سلامتی و غذا

طرز تهیه بستنی سنتی با پسته

طرز تهیه بستنی سنتی با پسته

طرز تهیه بستنی سنتی با پسته

بستنی، گونه‌ای از دسرهای یخی خوش‌طعم و دلچسب است که گرمای طاقت‌فرسای تابستان را قابل‌تحمل می‌کند. این خوراکی پرطرف‌دار، در طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود تا افراد با تمامی سلیقه‌ها، از خوردن طعم موردپسند خود لذت ببرند. یکی از این بستنی‌های خوشمزه که طعم آن، روزهای خوش کودکی را یادآوری می‌کند، بستنی سنتی با پسته است. بستنی سنتی، از گذشته تاکنون محبوبیت بالایی در میان گروه‌های سنی مختلف دارد و پیشینه آن به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد.

 گلاب و زعفران موجود در این بستنی، عطر و بویی شگفت‌انگیز را خلق می‌کنند که حتی با آوردن نام بستنی سنتی، عطر خوش آن به خاطر می‌آید. باتوجه به این که در فصول گرم سال علاقه به خوردن بستنی افزایش پیدا می‌کند، هزینه‌های ناشی از خرید آن نیز زیاد خواهد بود. شما می‌توانید طرز تهیه بستنی سنتی با پسته را از این مطلب از هایپرپسته بیاموزید و ضمن تهیه این دسر با مواد اولیه ساده، از خوردن بستنی سنتی با طعم دلنشین پسته لذت ببرید.

شاید تصور کنید که خرید بستنی به‌صرفه‌تر از خرید مواد اولیه و تهیه آن است. اما بهتر است بدانید بخش زیادی از مواد اولیه این دسر در خانه‌ها در دسترس است. همچنین در صورت خرید مواد اولیه و تهیه آن در منزل، ضمن آماده کردن مقدار زیادی بستنی، امکان استفاده از مواد برای دفعات دیگر را نیز خواهید داشت.

مواد اولیه

شیر پرچرب             ۴ پیمانه

خامه                    ۱۰۰ گرم

شکر                      ۲ پیمانه

گلاب                     نصف پیمانه

ثعلب                      ۲ ق چای‌خوری

خلال پسته              ۱ ق غذاخوری

زعفران دم‌کرده          به مقدار لازم

اسانس یا عرق هل    به مقدار لازم

بستنی سنتی
  • مرحله اول

به عنوان اولین اقدام برای طرز تهیه بستنی سنتی با پسته، باتوجه به ابعاد فریزر، سینی مناسبی را انتخاب کنید. بهتر است سینی انتخابی شما از جنس استیل باشد. خامه را روی سطح سینی بریزید و با استفاده از قاشق آن را پهن کنید. دقت داشته باشید ضخامت لایه خامه قرار گرفته روی سینی، بیش از دو میلی‌متر نبوده و خامه در همه سطوح به شکل یکنواخت پخش شده باشد. سینی را در فریزر قرار داده و اجازه دهید خامه یخ بزند.

  • مرحله دوم

برای آماده کردن مایع بستنی، شیر را داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. پس از رسیدن شیر به نقطه‌جوش، حرارت گاز را کم کرده و سپس گلاب و زعفران دم‌کرده را به شیر اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا باهم ترکیب شوند. در این مرحله بهتر است مقدار بیش‌تری زعفران را به شیر اضافه کنید، چرا که در زمان سرد شدن، رنگ آن کاهش پیدا کرده و در نتیجه رنگ خوش زعفران در آن مشخص نخواهد بود.

  • مرحله سوم

شکر و ثعلب را در ظرفی بریزید و هم بزنید. سپس مخلوط را به شکل مرحله به مرحله و به آرامی، به مواد روی حرارت اضافه کنید. یعنی پس از اطمینان از حل شدن قاشق اول، به ترکیب قاشق بعدی بپردازید. این کار را تا اتمام ترکیب شکر و ثعلب ادامه دهید.

  • مرحله چهارم

مواد آماده شده بستنی را از قابلمه به کاسه‌ای دیگر، جابه‌جا کنید. در این زمان به ظرف دیگری هم نیاز دارید که قطر آن بیش‌تر از کاسه بستنی باشد. سپس درون ظرف بزرگ‌تر را یخ بریزید و کاسه حاوی بستنی را درون آن قرار دهید. مواد را به خوبی هم بزنید تا در کنار سرمای یخ، به خوبی کش‌دار شود. بستنی را به مدت ۳۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه مجدداً آن را از یخچال خارج کنید و با قرار دادن داخل ظرف یخ، دوباره به هم زدن آن بپردازید. این کار را ۵ بار تکرار کنید.

  • مرحله پنجم

در آخرین مرحله قبل از قرار دادن بستنی در فریزر، خامه را از فریزر خارج کرده و آن را به تکه‌های کوچکی تقسیم کنید. خامه را به همراه پسته و عرق یا اسانس هل، به بستنی اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. ظرف را به مدت ۲ ساعت در فريزر بگذارید تا محتویات درون آن به خوبی ببندد و بستنی سنتی با پسته خوش طعم شما آماده شود.

نکات مهم در طرز تهیه بستنی سنتی با پسته

● در انتخاب ثعلب توجه داشته باشید و از نوع باکیفیت آن استفاده کنید. در صورت استفاده از ثعلب بی کیفیت، بستنی شما کش‌دار نشده و به اصطلاح نمی‌بندد.

● خامه‌ نقش مهمی در خوشمزگی بستنی سنتی دارد؛ اما در صورت داشتن رژیم، می‌توانید خامه را از مواد اولیه طرز تهیه بستنی سنتی با پسته خود حذف کنید.

● اگر می‌خواهید خامه زود‌تر و بهتر ببندد، بهتر است از انواع خامه کم‌چرب استفاده کنید.

● برای جداسازی راحت‌تر خامه از سطح سینی، کف سینی را سلفون بکشید.

● در انتخاب شیر از نوع پرچرب آن استفاده کنید. چرا که شیر با چربی کم، مانع کش‌دار شدن بستنی شده و آن را یخی می‌کند.

● در صورت داشتن دستگاه بستنی‌ساز در منزل، بستنی را ابتدا در یخچال بگذارید تا کمی سفت شود، سپس آن را در دستگاه بریزید تا ظرف ۳۰ دقیقه، بستنی سنتی پسته‌ای شما آماده شود.

● ثعلب ماده پودری، شیری و لزج است که لعاب، آلبومین و نشاسته بالایی دارد. این ماده به کش‌دار شدن بستنی کمک می‌کند. ثعلب را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم قنادی یا عطاری خریداری کنید. دقت کنید رنگ ثعلب مرغوب، کرم یا شیری رنگ است.

● از ریختن شکر زیاد خودداری کنید. مقدار بالای شکر موجب آب انداختن بستنی و نبستن بافت آن می‌‌شود.

● از پسته باکیفیت و خوش‌رنگ، در تهیه این بستنی استفاده کنید. دقت داشته باشید مغزهای تیره علاوه بر ظاهری نامناسب، معمولاً دارای طعم تلخی هستند و کیفیت بستنی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

سخن پایانی

بستنی یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها است که علاقه به آن محدود به گروه سنی خاصی نمی‌شود. این دسر خوشمزه جایگاه ویژه‌ای در مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه دارد و در فصل تابستان بهترین گزینه برای پذیرایی خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید بستنی دارای انواع مختلفی است. یکی از پرطرف‌دارترین انواع آن، بستنی سنتی است که عطر خوش زعفران و گلاب آن در کنار لذت جویدن پسته زیر دندان، طعمی لذت‌بخش را رقم می‌زند که یادآور روزهای خوش کودکی است. شما می‌توانید این بستنی نوستالژی را از فروشگاه‌ها خریداری کنید. اما درصورتی‌که می‌خواهید با مواد اولیه تازه و باکیفیت به تهیه آن بپردازید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی داشته باشید، پیشنهاد ما آشنایی با طرز تهیه بستنی سنتی با پسته است. ما در این مطلب آموزشی بی‌نقص از تهیه بستنی سنتی را قرار دادیم، تا نتیجه زحمات شما بستنی خوش طعم و عطر همچون بستنی‌های بازاری شود.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *