راهنمای خرید

پسته اکبری چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

پسته اکبری چیست

پسته یکی از مغز‌های مهم و مقوی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند. پسته‌ها در انواع مختلفی کشت و به بازار عرضه می‌شوند. یکی از مرغوب‌ترین انواع پسته در ایران پسته اکبری است که کیفیت بالایی دارد. شاید برای شما نیز سوال باشد که پسته اکبری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این پسته به دلیل خوش‌طعم و خوشمزه بودن نه‌تنها در ایران بلکه در کشور‌های دیگر نیز پر فروش است.

برای آشنایی بیشتر با پسته اکبری با هایپرپسته در این مقاله همراه باشید. این پسته دارای انواع خاصی است که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی انواع مختلف پسته اکبری می‌پردازیم.

پسته اکبری چیست؟

پسته اکبری در اواخر دهه ۳۰ شمسی توسط حاج اکبر بسنجیده در شهرستان رفسنجان و در روستای عباس آباد‌امین شناسایی شد. این نوع پسته نمونه مرغوبی از انواع پسته است که ظاهری بادامی و کشیده دارد. علاوه بر ظاهر زیبای آن طعم آن نیز فوق‌العاده است و راحت پوست‌کنده می‌شود. این موارد سبب محبوبیت زیاد این پسته در ایران و دیگر کشور‌ها شده است. 

بیشترین تولید پسته اکبری در شهر‌های انار، سیرجان و رفسنجان است. این نوع پسته به دلیل شکل و شمایل لوکس و کشیده‌اش، از نظر دسته‌بندی در رده پسته‌های گران‌قیمت قرار دارد. البته باتوجه‌به مواردی که ذکر شد، ارزش تغذیه‌ای بالای این پسته هم مزید بر علت است. به دلیل بازدهی بالای درختان پسته اکبری، این نوع پسته در زمره محصولات پرسود قرار می‌گیرد.

مشخصات پسته اکبری

حالا که دریافتیم پسته اکبری چیست،  به بررسی مشخصات پسته اکبری می‌پردازیم. مغز پسته اکبری طعم بسیار خوبی دارد به‌طوری‌که می‌توان به‌جرئت آن را پایه ثابت مهمانی‌های مجلل و لوکس محسوب کرد. فیبر بالای این پسته باعث ایجاد حس سیری و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. این مغز سرشار از چربی‌های مفید، ویتامین‌ها، فسفر، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و… است. این نوع مغز پرخاصیت‌ترین خشکبار محسوب می‌شود که در کنار خوش‌طعم بودن برای سلامت و شادابی نیز مفید است. 

رنگ پوست این محصول استخوانی و رنگ پوشش جلویی مغز پسته بنفش مایل به قهوه‌ای است. در زمان رسیدن مغز آن به رنگ قرمز روشن درمی‌آید. شکل و سایز بلند و کشیده این پسته سبب تمایز آن از انواع دیگر پسته‌ها شده است.

خواص پسته اکبری

انواع پسته اکبری 

پسته اکبری در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. در زیر به بررسی انواع این پسته پرداخته می‌شود:

پسته اکبری خام طبیعی

پسته تازه به‌صورت طبیعی بعد از برداشت، در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این نوع پسته به دلیل خواص فراوان طرف‌داران زیادی دارد. پسته اکبری خام تازه از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر بالایی برخوردار است. یکی از خواص مهم آن کاهش کلسترول بد خون و جلوگیری از بیماری‌های قلب و عروق است.

 این نوع پسته به دلیل پروتئین گیاهی زیادی که دارد جایگزین خوبی برای گوشت و حبوبات برای افراد گیاه‌خوار است. از دیگر خواص آن دارابودن مواد معدنی پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است که برای استحکام دندان و استخوان مفید است. در کل این نوع پسته سرشار از خواص متعدد بوده و با مصرف آن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی وارد بدن می‌شود.

پسته اکبری بوداده

 منظور از بودادن پسته فرایندی است که طی آن بخشی از رطوبت پسته از بین می‌رود. افرادی که پسته خام دوست ندارند، می‌توانند نوع بوداده آن را مصرف کنند. چربی این پسته نسبت به نوع خام مقداری بیشتر است. ارزش غذایی این پسته بسیار بالاست اما بدیهی است که برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در فرایند بودادن از بین می‌روند. 

انواع پسته اکبری

پسته اکبری بوداده و نمک‌زده

 یکی دیگر از انواع پسته اکبری بوداده و نمک‌زده است. در این روش بعد از آنکه پسته بوداده شد به آن مقداری نمک اضافه می‌شود. در این صورت پسته مزه نمکی خواهد داشت که باب‌طبع بسیاری از افراد است. البته این مدل پسته برای افرادی که دارای فشارخون بالا هستند، توصیه نمی‌شود.

فواید استفاده از پسته اکبری

همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، استفاده از پسته فواید بسیاری دارد که عبارت‌اند از:

  • سرشار از فیبر
  • قابلیت استفاده برای افراد گیاه‌خوار و وگان 
  • حاوی مواد مغذی فراوان 
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان 
  • دارای طعمی لذت‌بخش برای همه سلایق 
  • سرشار از فیبر و مناسب برای کاهش وزن 

درجه‌بندی کیفی پسته اکبری

پسته اکبری از نظر کیفیت معمولاً به سه درجه تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

درجه یک یا طبیعی خندان

این مدل پسته به‌صورت طبیعی و پیش از برداشت اصطلاحاً خندان است و به همین علت خیلی راحت پوست می‌شود. سایز پسته اکبری درجه یک معمولاً ۱۸ تا  ۲۸ میلیمتر است و نسبت به دیگر انواع پسته اکبری گران‌قیمت‌تر است. 

نهال پسته اکبری

درجه‌دو یا کلاس بی

معمولاً از ترکیب پسته خندان و آبخندان این نوع پسته به دست می‌آید. اگر به دنبال یک پسته با قیمتی کمتر و کیفیتی خوب هستید، این پسته گزینه مناسبی است. این محصول به کشور‌های مختلف نیز صادر می‌شود.

درجه سه یا آبخندان

پسته آبخندان همان پسته اکبری با دهان بسته است. البته بعد از برداشت به‌صورت مکانیکی آن را خندان می‌کنند. کیفیت این مغز پایین‌تر از دو نوع دیگر است و نسبت به دیگر پسته‌های اکبری قیمت کمتری دارد. بیشترین صادرات این محصول به کشور‌های عراق و روسیه است.

کلام پایانی

پسته اکبری از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین پسته‌های ایران است. این پسته ظاهری کشیده و بلند و رنگ پوست آن استخوانی و کرم است. پسته اکبری در سه درجه کیفی به بازار عرضه می‌شود که به همین علت بسیار مناسب پذیرایی و مهمانی‌ها است. شما با هر سلیقه و بودجه امکان خرید این پسته را دارید.  

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *