سلامتی و غذا

تهیه پسته بو داده در خانه

تهیه پسته بو داده در خانه

طرز تهیه پسته بو داده 

پسته (pistachio) خشکباری خوشمزه و مفید است که طرف‌داران زیادی دارد. این آجیل به صورت خام و بو داده در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد  و شما می‌توانید بنا به ذائقه خود، نوع مناسب آن را خریداری کنید. اما ممکن است شما تمایل به بودادن پسته در منزل داشته باشید. در این صورت کافی است مقداری پسته خام بخرید و با سلیقه و انتخاب خود، با استفاده از موادی خاص، پسته‌ها را طعم‌دار کنید. در این صورت با مطالعه این مطلب و استفاده‌ از روش‌های مختلف، می‌توانید پسته‌ها را بو داده و طعم دارکنید. با هایپر پسته همراه باشید.

تهیه پسته بو داده در خانه کار چندان سختی نیست و با کمی دقت و انجام مراحل به روش‌های مختلفی قابل‌انجام است. در ادامه چند روش ساده و بسیار کاربردی برای تهیه پسته بو داده در منزل را به شما آموزش می‌دهیم:

  • تهیه پسته بوداده با تابه (دو روش)
  • تهیه پسته بوداده با فر
  • تهیه پسته بوداده روی بخاری

تهیه پسته بو داده با تابه (روش اول)

مواد لازم

پسته              ۱ کیلو

آب                  ۱ لیوان

نمک              ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری

زعفران            ۵ قاشق غذاخوری

آبلیمو یا آبغوره   ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری

  • مرحله اول

۲ قاشق نمک را در یک لیوان آب حل کنید و داخل قابلمه بریزید. سپس پسته‌ها را به محلول آب و نمک اضافه کنید تا به‌خوبی خیس شوند. دقت کنید که این مقدار آب و نمک، مناسب این حجم از پسته است، بنابراین از شناور کردن پسته‌ها در آب فراوان خودداری کنید. اجازه دهید چند ساعت پسته داخل آب‌نمک بماند.

  • مرحله دوم

بعد از گذشت چندین ساعت پسته‌ها را آبکش کنید و داخل یک تابه تفلون، با ارتفاع دیواره بلند بریزید. حرارت گاز را ملایم کنید تا آب‌نمک موجود در پسته، به‌خوبی خشک شود. سپس پسته را تست کنید تا ببینید از میزان تفت‌دادن آن راضی هستید یا نه. تفت‌دادن را تا زمان رسیدن پسته‌ها به حد دلخواه، ادامه دهید.

  • مرحله‌ سوم

زمانی که مقدار تفت‌دادن پسته به حد ایده ال رسید، نوبت اضافه‌کردن طعم‌دهنده‌ها است. این مواد می‌توانند کاملاً مطابق سلیقه شما، انتخاب و اضافه شوند. طبق دستور و مواد اولیه‌ای که ذکر کردیم، زعفران، آبلیمو یا آبغوره را به پسته‌ها اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر به تفت‌دادن ادامه دهید. سپس گاز را خاموش و پس از خنک‌شدن، نوش جان کنید.

طرز تهیه پسته بو داده با تابه (روش دوم)

مواد اولیه

پسته خام        ۱ کیلو

آب                  نصف لیوان

نمک               ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری 

زعفران            ۵ قاشق چای‌خوری

آبلیمو یا آبغوره   ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری

  • مرحله اول

در این روش نیاز به خیساندن پسته نیست. پسته‌ها را در تابه بریزید، روی حرارت بگذارید و شروع به تفت‌دادن کنید. تفت‌دادن را تا زمانی ادامه دهید که رنگ پوست آن تغییر کند.

  • مرحله‌ دوم

نمک را به آب اضافه و حل کنید. زمانی که تغییر رنگ را در رنگ پوست پسته مشاهده کردید، محلول آب و نمک را به پسته بیفزایید. طعم‌دهنده‌های دلخواه را نیز اضافه و پس از چند دقیقه زیر تابه را خاموش کنید. در این روش لازم نیست آب پسته‌ها کامل خشک شود. می‌توانید پسته را در هوای آزاد بگذارید، تا باقیمانده رطوبت آن، گرفته شود.

طرز تهیه پسته بو داده

طرز تهیه پسته بو داده با فر

مواد اولیه

پسته خام                ۱۰۰۰ گرم

نمک                          ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

زعفران                       ۴ قاشق چای‌خوری

آبلیمو یا سرکه یا آب انار  ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری

  • مرحله‌ اول

پسته‌ها را با دمای طبیعی شستشو دهید. دقت داشته باشید دمای آب زیاد نباشد.

  • مرحله دوم

نمک، زعفران و طعم‌دهنده‌های انتخابی را به پسته‌های شسته شده اضافه و به‌خوبی مخلوط کنید. ترکیب را داخل ظرفی دربسته بریزید تا با هوا تماسی نداشته باشد. سپس ظرف را داخل یخچال قرار دهید.

  • مرحله سوم

۲۰ تا ۲۵ دقیقه قبل شروع کار، فر را روشن و در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. پسته را از یخچال خارج و آبکش کنید تا مایعات اضافه‌ آن گرفته شود. سپس به صورتی که پسته‌ها روی هم قرار نگیرند، آن‌ها را در سینی فر بریزید. ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا پسته‌ها در فر، بو داده شوند. در این روش، لازم است هر ۵ دقیقه پسته‌ها را پشت‌ورو کنید. همچنین می‌توانید سینی فر را با روغن نارگیل که در برابر حرارت مقاوم است چرب کنید.

طرز تهیه پسته بو داده روی بخاری

این روش در گذشته بسیار مرسوم بود و در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گرفت‌. از مواد اوليه گفته شده، در روش دوم تهیه پسته بو داده با تابه، استفاده کنید. پسته‌ها را در سینی رویی با ضخامت مناسب بریزید و آن را روی بخاری بگذارید. توجه داشته باشید پسته‌ها در اطراف سینی، به شکل یکنواخت پخش باشند تا به صورت یکسان، خشک شوند.

فوت کوزه‌گری تهيه پسته بو داده در خانه

● صرف‌نظر از روش انتخابی، می‌توانید برای نرم و لذیذتر شدن پسته‌ها، از روغن استفاده کنید.

● آب و نمک به‌تنهایی برای طعم‌دهی و بودادن پسته‌ها، کافی است‌. سایر مواد، تنها به سلیقه و ذائقه شما اضافه می‌شوند.

● به‌غیراز طعم‌دهنده‌هایی که گفتیم، امکان استفاده از آب لبو، رب انار، گلپر، آب انار، گشنیز، دارچین و… وجود دارد.

● دقت کنید که کیفیت پسته تهیه شده در منزل، به روش انتخابی شما مربوط نیست. بلکه کم‌بودن میزان حرارت و تفت‌دادن زیاد، می‌تواند در چگونگی کیفیت پسته بو داده، تأثیرگذار باشد.

● میزان چاشنی‌ها کاملاً به انتخاب شما بستگی دارد.

● چنانچه پس از اتمام مراحل تفت‌دادن، متوجه وجود رطوبت در پسته شدید، روی پارچه در هوای آزاد، پسته‌ها را خشک کنید.

● کیفیت، طعم و عطر خوش پسته بو داده شما، تا حد زیادی به‌تازگی و کیفیت پسته بستگی دارد.

سخن پایانی

پسته، آجیلی خوش‌طعم است که اغلب به‌عنوان خوراکی سالم برای میان‌وعده‌ها و پذیرایی از میهمانان، انتخاب می‌شود. این خشکبار به شکل خام و بو داده، در بازار موجود است و شما می‌توانید نوع مناسب سلیقه خود را، انتخاب کنید. اما ممکن است علاقه‌مند به بو دادن آن در خانه باشید. فرقی نمی‌کند فر در دسترس داشته باشید یانه، ما در این مقاله، به طرز تهیه پسته بو داده در خانه به روش‌های مختلف پرداختیم. تا شما بتوانید با تابه و یا حتی بخاری، پسته‌ها را طعم‌دار کنید. باتوجه‌به فوت و فن‌هایی که بیان کردیم می‌توانید پسته‌هایی شور و خوش‌طعم داشته باشید.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *