سلامتی و غذا

مقدار مصرف پسته و خشکبار در زمان رژیم غذایی

مقدار مصرف پسته و خشکبار در زمان رژیم غذایی

درست است که اغلب دانه‌ها، مغزیجات و خشکبار چربی زیادی دارند؛ اما چرا حضورشان در رژیم‌های غذایی پر رنگ است و مصرف آنها به اقشار مختلف مردم توصیه می‌شود؟ پسته یکی از مفیدترین خوراکی‌های جهان است که به‌جرئت می‌توان گفت ارزش هزینه‌کردن را دارد. مغز پسته بسیار خوش‌طعم و ارزش غذایی باورنکردنی و عالی دارد. علی‌رغم چربی بالا، مصرف پسته به تناسب‌اندام کمک می‌کند و برای بسیاری از مشکلات سلامتی راه چاره است. اما نکته‌ی مهمی که متخصصین همیشه گوشزد می‌کنند این است که “هر چیزی به اندازه‌اش مفید و بی‌رویه‌اش مضر است”. پس در ادامه با هایپرپسته همراه باشید تا به میزان درست مصرف خشکبار و پسته در روز بپردازیم. 

فواید وجود پسته و خشکبار در رژیم غذایی

قبل از اینکه به میزان مناسب مصرف پسته و خشکبار بپردازیم لازم است بدانید که چرا پسته برای رژیم غذایی (diet) مفید است و با وجود چربی بالایی که دارند حذف آن‌ها از میان مواد مصرفی روزانه توصیه نمی‌شود؟ برخی از عوامل مؤثر در این قضیه را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • مصرف چربی اشباع نشده و کلسترول مفید
  • کاهش احساس گرسنگی در طول روز و افزایش انرژی
  • کنترل کم‌خونی، فشار خون و کمک به سلامت قلب
  • کمک به چاقی صورت، شفافیت پوست، تقویت مو و افزایش زیبایی

مصرف چربی اشباع نشده و کلسترول مفید

چربی‌ اشباع و کلسترول مضری که در فست‌فود، روغن‌های سرخ‌کردنی و غذاهای چرب یافت می‌شود از مهم‌ترین عوامل چاقی و اضافه‌وزن است. چربی طبیعی که از گیاهان و حیوانات گرفته می‌شود و هیچ‌گونه فرایند شیمیایی یا فیزیولوژیکی بر روی آن ایجاد نمی‌شود نه‌تنها برای بدن مفید نیست و باعث چاقی نمی‌شود، بلکه به بهبود شاخصه‌های سلامتی افراد نیز کمک می‌کند. پسته‌ی خام یک دانه‌ی بسیار مغذی در میان خشکبار است که چربی، کالری و کلسترول مفیدی به بدن می‌رساند.

کاهش احساس گرسنگی در طول روز و افزایش انرژی

یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف پسته در رژیم‌های تناسب‌اندام احساس سیری پس از مصرف است. آجیل و خشکبار به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که پس از خوردن آنها تا مدتی نسبتاً طولانی احساس گرسنگی نمی‌کنید و انرژی کافی برای ادامه‌ فعالیت‌های روزمره را دارید. به همین دلیل است که بسیاری از مرتاضان هندی با مصرف روزانه یک عدد پسته یا بادام زندگی می‌کنند و بدنی عاری از ضعف و بیماری دارند. شما می‌توانید با مصرف به‌اندازه خشکبار و پسته در طول روز احساس بی‌حالی و ضعفی که به دلیل رژیم غذایی دارید را کمتر کنید و عملکرد بهتری در زندگی داشته باشید. 

مصرف پسته در زمان رژیم غذایی

کنترل کم‌خونی، فشار خون و کمک به ‌سلامت قلب

پسته به‌عنوان یک ماده‌ی به شدت خون‌ساز شناخته می‌شود که مصرف آن بسیار برای کم‌خونی مفید است. در کل می‌توان گفت عضوی که بیشترین سود را از مصرف پسته می‌برد قلب و رگ‌های آن است. مصرف پسته عملکرد قلب را به حد قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد، کم‌خونی را درمان می‌کند و برای افرادی که فشار پایینی دارند یک داروی فوق‌العاده است. ازآنجایی‌که بخش عمده سلامتی به خون و قلب بستگی دارد. با مصرف پسته و دیگر خشکبار کمتر مریض می‌شوید و سلامتی بیشتری را تجربه می‌کنید.

کمک به چاقی صورت، شفافیت پوست، تقویت مو و افزایش زیبایی

افرادی که رژیم‌های لاغری سخت می‌گیرند پس از مدتی علی‌رغم تناسب اندامی که پیدا می‌کنند زیبایی و طراوت پوستشان را از دست می‌دهند. معمولاً اولین چربی‌هایی که از بین می‌روند چربی‌های صورت هستند. طراوت پوست و توپر بودن صورت یکی از مهم‌ترین دلایل زیبایی در افراد و به‌خصوص خانم‌هاست که با مصرف پسته و خشکبار می‌توان آن را حفظ نمود. همچنین افرادی که موهایشان در اثر رژیم غذایی ریزش پیدا می‌کنند با مصرف آجیل و مواد مغذی می‌توانند از این عارضه جلوگیری کنند.

مقدار مصرف پسته و خشکبار در رژیم غذایی

پیش‌تر، به خواص بی‌نظیر این آجیل خوشمزه اشاره کردیم؛ اما مقدار مصرف پسته در روز چقدر است؟ به دلیل چربی زیاد و برخی عوارض دیگر مصرف پسته توسط متخصصین تغذیه به ۳۰ گرم محدود شده است. مصرف روزانه ۲۵ الی ۳۰ عدد پسته‌ی ترجیحاً خام می‌تواند کمک بسیار زیادی به تندرستی و تناسب‌اندام شما بکند.

 همچنین در مورد خشکبار دیگر میزان ۳۰ عدد بادام، ۲۰ عدد فندق، ۸ عدد گردو و یک فنجان از مخلوط دیگر خشکبار مثل کشمش، بادام زمینی، غلات بوداده و… برای مصرف روزانه مناسب است. بیش از این مقدار برای سلامتی فایده‌ای که ندارد هیچ؛ می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری به بدن برساند.

بهترین زمان مصرف پسته  و خشکبار در رژیم غذایی

همان‌طور که محققان می‌گویند “هر چیزی در زمان طلایی بهترین تاثیر را می‌گذارد” مصرف آجیل نیز دارای یک گلدن تایم است. برای اینکه بیشترین جذب مواد مغذی توسط بدن انجام شود بهتر است مصرف پسته و دیگر خشکبار را به وعده‌ی صبحانه اختصاص دهید. وعده‌ی صبحانه تأثیرگذارترین وعده‌ی غذایی در عملکرد روزانه‌ی شماست؛ به همین دلیل بارها تأکید  می‌شود از حذف این وعده بپرهیزید و در این وعده مواد غذایی مفید میل کنید. علاوه بر وعده‌ی صبحانه مصرف آجیل و پسته در هنگام عصر نیز به بازیابی انرژی و گرسنگی کمتر هنگام صرف شام  کمک می‌کند که همین امرباعث تناسب‌اندام و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

عوارض مصرف زیاد پسته و خشکبار

مصرف پسته و خشکبار در رژیم غذایی بسیار مفید است؛ اما در صورتی که به‌اندازه و اصولی میل شود. خوردن بیش از حد پسته فشار خون را بالا می‌برد. گفتن این بسیار ساده است؛ اما باید بدانید که فشارخون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل سکته‌ی قلبی در چند سال اخیر بوده است. همچنین به دلیل چربی زیاد مصرف بیش از حد آجیل و خشکبار نه‌تنها به تناسب‌اندام کمک می‌کند که یک مستعد اضافه‌وزن به‌حساب می‌آید. به‌علاوه لازم به ذکر است که مصرف بی‌رویه پسته عامل بسیاری از مشکلات گوارشی و محرک ابتلا به سنگ کلیه است. 

سخن پایانی

عناصری که از طبیعت گرفته می‌شوند مهم‌ترین و سودمندترین خوراکی‌ها برای خوردن هستند؛ اما درصورتی‌که شیوه درست استفاده از آنها را در پیش بگیریم و به زمان و مقدار درست مصرف آنها آگاه باشیم. در این مطلب سعی کردیم تا بهترین مقدار مصرف پسته در روز و مناسب‌ترین زمان مصرف آن را بررسی کنیم. امیدواریم با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله به تندرستی و تناسب‌اندام برسید.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *