راهنمای خرید

بهترین پسته ایران را کجا میتوان پیدا کرد؟

مرغوب ترین پسته ایران

بهترین پسته ایران کدام نوع است؟ بهترین پسته ایران در کدام شهر است؟ ویژگی‌های این محصول صادراتی چیست؟ این آجیل خوشمزه و منحصربه‌فرد هرساله میزان بالایی از صادرات ایران را تشکیل می‌دهد. این دانه از هزاران سال قبل در خاورمیانه و در ایران مورد کشت قرار می‌گرفته است. بهترین پسته ایران از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. این دانه در مناطق مختلف ایران و در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. پسته‌های اکبری و پسته‌های احمد آقایی از جمله مرغوب‌ترین ارقام ایران به شمار رفته که در سرتاسر جهان شهرت یافته‌اند.

بهترین پسته ایران کجاست؟

گران‌ترین و بهترین پسته ایران توسط 3 شهر رفسنجان، دامغان و قزوین عرضه می‌شوند. این 3 شهر حدود 70 درصد پسته جهان را کشت و تولید می‌کنند. مردم بسیاری از شهرهای ایران و جهان با طعم، مزه و زیبایی پسته رفسنجان آشنایی دارند. به همین دلیل بهترین باغ پسته ایران را می‌توان در رفسنجان پیدا کرد. پسته‌های اکبری، احمد آقایی، فندقی و کله قوچی، ازجمله محبوب‌ترین پسته‌های رفسنجان محسوب شده که هرساله به خارج از کشور صادر می‌شوند. این پسته‌ها را می‌توان در بسته‌بندی‌های لوکس، در مجالس و مهمانی‌ها مشاهده کرد.

بهترین پسته ایران

شهرهای تولید کننده پسته در ایران

برای سالیان طولانی، 3 استان خراسان، کرمان و یزد مهم‌ترین عرضه‌کنندگان پسته محسوب می‌شدند؛ اما به دلیل خشک‌سالی‌های ایجادشده در سال‌های اخیر، کشت این محصول به سایر استان‌ها گسترش یافته و به همین دلیل می‌توان کشت پسته را در بسیاری از استان‌های کشور مشاهده کرد. هم‌اکنون عمده پسته ایران در مناطق زیر کشت می‌شود:

  • رفسنجان
  • دامغان
  • سیرجان
  • زرند
  • انار
  • نی‌ریز
  • بوئین‌زهرا

آشنایی با بهترین پسته ایران

حدود 90 نوع مختلف از پسته در جهان وجود داشته که طیف گسترده ای از آن‌ها را پسته‌های ایرانی تشکیل می‌دهند. البته بسیاری از این پسته‌ها نتوانسته‌اند محبوبیت و فروش بالایی را تجربه کنند. بهترین پسته ایران را می‌توان به 4 گونه تقسیم کرد. هر یک از این موارد از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بوده و در جهان مورد استقبال عموم قرار گرفته‌اند.  برخی از محبوب‌ترین پسته‌های ایرانی عبارتند از:

  •  پسته اکبری
  • پسته احمد آقایی
  •  پسته کله قوچی
  • پسته اوحدی

ارقام احمد آقایی و اکبری در دسته پرفروش‌ترین پسته‌های ایرانی قرار داشته و جزو گران‌ترین پسته‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

انواع پسته موجود در بازار

پسته بادامی

پسته بادامی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پسته‌های ایرانی شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری این رقم، شکل ظاهری آن است که به بادام شباهت دارد. این پسته از رنگ کدر برخوردار بوده و در دسته گونه‌های زودرس قرار می‌گیرد. این پسته را می‌توان در نیمه اول مردادماه برداشت کرد. شهرستان‌ زرند به عنوان یکی از مهم‌ترین عرضه‌کنندگان پسته بادامی محسوب می‌شود.

پسته فندقی

این رقم ظاهری گرد و مشابه با فندق دارد. این نوع پسته را تقریباً در هر استانی می‌توان کشت کرد. ازجمله استان‌هایی که به کشت این نوع پسته می‌پردازند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خراسان رضوی
  • کرمان
  • یزد
  • قزوین
  • فارس
  • مرکزی

برداشت پسته فندقی معمولاً در اواسط شهریورماه هر سال انجام می‌گیرد.

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی یکی مرغوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارقام صادراتی ایران است. این پسته از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های این محصول، دیررس بودن و زمان بسیار کم برداشت آن است. در بازارهای جهانی، 2 کشور یونان و هند بالاترین میزان تقاضا را برای خرید این محصول دارند.

پسته ممتاز

پسته ممتاز یکی از رایج‌ترین ارقام موجود در ایران محسوب می‌شود. دلیل نام‌گذاری این محصول، مرغوبیت بسیار بالا، طعم لذیذ و ممتاز بودن آن است. این رقم از ظاهری مشابه با بادام برخوردار بوده و از مغز بسیار خوشمزه‌ ای بهره‌مند است. این پسته زودگل و دیررس بوده و عمدتاً در دهه سوم شهریورماه برداشت می‌شود.

پسته سفید نوق

پسته‌های رفسنجان ازجمله پرفروش‌ترین پسته‌های ایران محسوب می‌شوند. پسته سفید نوق یکی از محصولات رفسنجان بوده که از ظاهری بادامی‌شکل بهره مند است. این رقم در دسته محصولات دیررس قرار داشته و در دهه سوم شهریورماه قابل‌برداشت است.

انواع پسته در ایران

ویژگی های بهترین پسته ایران

پسته‌ها ازجمله گران‌ترین آجیل‌های ایران محسوب می‌شوند. به همین دلیل برخی از عرضه‌کنندگان در جهت سودجویی به عرضه نمونه‌های بی‌کیفیت پرداخته‌اند. برای آن که بتوانید بهترین پسته ایران را شناسایی کرده و باکیفیت‌ترین نمونه آن‌ را خریداری کنید، می‌بایست با ویژگی‌های این آجیل لذیذ آشنا باشید. در هنگام خرید انواع پسته‌های ایرانی می‌بایست به نکات کلیدی زیر توجه داشته باشید:

خوشمزه بودن

پیش از خریداری پسته، نوع خام آن را بچشید. چنانچه پسته موردنظرتان از طعم تلخ و کهنه برخوردار باشد، می‌توانید به کیفیت کم آن پی ببرید. همچنین مغز این ارقام می‌بایست پرچرب و تازه باشد. توجه داشته باشید که پسته‌های پخته و شور شده از ادویه زیادی برخوردار بوده و نمی‌توان آن‌ها را به‌درستی ارزیابی کرد.

ظاهر بسیار خوب

پسته‌های تازه، یکدست، شکیل و خندان از نوع باکیفیت هستند. در هنگام خریداری این محصولات به میزان لبخند پسته توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که پسته‌های مغز تیره، بدبو، بدرنگ، شکسته‌شده و ترک‌دار در دسته بی‌کیفیت‌تری ارقام ایران قرار داشته و انتخاب‌ ایده آلی محسوب نمی‌شوند.

کلام آخر

بهترین پسته ایران را می‌توان در استان سمنان، قزوین، کرمان، یزد و خراسان رضوی پیدا کرد. این محصولات را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلف نظیر پسته احمد آقایی، پسته کله قوچی، پسته قزوینی، پسته ممتاز، پسته اکبری، پسته سفید نوق، پسته خنجری دامغان و برخی موارد دیگر مشاهده کرد. این ارقام از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار بوده و سهم متفاوتی از بازار را بر عهده دارند. همچنین این ارقام از بابت زودرس بودن و دیررس بودن و زمان کشت متفاوت هستند. پسته احمد آقایی، پسته اکبری و پسته کله قوچی ازجمله پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات ایرانی محسوب شده که هرساله میزان زیادی از آن‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شما می توانید بهترین پسته های ایران را از فروشگاه آنلاین هایپیر پسته با بهترین کیفیت و کمترین قیمت خریداری کنید.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *