سلامتی و غذا

پسته نمکی چیست؟ تفاوت پسته خام و نمکی

پسته نمکی چیست؟ تفاوت پسته خام و نمکی

آجیل‌ها همواره از گذشته‌های دور تا به امروز بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها بوده‌اند. پسته به‌عنوان یک آجیل، طرف‌داران زیادی دارد و برخلاف جثه ریزش، سرشار از کالری و انواع ویتامین است. این بمب انرژی که انواع مختلفی هم دارد، در طعم‌های مختلف از جمله نمکی به مصرف می‌رسد. اما پسته نمکی چیست؟ و تفاوت پسته خام و نمکی در چه چیزی است؟ در ادامه مقاله با هایپرپسته همراه باشید تا به بررسی پاسخ این سؤال‌ها بپردازیم.

انواع پسته نمکی

پسته نمکی یکی دیگر از انواع مغزهایی است که در آجیل‌ها وجود دارند. این آجیل طی فرایندی بانمک طعم‌دار شده است. مزه خوب و بی‌نظیر این نوع پسته می‌تواند نظر هر مصرف‌کننده‌ای را به سمت خود جلب کند. تفاوت پسته خام و نمکی در روش تهیه آن است. پسته خام به‌سادگی برداشت و بسته‌بندی می‌شود، درحالی‌که پسته‌های نمکی تحت فرایند نمک زدن قرار می‌گیرند که شامل خیساندن آجیل در آب‌نمک یا استفاده از ترکیب چاشنی برای افزایش طعم آن است.

یکی دیگر از تفاوت پسته خام و نمکی، در نوع بافت آن‌ها است. پسته خام بافتی نرم دارد؛ اما پسته شور به دلیل حرارت و مراحل شورشدن، دارای بافتی ترد است. همچنین پسته نمکی انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

  • پسته اکبری دست‌چین شور
  • پسته اکبری تو چین شور
  • مغز پسته شور
  • پسته کله‌قوچی دست‌چین شور
  • پسته احمد آقایی دست‌چین‌ترش و شور

پسته اکبری دست‌چین شور

پسته اکبری دست‌چین شور نوعی از پسته نمکی است. دانه‌های این نوع پسته، بلند و کشیده هستند. این محصول با فرآیند شور شدن طعم تازه‌ای به وجود آورده و کیفیت بالایی هم دارد. همچنین دلیل طعم متمایز و بی‌نظیری آن، باعث شده بهترین گزینه برای پذیرایی در مهمانی‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های خاص باشد.

پسته اکبری تو چین شور

این نوع پسته بهترین کیفیت و گران‌ترین قیمت را دارد. همچنین به‌صورت دانه به دانه توسط افرادی از سایر پسته‌ها جدا می‌شوند. سپس بعد از انتخاب بهترین‌ها، آن‌ها را برای مراحل شورشدن آماده می‌کنند. پسته‌های تو چین شده، پسته‌ای درشت و بی‌عیب‌ونقص هستند.

مغز پسته شور

مغز پسته شور، همان مغز پسته خام است که با کمک نمک طعم‌دار می‌شوند. سهولت در خوردن و طعم خوب آن، این محصول را به یکی از پرطرف‌دارترین نوع آجیل تبدیل کرده است. این محصول را می‌توان در انواع آجیل مخلوط و به مصرف رساند.

پسته کله‌قوچی دست‌چین شور

پسته‌های کله‌قوچی ظاهری شبیه به شکل فندق دارند. این آجیل درشت، جزو گران‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع پسته محسوب می‌شود. همچنین محصول پس از چیده شدن راهی فرایند طعم‌دار کردن شده و سپس به مصرف می‌رسند. آن‌ها بهترین گزینه برای هدیه‌دادن و پذیرایی در انواع مجلس‌ها و مناسبت‌ها هستند. 

پسته احمد آقایی دست‌چین درشت‌ترش و شور 

پسته احمد آقایی دست‌چین‌ترش و شور دارای ویژگی‌هایی همچون دانه‌های بلند، خندان بودن پسته و مغز قرمزرنگ، است. دست‌چین بودن آن به این معنا است که اندازه تمامی دانه‌های پسته به طور میانگین، یکسان هستند. این محصول صادراتی بوده و طرف‌داران زیادی دارد. طعم شور نمک، در کنار عطروطعم آبلیموی تازه، خوردن این نوع آجیل خوشمزه را دلچسب‌تر می‌کند؛ به‌این‌ترتیب اگر از آن دسته افرادی هستید که خوراکی‌های ترش و شور را ترجیح می‌دهید، استفاده از این نوع پسته به شما پیشنهاد می‌شود.

قیمت پسته نمکی

قیمت این محصول از نوعی به نوع دیگر متفاوت بوده و قیمت ثابت و یکسانی ندارد. به‌عنوان‌مثال قیمت پسته‌های نمکی آقااحمدی به دلیل ویژگی‌های آن گران‌تر از پسته‌های فندقی است. نکته دیگری که در قیمت‌ها تفاوت ایجاد می‌کند، نوع خرید به‌صورت بسته‌بندی و یا کیلویی است. فروش پسته به شکل بسته‌بندی، گران‌تر از نوع فله آن‌ها هستند. همان‌طور که می‌دانید خرید از فروشگاه‌های اینترنتی باعث به‌صرفه‌تر شدن خرید از مراجعه حضوری به محل فروش، می‌شود.

راهنمای خرید پسته نمکی

پسته نمکی به‌عنوان یکی از تنقلات، طرف‌داران زیادی میان کودکان و بزرگسالان دارد. هنگام خرید این آجیل دوست‌داشتنی، باید نکاتی را مدنظر بگیریم تا بهترین‌ها را شناسایی و انتخاب کنیم. از جمله این نکات طلائی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت پسته
  • توجه نوع و مقدار نمک استفاده شده در طعم پسته
  • بررسی بسته‌بندی
  • شرایط نگهداری
  • نوع پسته نمکی
  • افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها
  • قیمت
کیفیت پسته نمکی

کیفیت پسته نمکی

هنگام خرید پسته نمکی، باید به کیفیت آن دقت کنید. پسته‌های نمکی تازه، بافتی ترد و طعم خوبی دارند. اما نوع کهنه آن رنگی تیره‌تر و بافتی نرم شده و طعمی تلخ دارند. همچنین اگر می‌خواهید نوع بسته‌بندی آن را خریداری نمایید، به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید.

توجه نوع و مقدار نمک استفاده شده در طعم پسته

نوع و مقدار نمک مصرفی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر طعم و مشخصات تغذیه‌ای پسته داشته باشد. نمک دریایی طبیعی، نمک صورتی هیمالیا یا نمک دریای پوسته‌دار می‌توانند طعم و مواد معدنی بیشتری نسبت به نمک خوراکی تصفیه شده به آن اضافه کنند.

بررسی بسته‌بندی

در انتخاب بسته‌های پسته نمکی، به نوع بسته‌بندی آن توجه داشته باشید. به‌دقت بسته را بررسی کنید که دچار پارگی و یا آسیب‌دیدگی نشده باشند. به محصول درون آن نیز، نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید پسته خرابی و کپک‌زدگی نداشته باشد.

شرایط نگهداری

در نظر داشته باشید که پسته نمکی در چه شرایطی نگهداری شده است. پسته بسیار به رطوبت حساس بوده و زود آن را خراب می‌کند. سعی کنید از مکان‌های مطمئن و معتبر خرید داشته باشید.

نوع پسته نمکی

نوع پسته تأثیر بسزایی در سطح کیفیت آن دارد. به‌عنوان‌مثال پسته آقااحمدی کیفیت بیشتری نسبت به سایر پسته‌ها دارد. توجه داشته باشید که هنگام خرید، پسته‌های خوب و معروف را انتخاب کنید.

افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها

برخی از محصولات پسته ممکن است حاوی مواد نگهدارنده یا طعم‌دهنده‌های مصنوعی باشند. اگر در مورد مواد افزودنی نگران هستید، گزینه‌های طبیعی، بدون نمک یا حداقل فراوری شده را انتخاب کنید.

قیمت

 مراقب قیمت‌های بسیار پایین باشید. پسته شور باکیفیت بالا ممکن است به دلیل عواملی مانند منبع، فراوری و بسته‌بندی گران‌تر باشد. همچنین خرده‌فروشان ممکن است با ترکیب‌کردن محصول باکیفیت و بی‌کیفیت سعی در ارزان‌فروشی کنند مراقب باشید که از مکان معتبر خرید کنید.

سخن پایانی

پسته نمکی چیست؟ و تفاوت پسته نمکی و خام در چه چیزی است؟ پسته نمکی یکی از انواع آجیل است که طی فرایندی به‌وسیله نمک طعم‌دار شده است. تنها تفاوت آن با پسته خام در طعم و بافت آن‌ها است. بافت پسته خام نرم و پسته نمکی ترد است. این محصول انواع مختلفی دارد و باتوجه‌به نکات خرید می‌توانیم بهترین نوع آن را انتخاب کنیم.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *