سلامتی و غذا

روش شور کردن پسته خام در منزل به روش بازاری

روش شور کردن پسته خام در منزل به روش بازاری

شور کردن پسته خام به روش بازاری

در این مطلب قرار است انواع روش‌های شور کردن پسته خام را در کنار هم بیاموزیم. پسته مغزی خوشمزه و مقوی است که خواص بی‌نظیر آن، برای هیچ‌کس قابل انکار نیست. این مغز خوشمزه به دو صورت خام و شور در بازار موجود است که هر دو نوع آن طرف‌داران زیادی دارد. مصرف پسته به هر دو شکل، موجب بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن می‌شود؛ اما حرارت دادن پسته در طی مراحل شور کردن، موجب کاهش کالری آن شده و همچنین مقاومت و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

ممکن است شما مقدار زیادی پسته خام در خانه دارید و می‌خواهید طعمی متنوع در آن ایجاد کنید یا روش‌های بازاری را نمی‌پسندید و تصمیم گرفته‌اید در خانه و با سلیقه خود این کار را انجام دهید. در این مواقع به‌راحتی و با مواد و ابزارهایی آسان، همین‌الان دست‌به‌کار شوید و پسته‌های خام خود را بو داده و شور کنید. در این مطلب از هایپرپسته روش‌های مختلفی از شور کردن پسته خام را آموزش داده‌ایم، تا به راحتی این کار را انجام داده و از طعم فوق‌العاده پسته لذت ببرید.

شور کردن پسته خام

شور کردن پسته یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تغییر طعم و افزایش ماندگاری این آجیل خوشمزه است. در ادامه چند روش برای شور کردن پسته خام را بیان کرده‌ایم تا بهترین روش را از میان روش‌های دیگر انتخاب کرده و به کار گیرید:

  • شورکردن پسته با تابه (روش اول)
  • شور کردن پسته با تابه (روش دوم)
  • شور کردن پسته با فر
  • شور کردن پسته با بخاری

 شور کردن پسته با تابه (روش اول)

این روش یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای شور کردن پسته خام در منزل است. در ابتدا پسته‌های خام را به صورت یکنواخت در ماهیتابه‌ای قرار دهید. توجه داشته باشید مقدار پسته‌ها در تابه به اندازه باشد و به شکل زیاد بر روی‌هم انباشته نشده باشند. سپس بر حسب مقدار پسته و ذائقه خود، یک یا دو قاشق غذاخوری نمک را به آن بیفزایید. در این زمان برای تغییر رنگ و معطر شدن پسته‌ها، می‌توانید مقداری زعفران اضافه کرده و در صورت علاقه به داشتن پسته‌های ترش‌مزه، یک یا دو قاشق چای‌خوری آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید. لازم نیست به صورت مداوم آن‌ها را تفت دهید، بلکه تنها هر از گاهی تابه را تکان دهید تا پسته‌ها زیر و رو شوند. این کار را تا تغییر رنگ پوست پسته ادامه دهید. زمانی که تغییر رنگ را در ظاهر پسته مشاهده کردید، نصف لیوان آب را با یک قاشق نمک ترکیب کرده و داخل تابه بریزید. محتوای تابه را تا چند دقیقه به شکل مداوم هم بزنید و شعله را خاموش کنید. پسته‌ها را در فضای آزاد قرار دهید تا خنک شوند. پسته‌های شور شما آماده مصرف هستند. شما می‌توانید با قراردادن پسته‌ها در ظروف در بسته، تا مدت‌ها از این آجیل خوش‌طعم نگهداری کنید.

 شور کردن پسته با تابه (روش دوم)

در دومین روش از شور کردن پسته خام با تابه، نیاز است که پسته‌ها را از دو ساعت قبل خیس کنید. پس از گذشت زمان مورد نیاز، پسته‌ها را آبکش کنید تا آب اضافه خارج شود. مقداری نمک را به پسته‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا نمک‌ها به شکل یکنواخت با پسته ترکیب شوند. در این مرحله در صورت علاقه می‌توانید از طعم‌دهنده‌هایی همچون زعفران، آبلیمو، سرکه یا آبغوره استفاده کنید. پسته‌ها را در تابه بریزید و آن‌قدر هم بزنید تا آب پسته‌ها خشک شود. پسته شور خوشمزه شما آماده است.

 شور کردن پسته با فر

 شور کردن پسته با فر

شور کردن پسته خام در این روش، مانند روش قبل ساده و آسان بوده و تنها تفاوت آن‌ها در ابزار مصرفی است. به عنوان اولین قدم، پسته‌ها را در آب بریزید تا به خوبی خیس شوند. این کار موجب آماده‌سازی پسته‌ها برای بودادن است. سپس بر حسب نیاز مقداری نمک، زعفران، آبلیمو، سرکه یا آبغوره به آن اضافه کرده و ترکیب کنید تا پسته‌ها طعم و رنگ دلخواه را به خود بگیرند. زمانی که پسته‌ها به خوبی با مواد ترکیب شدند، آب آن‌ها را به خوبی گرفته و روی سینی فر بچینید. فر را روی حرارت ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه زمان دهید تا به خوبی حرارت داده شوند. مدت زمانی که پسته‌ها داخل فر هستند، مدام آن‌ها را چک کنید.

شور کردن پسته با بخاری

اگر در فصل زمستان می‌خواهید به روش سنتی پسته‌ها را شور کرده و بو داده کنید، شور کردن پسته خام در یک سینی و روی بخاری بهترین روش است. مراحل طعم‌دار کردن پسته را مانند روش بالا انجام دهید. سپس پسته‌ها را روی سینی به صورت یکنواخت پخش کنید. در این مرحله نکته‌ای وجود دارد که آگاهی از آن، مانع سوختن پسته‌ها خواهد شد. این نکته این است که دمای سینی در قسمت مرکزی بیش‌تر از سایر نقاط خواهد بود. همین مسئله حرارت زیادی را به پسته‌های موجود در مرکز سینی وارد کرده، و سبب سوختن آن خواهد شد. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است پسته‌ها را در اطراف سینی پخش کنید تا در مرکز آن قرار نگیرند. مدت زمان بو داده شدن پسته در این روش، با مقدار پسته و حرارت بخاری مرتبط است. اما به‌طورکلی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان لازم است تا پسته‌ها حرارت دیده و بو داده شوند. پس از اتمام کار پسته‌ها را در محیط باز خنک کرده و پس از خنک شدن در ظرفی دربسته نگهداری کنید. 

نکات مهم شور کردن پسته خام در منزل

● انتخاب روش برای بودادن پسته‌ها فرقی ندارد. اما مهم‌ترین نکته برای انجام این کار، پایین آوردن حرارت و طولانی کردن زمان تفت‌دادن است. چرا که این کار موجب حفظ کیفیت پسته خواهد شد. 

● استفاده از چاشنی در طعم و رنگ‌دهی به پسته اجباری نیست. شما می‌توانید بنا بر ذائقه و سلیقه چاشنی‌ها را حذف کنید.

● استفاده از روغن در هر یک از این روش‌ها بلامانع است. مصرف روغن باعث لذیذ و نرم‌تر شدن پسته خواهد شد.

● شما می‌توانید آب انار، آب لبو، رب انار، انواع سبزی‌های خوشی و مانند گشنیز، گلپر، کاری و دارچین را جایگزین ادویه و چاشنی‌های گفته شده کنید و طعم دلخواه خود را داشته باشید.

سخن پایانی

پسته آجیلی خوشمزه است که با روش‌های مختلف شور کردن پسته خام قابلیت تغییر طعم و رنگ آن وجود دارد. این مغز خوشمزه به صورت خام و شور در بازار موجود است. اما گاهی افراد ترجیح می‌دهند چاشنی مورد علاقه خود را به خوراکی خود اضافه کنند و یا با سلیقه خود بو دادن پسته را انجام دهند. در این زمان این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم در خانه به شور و طعم‌دار کردن پسته بپردازیم؟ ما در این مطلب روش‌های مختلفی را برای شور کردن پسته خام در منزل بیان کردیم تا شما بتوانید به راحتی و با هر وسیله‌ای پسته‌ها را طعم‌دار کرده و از طعم آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *