سلامتی و غذا

خواص پوست پسته برای حیوانات

خواص پوست پسته برای حیوانات

بررسی ارزش غذایی پوست پسته

باتوجه‌به رشد چشمگیر جمعیت، نیاز به محصولات پروتئینی و مواد غذایی حیوانی روزبه‌روز در حال افزایش است. به دلیل کمبود نهادهای اولیه به‌منظور تأمین خوراک دام در کشور، معمولاً از بقایای محصولات باغی و زراعی برای تأمین غذای حیوانی استفاده می‌شود. پوست پسته یکی از بقایای محصولات باغی است که به شکل گسترده‌ای در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول سرشار از عناصر مفید و مواد معدنی پرفایده است و نقش مهمی را در حیات و بقای حیوانات ایفا می‌کند؛ بنابراین استفاده از آن می‌تواند اثرات مطلوبی در تغذیه دام‌ها و سلامت آن‌ها داشته باشد. در این مقاله از هایپرپسته قصد داریم راجع به خواص پوست پسته برای حیوانات اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

قبل از اینکه در مورد خواص پوست پسته برای حیوانات صحبت کنیم بهتر با ارزش غذای این محصول بیشتر آشنا شویم. برخی از مواد معدنی موجود در پوست پسته عبارت‌اند از:

• پروتئین خام: ۱۱.۲۰

• چربی خام: ۵.۲۹

• فیبر ۱۵.۲۸

• کلسیم: ۱.۰۸

• منیزیم: ۰.۳۱

• فسفر: ۰.۱۱

• آهن: 68ppm

• مس: ۲۳ ppm

• منگنز: ۶ ppm

• روی: 5 ppm

• انرژی؛ ۴۵ کیلوکالری

پوسته پسته چه خواصی برای حیوانات دارد؟

وجود املاح معدنی ارزشمند در پوست پسته باعث می‌شود تا این محصول به یک تغذیه فوق‌العاده ارزشمند برای استفاده در رژیم غذایی حیوانات تبدیل شود. سلامت بدن حیوانات، افزایش کیفیت گوشت، افزایش کیفیت شیر و عواملی ازاین‌قبیل تنها بخشی از فواید گنجاندن این محصول در تغذیه حیوانات به شمار می‌روند. اما پوسته پسته چه خواصی را برای حیوانات در پی دارد؟ در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بهبود عملکرد عضلات
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • کمک به بازسازی و رشد بهتر
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • استحکام استخوان‌ها
  • تقویت اشتها و تولیدمثل
پوسته پسته چه خواصی برای حیوانات دارد؟

بهبود عملکرد عضلات

یکی از مهم‌ترین خواص پوست پسته برای حیوانات، کمک به بهبود عملکرد عضلات است که علت آن به وجود عنصر ارزشمند فسفر در ترکیبات تشکیل‌دهنده این محصول، مربوط می‌شود. همچنین از دیگر فواید مصرف مواد غذایی حاوی فسفر می‌توان به تقویت و سلامت استخوان‌ها، بهبود سیستم عصبی، رشد و تولیدمثل بهتر و بهبود سیستم گوارش اشاره کرد. به‌طوری‌که اگر این ماده معدنی در رژیم غذایی حیوانات وجود نداشته باشد، نقص عملکرد عضلات، اختلالات در تولید مثل، نقص رشد استخوان‌ها و مشکلاتی از این جنس اتفاق می‌افتد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی دیگر از فواید و خواص پوست پسته برای حیوانات، کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. چرا که حجم بالایی از ترکیبات پوست پسته را ماده ارزشمندی به نام فیبر تشکیل داده است. مصرف فیبر و وجود آن در خوراک دام عملکرد دستگاه گوارش را بهبود میبخشد و حرکت مواد غذایی در روده‌ها را تسهیل می‌کند. زمانی که مواد غذایی حاوی فیبر وارد بدن حیوان می‌شود، بخش قابل تخمیر آن توسط باکتری‌ها جذب و به انرژی تبدیل می‌شود. در نهایت بخش‌های غیر قابل تخمیر آن به همان شکل دفع می‌شود. وجود فیبر در غذای حیوانات برای سلامت میکروفلور دستگاه گوارش و سلامت روده‌ها بسیار اهمیت دارد.

کمک به بازسازی و رشد بهتر بافت‌ها

 اکثر اندام‌های حیوانی و بافت‌های بدن حیوانات به پروتئین‌ها نیاز دارند. پروتئین‌های موجود در تغذیه دام باعث بازسازی و رشد بهتر بافت‌های بدن می‌شوند. اما متاسفانه یکی از گران‌ترین عنصرها در رژیم غذایی حیوانات محسوب می‌شوند که تهیه آن‌ها هزینه زیادی را در پی دارد. همچنین عدم استفاده از پروتئین در تغذیه حیوانات روند رشد، نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن، سیستم تولیدمثل و… را در حیوانات دچار اختلال می‌کند. جالب است بدانید که پوست پسته حاوی مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای پروتئین خام است که اگر در رژیم غذایی حیوانات جای بگیرد می‌تواند با کمترین هزینه، پروتئین مورد نیاز برای بدن آن‌ها را به‌خوبی فراهم کند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

از دیگر خواص پوست پسته برای حیوانات می‌توان به بهبود عملکرد سیستم بدن آن‌ها اشاره کرد. این خاصیت به لطف وجود آهن در ترکیبات این محصول است. عنصر آهن نقش مهمی را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دام‌ها ایفا می‌کند. این عنصر مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و در مقابل عوامل آسیب‌زا و عفونی، بدن دام را به‌خوبی حفظ می‌کند. اگر در رژیم غذایی حیوانات به‌اندازه کافی آهن وجود داشته باشد، کمتر به بیماری دچار می‌شوند. علاوه بر این موارد، آهن برای رشد و تکثیر سلول‌ها و بافت‌های بدن حیوانات اهمیت ویژه‌ای دارد و نبود آن رشد و تکثیر سلول‌ها را دچار تأخیر یا کاهش می‌کند. همچنین آهن موجود در پوست پسته برای تولید شیر در دام‌های شیرده بسیار اهمیت دارد و باعث تولید شیر باکیفیت‌تر می‌شود.  

استحکام استخوان‌ها

کمک به‌سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، از دیگر خواص مصرف پوست پسته به شمار می‌رود. چراکه این محصول منبعی غنی از کلسیم است و کلسیم باعث دوام استخوان‌ها و استحکام دندان‌ها می‌شود. همچنین کلسیم ضربان قلب دام را کنترل می‌کند. به فعال‌سازی آنزیم‌ها، انقباض عضلات، ترشح هورمون، لخته‌شدن خون و عواملی از این قبیل کمک می‌کند و در نهایت باعث ایجاد تولید شیر بهتر می‌شود. علاوه‌برآن، کلسیم موجود در پوست پسته باعث تولید تخم‌مرغ‌هایی با پوسته مقاوم در پرندگان می‌شود. بنا بر آنچه گفتیم، با افزودن پوست پسته به تغذیه حیوانات، به‌راحتی کلسیم مورد نیاز برای بدن آن‌ها تأمین خواهد شد.

تقویت اشتها و تولیدمثل

 به‌عنوان آخرین خواص پوست پسته برای حیوانات باید به تولید مثل بهتر و تقویت اشتها اشاره کرد. این ویژگی به علت وجود عنصر ارزشمند در پوست پسته است. وجود روی در تغذیه حیوانات اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که این ماده بر افزایش اشتهای دام، تولید مثل بهتر، جلوگیری از ابتلا به پوکی‌استخوان و بیماری‌های پوستی، تقویت سیستم ایمنی بدن و… تأثیر ویژه‌ای دارد. به‌طوری‌که نبود آن مشکلات متعددی از جمله بی‌حالی، اختلال در سیستم تولیدمثل، بیماری‌های پوستی و پوکی‌استخوان را در پی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به خواص پوست پسته برای حیوانات صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم، پوست پسته سرشار از انواع مواد معدنی ارزشمند و مورد نیاز برای بدن حیوانات است که مهم‌ترین آن‌ها فسفر، کلسیم، فیبر، پروتئین، آهن و… است. اگر نیاز بدن حیوانات به این عناصر معدنی تأمین نشود، مشکلات و اختلالات بزرگی برای آن‌ها به وجود می‌آید؛ بنابراین می‌توان با تهیه پوست پسته و افزودن این محصول به غذای حیوانات، به بهترین شکل ممکن نیازهای بدن دام را تأمین کرد و قدمی مؤثر در جهت سلامت حیوانات برداشت. این موضوع در نهایت باعث افزایش کیفیت گوشت، شیر، تخم‌مرغ و حتی پوست حیوانات می‌شود.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *