سلامتی و غذا

ویژگی های برتر پسته رفسنجان + خواص پسته تازه

ویژگی های برتر پسته رفسنجان + خواص پسته تازه

پسته یکی از مغزهای مشهور و محبوب در میان انواع مغزها است که به دلیل طعم عالی، رنگ استثنایی، شکل زیبا و خواص منحصربه‌فردی که دارد به این میزان محبوبیت دست یافته است. این محصول انواع و اقسام مختلفی دارد و بر اساس شکل ظاهری، طعم و مزه، میزان خندان بودن، محل کشت و… در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرد. جالب است بدانید ایران جزو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته در جهان است و در میان تمام ارقام پسته ایرانی، پسته رفسنجان جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع ویژگی‌های پسته رفسنجان باعث شده تا این محصول بسیار مورد استقبال قرار بگیرد و به یک محصول صادراتی و پرفروش در بازار جهانی تبدیل شود. در ادامه همراه با هایپرپسته، بیشتر راجع به ویژگی‌های این نوع پسته و خواص فوق‌العاده آن برای سلامتی صحبت خواهیم کرد.

انواع پسته رفسنجان

از قدیم‌الایام تا به همین امروز، یکی از روش‌های قدیمی برای نام‌گذاری کالاهای مختلف، استفاده از نام شهرها بوده است. معمولاً برای اینکه میزان کیفیت بالای یک محصول را معرفی کنند از اصطلاحاتی مانند سیب دماوند، انار ساوه، نارنگی جهرم، گردوی تویسرکان، توت‌فرنگی کردستان و پسته رفسنجان استفاده می‌کنند.  پسته رفسنجان نوع خاصی از پسته نیست؛ اما پسته این منطقه به‌واسطه کیفیت فوق‌العاده‌، به این نام شهرت یافته است؛ بنابراین زمانی که از پسته رفسنجان صحبت می‌کنیم، خواه یا ناخواه، بهترین و مرغوب‌ترین نوع پسته در ذهن‌ نقش می‌بندد. پسته رفسنجان انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توانیم به پسته اکبری، احمد آقایی، کله‌قوچی، فندقی یا اوحدی اشاره کنیم. هر یک از این پسته‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • پسته رفسنجان اکبری
  • پسته رفسنجان احمد آقایی
  • پسته رفسنجان کله‌قوچی
  • پسته رفسنجان فندقی یا اوحدی

 پسته رفسنجان اکبری

 پسته اکبری رفسنجان یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع پسته‌های ایرانی محسوب می‌‌شود که سایز و اندازه درشت و شکل بادامی دارد. رنگ مغز این پسته، ترکیبی از رنگ‌های بنفش، قهوه‌ای، پوست استخوانی و کرمی و طعم آن، شیرین و مطلوب است‌. همچنین این محصول ارزش غذایی بالایی دارد و به همین علت جزو پسته‌های مرغوب و مجلسی شناخته می‌شود. این رقم از پسته رفسنجان به لحاظ زمان گلدهی در دسته دیرگل و از نظر زمان میوه دهی در دسته دیررس جای می‌گیرد. سالانه حجم بالایی از این نوع پسته به کشورهای مختلف صادر می‌شود و با بهترین قیمت‌ها در بازار جهانی به فروش می‌رسد.

پسته رفسنجان احمد آقایی

از دیگر انواع پسته رفسنجان می‌توانیم به پسته احمد آقایی اشاره کنیم. این پسته برای اولین بار توسط آقای احمد فروتن شناسایی شد و از آن پس تا به همین امروز به این نام شهرت یافته است. از ویژگی‌های پسته رفسنجان احمد آقایی می‌توانیم به سایز درشت، شکل بادامی و کشیده، مغز قرمز و پوست استخوانی آن اشاره کنیم. این محصول نسبت به پسته اکبری قیمت مناسبی دارد و به دلیل ظاهر زیبا، یکدست و البته طعم خاصش نسبت به سایر پسته‌ها محبوبیت ویژه‌ای دارد و جزو پسته‌های صادراتی شناخته می‌شود. این پسته به لحاظ زمان گلدهی در گروه محصولات متوسط گل و از لحاظ زمان میوه دهی در دسته پسته‌های دیررس جای می‌گیرد.

پسته رفسنجان

 پسته رفسنجان کله‌قوچی

 پسته کله قوچی رفسنجان برای اولین بار در روستای دهنو در شهر رفسنجان و به واسطه شخصی به اسم حاج علی شریفی شناسایی شد. این نوع پسته از رنگ پوسته استخوانی سفید رنگ، مغز سرخ رنگ و درصد خندانی متوسط برخوردار است. پسته کله قوچی رفسنجان در مقایسه با سایر نمونه‌های این محصول، قیمت مناسب و به‌صرفه‌تری دارد و طعم آن لذیذ و بسیار غنی است. پسته کله قوچی رفسنجان از نظر زمان گلدهی در دسته زود گل و به لحاظ زمان میوه دهی در دسته متوسط رس قرار می‌گیرد.

پسته رفسنجان فندقی یا اوحدی

 پسته فندقی رفسنجان در روستای فتح‌آباد رفسنجان و به‌واسطه شخصی به نام مهدی اوحدی شناسایی شد و از آن پس به پسته اوحدی معروف شده است. از ویژگی‌های پسته رفسنجان اوحدی می‌توانیم به شکل فندقی و کروی، پوست استخوانی کرم رنگ و مغز ارغوانی رنگ آن اشاره کنیم. پسته فندقی یا همان اوحدی، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از تولیدات باغ‌های رفسنجان را به خود اختصاص داده و یک پسته بسیار معروف و صادراتی است. درصد خندان بودن این پسته در مقایسه با سایر پسته‌های رفسنجان بسیار بالاست و طعم و مزه بسیار مطلوبی دارد. این رقم از پسته از نظر زمان گلدهی در گروه متوسط گل و از نظر زمان میوه دهی در دسته پسته‌های زودرس قرار می‌گیرد.

خواص پسته تازه رفسنجان

کیفیت بالای پسته رفسنجان تنها به شکل ظاهری این محصول محدود نمی‌شود. بلکه این محصول از لحاظ طعم و مزه نیز با سایر پسته‌ها متفاوت بوده و از نظر ارزش غذایی و خواص درمانی، جایگاه ویژه‌ای دارد. 

• پسته رفسنجان منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین مصرف آن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان به‌شدت مفید است.

• این محصول سرشار از کلسیم است؛ بنابراین مصرف آن باعث استحکام و دوام هرچه بیشتر استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها می‌شود و از بروز پوکی‌استخوان در سنین میان‌سالی جلوگیری می‌کند.

• منیزیم نهفته شده در دانه‌های خوش‌رنگ و خوش‌طعم پسته رفسنجان، برای درمان مشکلات روحی، روانی و افسردگی بسیار مفید است. اگر به بیماری‌های روحی مبتلا هستید با مصرف مقدار مشخصی از پسته رفسنجان به طور روزانه، گامی مؤثر برای درمان بردارید.

• در دانه‌های پسته رفسنجان مقادیر قابل‌ملاحظه ویتامین E  وجود دارد؛ بنابراین استفاده از این پسته برای سلامت پوست و تقویت موها بسیار خوب عمل می‌کند.

• اگر به مشکلات قلبی مبتلا هستید با مصرف پسته رفسنجان و بهره‌مندی از پتاسیم موجود در دانه‌های ارزشمند این محصول، سلامت قلب خود را تأمین کنید.

سخن پایانی

در این مطلب راجع به ویژگی‌های پسته رفسنجان صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم پسته رفسنجان یکی از مرغوب‌ترین نوع پسته‌های ایرانی است که در انواع کله‌قوچی، اوحدی، احمد آقایی و اکبری تولید و کشت می‌شود. محصولات این منطقه به دلیل آب‌وهوای مطلوب و خاک غنی، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردارند و طعمی غنی، عطری دل‌انگیز و خواص و فواید بسیار بالایی دارند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد پسته این منطقه رفسنجان را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پسته در ایران تبدیل کرده‌است به طوری که حجم عظیمی از تولیدات این منطقه، سالانه به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *