راهنمای خرید

عوامل موثر در قیمت پسته

تعداد زیادی پسته بر روی یک میز چوبی

مشخصه های پسته که در تعیین قیمت آن موثر هستند؟

قیمت پسته در وهله ی اول به ویژگی های آن مانند نوع، کیفیت و انس بستگی دارد. پسته دارای انواع مختلفی است که میان آن ها نوع اکبری، احمد آقایی و فندقی مشهورتر هستند. پسته اکبری در صدر جدول قیمت بوده و علت این امر نیز ظاهر زیبا و لوکس آن ها می باشد. بعد از آن نیز پسته های احمد آقایی به لحاظ قیمتی در رتبه ی دوم قرار می گیرند. البته علاوه بر زیبایی ظاهری و سطح کیفی، محدود بودن سطح کشت این دو نوع پسته نیز در بالا بودن قیمت آن ها موثر است.

کیفیت، دیگر ویژگی موثر در قیمت پسته به شمار می آید. رابطه ی مستقیم میان کیفیت و قیمت در همه ی محصولات کاملا بدیهی است. تازگی، رنگ طبیعی و زیبا، شکل ظاهری مناسب و خندان بودن پسته از جمله فاکتورهای کیفیت آن می باشد. بنابراین پسته هایی با این ویژگی ها قطعا قیمت بالاتری دارند.

قیمت پسته

انس پسته نیز در قیمت آن موثر واقع می شود. این عدد در واقع معیاری برای سنجش درشتی پسته است. انس کمتر به معنای درشت تر بودن و گران تر بودن پسته است. انواع انس پسته عبارتند از: انس 18 تا 20 (خیلی درشت)، انس 20 تا 22 (درشت)، انس 22 تا 26 (متوسط)، انس 26 تا 28 (ریز) و انس 28 تا 34 (خیلی ریز). البته اصطلاحی قدیمی تحت عنوان «رویت» نیز در میان تجار پسته مرسوم است. این عنوان، معیاری برای شکل ظاهری و یک دستی پسته ها می باشد. بنابراین هرچه رویت پسته بهتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. در جدول زیر می توانید به مقایسه ی قیمت ها با توجه به عوامل گفته شده بپردازید. در این جدول سعی شده تا از آخرین قیمت گذاری ها استفاده شود. اما به دلیل نوسانات بالای قیمت ها، ممکن است هنگام مطالعه ی آن تغییراتی ایجاد شده باشد، اما به خوبی تاثیر عوامل مذکور را نمایش می دهد.

نام پسته انس قیمت (تومان)
پسته اکبری 20 – 22 410000
پسته اکبری 22- 24 385000
پسته احمد آقایی 24- 26 350000
پسته احمد آقایی 26-28 330000
پسته فندقی 28-30 330000
پسته فندقی 30-32 320000

لازم به ذکر است که عوامل دیگری نیز در قیمت گذاری پسته موثر هستند، پس با ادامه ی مقاله با ما همراه باشید.

برای خرید پسته عمده می توانین با شماره های در ارتباط با ما تماس بگیرین و با بهترین قیمت و بهترین کیفیت پسته خود را تهیه کنین

عوامل داخلی موثر در قیمت پسته کدامند؟

علاوه بر مشخصه های ذاتی، عوامل داخلی کشور نیز بر تعیین قیمت پسته موثر هستند. اولین آن ها شرایط آب و هوایی می باشد. مساعد بودن شرایط جوی سبب افزایش تولید می شود. بنابراین با نامساعد بودن آن و کاهش تولید قیمت محصول افزایش می یابد. فصل برداشت هر محصولی از جمله پسته نیز در قیمت آن موثر است. چرا که در فصل برداشت با افزایش عرضه، قیمت کاهش می یابد. در مورد پسته به صورت عمده در اواخر شهریور برداشت صورت می گیرد. «سال محصولی آور» و «سال محصولی ناآور» نیز عباراتی مرسوم در میان باغداران پسته هستند. لذا در سال های محصولی ناآور با کاهش میزان برداشت، قیمت پسته افزایش می یابد.

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت پسته، هزینه های تولید آن است. این هزینه ها عبارتند از: دستمزد کارگر، هزینه های ماشین آلات کشاورزی، هزینه های کود و سموم شیمیایی و … . بدیهی است که قیمت نهایی پسته با این هزینه ها رابطه ی مستقیم داشته باشد. تقاضای بازار داخلی نیز از سویی دیگر در تعیین قیمت تاثیر گذار است. به عنوان مثال در آستانه نوروز و شب یلدا با افزایش تقاضا، قیمت نیز افزایش می یابد. نرخ ارز هم در تعیین قیمت ها تاثیر زیادی دارد. چرا که افزایش آن سبب تمایل بیشتر تولیدکنندگان به صادرات شده و با این کار قیمت در بازار داخلی افزایش می یابد. وضع قوانین تسهیل کننده و یا منع کننده ی صادرات نیز به همین ترتیب در قیمت پسته در بازار داخلی موثر واقع می شود.

شرح و بررسی عوامل خارجی موثر در قیمت پسته

عوامل خارجی از جمله عرضه ی رقبا، تقاضای جهانی، میزان رابطه با کشورهای همسایه، سال نوی چینی و … در قیمت پسته موثر هستند. آمریکا و ترکیه از تولید کنندگان پسته در جهان می باشند. لذا با افزایش عرضه ی این کشورها، قیمت پسته در بازار جهانی کاهش می یابد. اما علاوه بر میزان عرضه، میزان تقاضای جهانی برای پسته نیز در قیمت گذاری آن موثر است. مثلا سال نوی چینی از عواملی است که سبب افزایش تقاضا برای پسته شده و قیمت آن را در بازار جهانی افزایش می دهد. این عید در محدوده ی بهمن ماه بوده و سبب نوسان در بازار جهانی پسته می شود. افزایش رابطه با کشورهای همسایه و همکاری با آن ها نیز سبب تقاضای آن ها برای پسته ی ایرانی شده که با افزایش قیمت در بازار داخلی همراه است.

اما چون پسته کالایی لوکس به شمار می آید، اگر قیمت پسته در بازار داخلی از حدی فزونی یابد، مشتریان داخلی تمایلی به خرید آن نشان نمی دهند. بنابراین نیاز است تا همواره برای قیمت گذاری این محصول تعادل در نظر گرفته شود.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *