سلامتی و غذا

مصرف پسته برای درمان اسهال

پسته برای اسهال

پسته یکی از پرطرفدارترین آجیل‌ها است که علاوه بر طعم بی‌نظیر و ارزش غذایی بالا، خواص گوناگونی را نیز در دل خود جای‌داده است. از فواید فوق‌العاده پسته، می‌توان به درمان برخی بیماری‌ها مانند اسهال اشاره کرد که در این مطلب به بیان آن می پردازیم. همان‌طور که می‌دانید بیماری اسهال به دلایل مختلفی مانند ورود باکتری به دستگاه گوارش و یا خوردن غذای مسموم ایجاد می‌شود. حتما می دانید که قدیمی ها در بسیاری مواقع با درمان‌های خانگی این مشکل را حل می کردند. یکی از مواد طبیعی برای درمان اسهال پسته است. اگر شما هم از خواندن این مطلب شگفت‌زده شده‌اید و به دنبال شناخت مواد مغذی مؤثر در پسته برای درمان اسهال هستید تا پایان این مطلب با هایپرپسته همراه باشید. 

درمان اسهال با پسته

اسهال از بیماری‌های گوارشی است که هر فرد در طول زندگی حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کند. این عارضه دردناک به دلایل متفاوتی به وجود می‌آید و روش‌های درمان متفاوتی دارد. اما بهتر است قبل از هرگونه اقدام، علت بروز آن‌ را بیابید و سپس برای مصرف دارو اقدام کنید. 

علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی، در بسیاری مواقع استفاده از روش‌های سنتی و مصرف مواد خوراکی نیز برای بهبود این عارضه مؤثر هستند. یکی از این خوراکی‌های مفید به این منظور، پسته است که با دارا بودن مواد مغذی فراوان، به‌عنوان درمانی مؤثر برای اسهال شناخته می‌شود.

پسته مواد مفیدی همچون آهن، ویتامین آ، ویتامین‌ ث، ویتامین ب، ویتامین‌ ای، منیزیم و کلسیم را به همراه دارد که آن را به ماده‌ای با ارزش غذایی فوق‌العاده تبدیل می‌کند. همچنین پسته حاوی مقادیر زیادی روی، مس، پتاسیم، امگا ۳، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و… است. این مسئله آن را به کلکسیونی از خواص و فواید تبدیل می‌کند که‌ بهترین روش برای درمان مشکلات مختلف از جمله اسهال است.

پسته چگونه می‌تواند باعث درمان اسهال شود؟

انسان می‌تواند بر اساس تغییرات غیرعادی در بدن خود به بروز مشکلات جدی‌تر پی ببرد. شل‌شدن مدفوع یا به عبارتی اسهال‌ یکی از این تغییرات غیرعادی است که هشدار وجود عفونت در دستگاه گوارش را می‌دهد. این بیماری معمولاً با علائم دیگری همچون دل‌پیچه، حالت تهوع، نفخ، درد شکمی و احساس خستگی همراه است. پسته با دارا بودن مواد مفید  سبب درمان اسهال و کاهش علائم آن می‌شود.

●فیبر: پسته، دانه روغنی و سبکی است که هضم آن هیچ‌گونه اذیتی را برای دستگاه گوارش ندارد. جویدن کامل این مغز مفید، فیبر فراوانی را وارد بدن می‌کند و از کارکردن زیاد دستگاه گوارش جلوگیری خواهد کرد.

●پروتئین: وجود پروتئین در این دانه خوراکی، خستگی و کسالت ناشی از اسهال را کاهش می‌دهد؛ بنابراین باعث افزایش انرژی می‌شود.

●آنتی‌اکسیدان: عفونت‌های ویروسی و میکروبی، از مهم‌ترین دلایل بروز اسهال محسوب می‌شوند. ازاین‌رو آنتی‌اکسیدان فراوان موجود در پسته باعث ازبین‌رفتن عفونت‌ها و درمان اسهال خواهد شد.

●سدیم: در زمان اسهال، بدن مقدار زیادی آب را از دست می‌دهد و همان‌طور که می‌دانید کمبود آب برای بدن بسیار خطرناک است. سدیم موجود در پسته، آب موجود در بدن را حفظ و از کمبود آب جلوگیری می‌کند.

●پتاسیم: در صورت ابتلا به اسهال خونی، مقدار زیادی پتاسیم از بدن دفع می‌شود. بهترین راه برای تأمین پتاسیم ازدست‌رفته بدن، خوردن خوراکی‌های حاوی پتاسیم فراوان همچون پسته است.

●آهن: یکی از بهترین خوراکی‌ها در زمان مبتلا شدن به اسهال خونی، مصرف مواد خوراکی حاوی آهن است. پسته دارای مقدار فراوانی آهن است که کمبود این ماده ارزشمند را جبران می‌کند.

●تقویت سیستم ایمنی: پسته با تقویت سیستم ایمنی بدن، احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های میکروبی همچون اسهال را کاهش می‌دهد و برای درمان اسهال بسیار مفید است.

●رفع گرسنگی: هنگام بروز اسهال یکی از رایج‌ترین مشکلات، احساس گرسنگی است که باید بدون مصرف وعده‌های سنگین رفع شود. این دانه خوراکی بسیار سبک است و به‌راحتی موجب رفع گرسنگی شما خواهد شد.

مصرف پسته برای اسهال

خواص فوق‌العاده پوست پسته برای درمان اسهال

پوست پسته نیز مانند مغز آن به‌خوبی باعث کاهش علائم اسهال و درمان آن می‌شود. مواد موجود در پوست پسته به‌عنوان جاذب آب عمل می‌کند و موجب تثبیت مدفوع خواهد شد. در نتیجه باعث کاهش شدت اسهال و سرعت در درمان آن می‌شود.

جوشاندن پوست پسته برای درمان اسهال یکی از روش‌هایی است که در طب سنتی به استفاده از آن برای درمان اسهال توصیه شده است. این جوشانده علاوه بر تأثیر در درمان اسهال، در کاهش علائم ناشی از آن همچون تهوع و استفراغ نیز مؤثر است.

نبایدهای مصرف پسته برای درمان اسهال

●از پسته تازه استفاده نکنید

 بهترین حالت مصرف پسته برای درمان اسهال به‌صورت خشک است، چرا که پسته تازه دارای مقدار زیادی آب است که استفاده از آن در این دوره باعث افزایش ترشحات روده و تشدید اسهال خواهد شد.

●از پسته کهنه و ناسالم استفاده نکنید

 در زمان مصرف پسته به سالم یا کهنه بودن آن توجه کنید. آجیل کهنه دارای سمومی به نام آفلاتوکسین است که در زمان اسهال با وجود ضعف بدنی بالا می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

●از مصرف بالای فیبر خودداری کنید

 فیبر موجود در پسته برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید است؛ اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. مصرف بالای پسته می‌تواند برای بدن مضر باشد چرا که موجب تشدید اسهال، تحریک روده و درد شکمی خواهد شد.

●در صورت حساسیت به فرو کتان در مصرف آن احتیاط کنید

 پسته دارای فروکتان است که به‌طورکلی خطری را برای بدن ندارد اما مصرف آن توسط افرادی که به این ماده حساسیت دارند آزاردهنده است. مصرف پسته توسط این افراد مشکلات گوارشی همچون اسهال، نفخ، یبوست و درد شکمی را ایجاد می‌کند و به نسبت مقدار مصرفی علائم آن شدید یا خفیف خواهد بود.

سخن پایانی

پسته از پرطرف‌دارترین نوع آجیل‌ها است که علاوه بر طعم خوش فواید زیادی را نیز در خود جای‌داده است. این دانه ارزشمند با دارا بودن مواد مغذی فراوان همچون آهن، فیبر، پروتئین، سدیم، پتاسیم و… به تسریع روند درمان اسهال کمک می‌کند و باعث کاهش علائم ناشی از آن می‌شود.

توجه کنید که مصرف پسته برای درمان اسهال به‌صورت خشک مؤثر است و مصرف پسته تازه موجب تشدید علائم آن می‌شود. همچنین مصرف بیش از اندازه آن نه‌تنها این عارضه را درمان نمی‌کند، در برخی افراد حساسیت و مشکلات دیگر را موجب خواهد شد.

 

 

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *