راهنمای خرید

پسته فندقی چیست و چه ویژگی دارد؟

تعداد زیادی پسته

پسته فندقی چیست؟ در ایران، حدود ۶۰ نوع درخت پسته وجود دارد. برای تقسیم‌بندی پسته‌ها، معمولاً از معیارهای شکل ظاهری، زمان گلدهی و زمان برداشت استفاده می‌شود. اما از نظر شکل ظاهری، پسته‌ها به دو دسته اصلی پسته فندقی و پسته بادامی.تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی از جمله روش‌هایی است که در باغبانی و تجارت پسته استفاده می‌شود تا انواع مختلف پسته‌ها را شناسایی و دسته‌بندی کند.

پسته فندقی یکی از به صرفه ترین پسته ها برای آجیل و صادرات می باشد . دلیل محبوبیت پسته فندقی تعداد بیشتر در هر کیلو از این پسته می باشد . این پسته نسبت به پسته های اکبری و احمد آقایی سایز نسبتا کوچیکتری دارد . بیشترین کشت پسته در ایران  مربوط به این پسته است و چیزی حدود 60% از زمین های کشاورزی پسته ایران را به خود اختصاص داده است.

بسیار جالب است که بدانید صادرات عمده پسته ایران به سایر کشورها، به ویژه کشورهای اروپایی و کشورهای عضو CIS (انجمن کشورهای مستقل)، نیز توسط رقم پسته فندقی تشکیل می‌شود. این نکته نشان می‌دهد که صادرات پسته فندقی به این کشورها، به عنوان یکی از مهمترین ارقام صادراتی، اهمیت بسیاری دارد. این موضوع نشانگر قدرت رقابتی و محبوبیت بالای پسته فندقی در بازارهای بین‌المللی است.

پسته فندقی

مشخصات ظاهری پسته فندقی

  • پوست کرم رنگ و نسبتا تیره
  • مغزه سبز
  • اندازه کوچک
  • گرد

انواع پسته فندقی

پسته اوحدی، که همچنین به عنوان پسته فندقی شناخته می‌شود، یکی از انواع خاص و منحصر به فرد پسته‌ها است. این نوع پسته از گروه پسته‌های گرد و ریز به شمار می‌رود و به خاطر شباهت شکل آن به میوه فندق، به آن پسته فندقی نیز گفته می‌شود تفاوت اصلی آن با سایر انواع پسته‌ها، در اندازه و شکل آن است. پوست پسته فندقی به طور طبیعی رنگ کرم روشنی دارد. : این رنگ طبیعی و زیبا، یکی از ویژگی‌های تمایزی پسته فندقی است.

پسته فندقی دانه‌هایی کوچک‌تر و شکل بیضی دارد. پسته کله قوپی هم از خانواده پسته فندقی به شمار می‌رود.   پسته  فندقی نیز همانند سایر انواع پسته‌ها، دارای طعم لذیذی است.

خواص پسته فندقی

در کنار دانستن پسته فندقی چیست؟ دانستن خواص آن هم مهم است. پسته فندقی، علاوه بر طعم لذیذ و مشتری پسند خود، خواص بسیاری برای سلامتی دارد. در زیر به برخی از خواص پسته فندقی اشاره می‌کنیم:

منبع غنی از مواد مغذی

 پسته فندقی حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین E، ویتامین B6، فولات، منیزیم، مس و پتاسیم است. این مواد مغذی برای  حفظ سلامت قلب و عروق، سیستم عصبی، استحکام استخوان‌ها و عضلات می‌تواند موثر باشد.

آنتی‌اکسیدان قوی

 پسته فندقی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند پلی‌فنل‌ها و کاروتنوئیدها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در مقابل عوامل آسیب‌رسان محیطی و اکسیداسیون سلولی محافظت کنند.

کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی

 مصرف پسته فندقی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند بیماری عروق کرونر و سکته قلبی را کاهش دهد. این خاصیت به دلیل حاوی فیبر آو چربی‌های مفید در پسته فندقی است.

کمک به کنترل وزن

 پسته فندقی به دلیل حاوی فیبر و پروتئین، اشباع کننده است و می‌تواند در کنترل اشتها و کاهش میل به خوراکی‌های اضافی کمک کند. این خاصیت می‌تواند به کاهش وزن و حفظ آن موثر واقع شود.

کاهش آلزایمر و افزایش سطح انرژی

ویتامین B6 در پسته که پیریدوکسین نام دارد در بدن برای انجام بیش از صد واکنش مربوط به سوخت‌وساز بدن ، به این ویتامین نیاز دارد. ویتامین ب6 در پسته به رشد مغز در دوران بارداری (جنینی و نوزادی) ،همچنین عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و افزایش سطح انرژی

از همه مهم تر کاهش آلزایمر نقش دارد.

پسته فندقی باعث کلاژن سازی پوست می شود

ویتامین C موجود در پسته برای تولید کلاژن سازی پوست ضروری است ، کلاژن سازی باعث میشه پوستی صاف و بدون چین چروک داشته باشیم  کلاژن موجب استحکام پوست می شود.

تنظیم فشار خون

فشار خون بیماری بی علامتی است و استفاده از پسته خام که غنی از پتاسیم است سبب تنظیم فشار خون می‌شود. نقش پتاسیم در کنترل فشارخون قطعی است. زیرا پتاسیم باعث می‌شود سدیم بیشتری از بدن دفع شود

سلامتی استخوان ها و دندان را تضمین میکند

پسته سرشار از فسفر و کلسیم است .  عملکرد فسفر در استخوان ها و دندان ها معلوم است  ، فسفر با کلسیم ترکیب شده و ماده ای جدید به نام کلسیم فسفات پدید می آید، کلسیم فسفات ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان ها و دندان ها می باشد که باعث استحکام استخوان،دندان و لثه میگردد.

در 100 گرم از پسته چیزی حدود 500 میلی گرم فسفر وجود دارد که تقریبا فسفر مورد نیاز روزانه بدن در مردان و زنان را تامین میکند پیشنهاد ما اینه که حتما100 گرم پسته را  در میان وعده یا صبحانه خود جای بدهید

خواص پسته فندقی

پسته فندقی؛ بهترین پسته برای آجیل

اگه هزینه و تعداد بیشتر پسته در آجیل برای شما مهم هست ، قطعا باید سراغ پسته فندقی بیایید تعداد پسته ای که در 100 گرم از آن به شما می دهد چیزی حدود 95 تا دانه است که البته بستگی به اُنس پسته هم دارد. مغز پسته فندقی بیشتر در آجیل و به صورت برشته شده استفاده می شود.

به صرفه ترین پسته برای صادرات

پستخ فندقی نسبت به دیگر ارقام پسته از سایز کوچکتری برخوردار هست و از نظر اندازه کوچکتر از پسته احمد آقایی می باشد. به دلیل سایز کوچک و تعداد بیشتر در واحد وزن، بیشتر مورد توجه در آجیل خانگی و بیشترین میزان صادرات را در بین پسته های دیگر دارد.

این پسته در سایزهای ( 26- 28) ، ( 28-30) ، ( 30-32 ) موجود می باشد. پسته فندقی بیشتر در شهرستان های زرند و رفسنجان در استان کرمان تولید می شود که از کیفیت بالایی برخوردار هستن .

 جدول ارزش غذایی پسته فندقی

کالری پسته خام و جدول ارزش غذایی پسته خام را در 100  گرم تهیه کرده ایم تا در زمان مصرف بتوانید میزان مواد دریافتی خود را اندازه بگیرید.

مواد تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)562 کیلوکالری
کربوهیدرات27.51 گرم
پروتئین20.27 گرم
چربی45.39 گرم
آب3.91 گرم
فیبر10.30 گرم
قند7.66 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *