سلامتی و غذا

پسته در رژیم غذایی گیاهخواران و وگان‌ها

پسته در رژیم غذایی گیاهخواران و وگان‌ها

رژیم غذایی گیاهخواران

رژیم غذایی گیاهخواری، یکی از سبک‌های غذایی سالم و پرطرف‌دار است که افراد زیادی برای حفظ تناسب‌اندام به آن روی می‌آورند. افراد گیاه خوار، احترام به حقوق حیوانات و جلوگیری از شکار آن‌ها را در اولویت قرار داده و مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی را از وعده‌های روزانه خود حذف می‌کنند. از آنجایی که گوشت از مهم‌ترین منابع تأمین ویتامین، پروتئین و آهن بدن است، منع مصرف آن باعث کمبود در بدن و بروز مشکلات جدی خواهد شد؛ بنابراین افراد گیاهخوار باید به دنبال منبعی غنی برای تأمین مواد معدنی مورد نیاز باشند. یکی از این مواد پسته در گیاهخواری است.

همان‌طور که می‌دانید آجیل‌ها حاوی دانه‌های روغنی مفیدی هستند که املاح و مواد معدنی موجود در آن‌ها می‌تواند، بهترین جایگزین برای گوشت در مصرف افراد وگن باشد. در میان تمامی این دانه‌ها، پسته یک منبع عالی از پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌ها است که خیال گیاهخواران را از سلامت تغذیه راحت می‌کند. البته پروتئین پسته در گیاهخواری با میزان پروتئین در گوشت قابل مقایسه نیست، اما باید توجه داشت این پروتئین گیاهی به نسبت پروتئین‌های حیوانی، برای سلامت قلب، دیابت و فشارخون ضرر بسیار کمی دارد. اگر می‌خواهید با سایر مزایای پسته در گیاهخواری آشنا شوید، خواندن این مطلب از هایپرپسته را از دست ندهید.

دلایل قرارگیری پسته در گیاهخواری

پسته یک ماده‌ی غذایی ارزشمند به شمار می‌رود که حاوی مقادیر بالایی از پروتئین، کلسیم، پتاسیم، روی، آهن، منیزیم و… است. وجود هر یک از این موارد می‌تواند دلیلی محکم، در جایگزینی این ماده به عنوان پروتئین گیاهی با پروتئین حیوانی باشد. در ادامه به بررسی مواد مغذی موجود در پسته در گیاهخواری خواهیم پرداخت. مهم‌ترین مواد مغذی موجود در پسته به شرح زیر است:

  • پروتئین
  • کلسیم
  • آهن
  • امگا ۳

● پروتئین

پروتئین یک ماده مغذی و ارزشمند است که برای انجام فعالیت‌های حیاتی همچون رشد و ترمیم سلول‌های بدن، عملکرد مناسب عضلات، استخوان‌ها و محافظت از سیستم ایمنی بدن ضروری است. پسته منبعی مهم و غنی از پروتئین گیاهی است به‌طوری‌که در ۱۰۰ گرم آن ۱۰ تا ۲۰ گرم پروتئین یافت می‌شود. بدین ترتیب با قرارگیری پسته در گیاهخواری، افراد وگن دیگر دچار فقر پروتئین نخواهند شد.

دلایل قرارگیری پسته در گیاهخواری

● کلسیم

کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد، برای سلامت استخوان و دندان است و در ایجاد انقباض و آرامش عضلات، تنظیم فشارخون، عملکرد اعصاب و لخته‌شدن خون تأثیر فراوانی می‌گذارد. همان‌طور که وجود این ماده برای بدن و سلامت آن ضروری است، کمبود آن نیز می‌تواند در بروز برخی بیماری‌ها همچون پوکی‌استخوان مؤثر باشد. افراد وگن، کلسیم موجود در گوشت را از مواد گیاهی و مغزهای مفیدی همچون پسته دریافت می‌کنند. میزان کلسیم موجود در ۱۰۰ گرم پسته، ۱۰۷ میلی‌گرم است که این میزان، نشان‌دهنده مقدار مناسب کلسیم پسته در گیاهخواری است.

● آهن

آهن عنصری ضروری در بدن است که نقش انتقال اکسیژن به گلبول‌های قرمز خون، عملکرد صحیح آنزیم‌ها، تقویت سیستم ایمنی و تولید هموگلوبین خون را بر عهده دارد. غذاهای دارای منشا حیوانی همچون گوشت قرمز، مرغ و ماهی به عنوان منبع اصلی تأمین آهن مورد نیاز بدن شناخته می‌شود. این در حالی است که خطر کمبود آهن، به عنوان یک هشدار مهم به افراد دارای رژیم گیاهخواری توصیه می‌شود‌. اما افراد وگن چگونه می‌توانند این حجم از آهن را دریافت کنند؟ پاسخ این سؤال مصرف غذاهای گیاهی همچون غلات، حبوبات، سبزیجات و آجیل‌هایی مانند پسته است. لازم به ذکر است مصرف آجیل‌ها به همراه آبمیوه‌های حاوی ویتامین C ، در جذب بیش‌تر آهن تأثیر به سزایی دارد.

● امگا ۳

اسید چرب آلفا لینولنیک، اسید لینولئیک و امگا ۳، اسیدهای چرب ضروری هستند که قرارگیری آن‌ها در رژیم غذایی برای رشد مغز و چشم ضرورت دارد. همان‌طور که می‌دانید راه دریافت امگا ۳، مصرف غذاهایی با منابع دریایی است که در رژیم گیاهخواری  ممنوعیت دارد. قرارگیری پسته در رژیم گیاه‌خواری امگا ۳ مورد نیاز بدن را تا حدی تأمین کرده و از بروز مشکلات ناشی از کمبود امگا ۳ جلوگیری خواهد کرد.

مقدار مصرف مجاز پسته در گیاهخواری

پسته به عنوان پروتئین گیاهی، می‌تواند از بهترین محصولات غذایی برای تأمین مواد مورد نیاز بدن باشد. اما مصرف این محصول نیز همانند سایر محصولات دارای حد و اندازه‌ای است و چنانچه از حد مجاز مصرف تجاوز کنید، دچار بروز برخی اختلالات خواهید شد. به‌طورکلی بهترین روش مصرف پسته به صورت خام، و مقدار مصرف مجاز آن ۳۰ گرم و معادل ۴۹ عدد پسته است. این مقدار می‌تواند به روش‌های مختلفی همچون میان‌وعده، در تهیه سالاد یا در انواع غذاها مصرف شود.

بهترین زمان مصرف پسته در گیاهخواری

شما می‌توانید هر روز و هر لحظه این ماده غذایی خوشمزه را مصرف کنید. اما درصورتی‌که قصد بهره‌مندی بیش‌تر از فواید و خواص ارزشمند آن را دارید، باید مصرف آن را در وعده‌های غذایی صبح قرار دهید. زمان بیداری از خواب، بیش‌ترین میزان جذب مواد مغذی در بدن اتفاق می‌افتد. اگر از مشکل کم‌خونی رنج می‌برید و یا به دنبال رفع کمبود آهن ناشی از حذف گوشت هستید، ۲۰ تا ۳۰ گرم پسته را پس از بیدار شدن از خواب میل کنید.

سخن پایانی

رسیدن به اندام ایده‌آل و حفظ تناسب‌اندام، یکی از اهدافی است که افراد را از خوردن پروتئین‌های حیوانی منصرف کرده، و متمایل به رژیم گیاهخواری می‌کند. از دیگر مواردی که افراد را به پیروی از این رژیم سالم خوری می‌کشاند، حمایت از حقوق حیوانات و جلوگیری از شکار آن‌ها است که منع مصرف گوشت حیوانی و جایگزینی پروتئین‌های گیاهی را موجب شده است. همان‌طور که می‌دانید، گوشت حاوی مقادیر بالایی کلسیم، آهن و پروتئین است که حذف این ماده مهم از وعده‌غذایی، کمبود‌های بدن و در نهایت بیماری‌های مختلف را موجب می‌شود. پس وجود ماده‌ای جایگزین در رژیم غذایی افراد وگن از واجبات است. به همین دلیل نقش مصرف پسته در گیاهخواری انکار ناپذیر است.

 یکی از بهترین محصولات جایگزین، آجیل‌ها هستند که با وجود مواد مغذی فوق‌العاده‌، مشکلات کمبود بدن را از بین می‌برند‌. پسته یکی از ارزشمندترین دانه‌های آجیل است که با دارا بودن مقادیر فراوانی از آهن، پروتئین، کلسیم و… مشکلات ناشی از تغییر سبک غذایی را از بین برده است. در این مطلب به دلایل مختلف مصرف پسته در گیاهخواری پرداختیم و مقدار مجاز و زمان مناسب مصرف این ماده برای تأثیرگذاری بیشتر در رژیم گیاهخواری را بیان کردیم.

برای مشاهده و خرید انواع پسته های موجود در بازار ایران همچون پسته احمد آقایی و … از فروشگاه هایپرپسته بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *