راهنمای خرید

تفاوت پسته ایران با پسته آمریکا

دو ابرقدرت در تولید پسته در دنیا وجود دارند که یکی از آنها ایران و دیگری آمریکا می باشد. کشور های ایران و آمریکا در اصل تجارت جهانی پسته را در انحصار خودشان درآورده اند. اما از نظر کیفیت و طعم پسته ایران به مراتب از پسته آمریکا بهتر است. علت این طعم فوق العاده خوش مزه و بی نظیر، به شکل مستقیم با شرایط اقلیمی منطقه و نوع خاک حاصلخیز آن مرتبط است.

ویژگی های پسته های ایرانی:

پسته ایران دارای ویژگی های منحصر به فرد است. یکی از ویژگی های این پسته تنوع بی نظیر در انواع آن است. همین تنوع درخور توجه از جمله عوامل مزیت پسته های ایرانی در قیاس با پسته آمریکایی می باشد. تقریبا نود گونه پسته در ایران وجود دارد. پسته احمد آقایی، پسته اکبری، پسته ی ممتاز زرندی، پسته کله قوچی، پسته فندقی و پسته ی بادامی تنها بخشی از این گونه ها به شمار می روند. به دلیل همین تنوعی که در پسته ایران وجود دارد، پسته آمریکا در برابرش حرفی برای گفتن ندارد. ویژگی دیگری که به پسته ایران برتری بخشیده این است که، با توجه به غنای روغنی که در آن وجود دارد، توان تحمل حرارت را تا 170 درجه سانتی گراد دارد. در صورتی که پسته آمریکا به علت کم چرب بودن تنها تا 130 درجه سانتی گراد توان تحمل گرما را داراست.

ویژگی دیگری که مزیت مهمی برای پسته ی ایرانی محسوب می شود، درصد مغز بیشتر آن است. به طور میانگین مغز پسته ایران 56 درصد و مغز پسته آمریکا 52 درصد می باشد. همین امر موجب شده تا خرید پسته ی ایرانی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر باشد. علاوه بر این پسته ایران ظاهر زیباتر و شکیل تری نسبت به پسته آمریکا داشته و بسیار خوش طعم تر است. به همین علت مشتریان خاصی را در سراسر دنیا به سمت خود جذب می کند.

مقایسه حرفه ای پسته های ایرانی و آمریکایی:

در آمریکا و در ایالت کالیفرنیا محصول پسته رقم کرمان وجود دارد که هم از نظر ماهیت و هم نظر ظاهر با محصول پسته ایران در کرمان دارای تفاوت های اساسی است.

اگر ما بخواهیم مغز پسته رقم کرمان را که محصول کالیفرنیا در آمریکا می باشد، از وسط به دو لپه مغز تقسیم نماییم، با حفره ای مواجه می شویم که در مقطع مغز آن قرار دارد. وجود این حفره در داخل مغز پسته ی آمریکایی به علت شرایط اقلیمی موجود در آن ناحیه و پسته خیز بودن کالیفرنیا است. این امر سبب به وجود آمدن حفره هوا در درون مغز پسته می شود. به خاطر اینکه کالیفرنیا به مانند نواحی پسته خیز در ایران شرایط اقلیمی که شامل کرانه بیابان های کویری باشد را ندارد. عدم وجود این شرایط اقلیمی کویری در کالیفرنیا موجب شده تا پسته به شکل کامل مراحل رشد و کمال را طی نکند و نتواند همانند پسته ایران به مرحله رسیدن کامل میوه برسد.

بنابراین این حفره در داخل تمام مغز پسته های آمریکا که محصول کالیفرنیا است وجود دارد و فقط تفاوتش در اندازه کوچکی و بزرگی این حفره ها است. در اصل پسته آمریکا علی رغم ظاهر نسبتا مطلوبی که دارد، اما از نظر کیفیت مانند پسته مرغوب ایرانی نتوانسته قابلیت های لازم را بدست بیاورد. در واقع مرغوبیت پسته ایران مرهون شرایط اقلیمی است که سخت بودنش سبب سازگاری و مقاومت درختان پسته و به کمال رسیدن آنها شده است.

نکته جالب دیگری که در مقایسه پسته ایران و پسته آمریکا به چشم می خورد تفاوت در رنگ آمیزی طبیعی و دوایر رنگی به وجود آمده بر روی پوسته نازک مغز آنها است. این دایره که از لحاظ ظاهری مشابهت زیادی به دایره های زیبای روی پر طاووس دارد، از تداخل چندین رنگ به وجود آمده است. تفاوت رنگ پر طاووس و پسته هم در رنگ قرمز روشن و سیری است که در پسته غلبه دارد.

محل قرارگیری این دایره روی پوسته نازک مغز پسته در کلیه انواع و ارقام پسته ایران یکسان، یکنواخت و ثابت است. این دایره در قسمت زیرین مغز پسته که برجسته تر از سایر نواحی است قرار دارد. این در حالی است که دوایری که روی مغز پسته آمریکا وجود دارند به این زیبایی نیستند، در ضمن جای این دوایر هم یکسان و یکنواخت نبوده و در قسمت های مختلف به چشم می خورد. ممکن است این دوایر در قسمت زیرین قرار داشته باشند یا در نوک مغز و حتی در قسمت دم، یا در قسمت خلفی پسته به چشم بخورند.

عوامل مؤثر در خرید:

با بررسی تمام ویژگی ها و مزیت ها، پسته ایران در مقایسه با پسته آمریکا، در رتبه اول دنیا قرار دارد. بعد از آن آمریکا رتبه دوم پسته در جهان است. یکی از برتری‌هایی که ایران در صادرات پسته نسبت به آمریکا و سایر کشورها دارد، موقعیت مناسب جغرافیایی است. با توجه به این موقعیت، امکان حمل و نقل آسان برای ایران وجود دارد. ایران خیلی راحت می‌تواند بازار این محصول را در کشورهایی مثل چین از آن خود کند. مهمترین شاخصه ی پسته ی ایرانی، که آن را از پسته های سایر نقاط دنیا متمایز می کند، طعم بی نظیر و فوق العاده ی آن است. این طعم خاص در هیچ نقطه ای از این کره خاکی یافت نمی شود. علاوه بر اینها به دلیل بالاتر بودن درصد مغز نسبت به کل پسته، موجب شده تا خرید پسته های ایرانی از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *