سلامتی و غذا

آموزش گام به گام طرز تهیه مربای پسته

آموزش گام به گام طرز تهیه مربای پسته

مربای پسته

اگر علاقه‌مند به خوردن مربا در وعده صبحانه هستید و از چشیدن طعم‌های جدید استقبال می‌کنید، پیشنهاد ما این است که یکبار، مربای پسته تازه را امتحان کنید. ممکن است با شنیدن نام این مربا تعجب کنید و برایتان عجیب باشد. چرا که این مربا، در اکثر فروشگاه‌ها یافت نمی‌شود. 

اما بهتر است بدانید این مربا بسیار خوش‌طعم است و استفاده از پوست پسته در ساختار آن، فواید فراوانی را برای شما دارد. اگر می‌خواهید این مربا را در خانه تهیه کنید اما نمی‌دانید مربای پسته چگونه درست می‌شود، با هایپرپسته در این مقاله همراه باشید.

مواد اولیه برای تهیه مربا پسته

پوست پسته تازه          ۱ کیلوگرم

خلال پسته                 ۱ فنجان

شکر                          ۱ کیلوگرم 

هل یا وانیل                 به میزان لازم

آبلیمو                         ۱.۲ استکان

گلاب                          ۱ فنجان

آموزش مربای پسته تازه

مربای پسته تازه یکی از مرباهای بسیار خوش طعم، خوش رنگ و خوش عطری است که طرفداران خاص خود را دارد. اما پخت آن شاید برای بسیاری از افراد کار سختی به نظر برسد. در ادامه طرز پخت این مربا را به صورت مرحله مرحله بیان کرده ایم. 

مرحله‌ اول

پوست تازه پسته را حتماً با دستکش جدا کنید. لزوم استفاده از دستکش، به دلیل جلوگیری از بروز حساسیت‌های چشمی و پوستی است. سپس با استفاده از چاقو آن را دونیم کنید، این کار باعث زیبایی ظاهری مربا می‌شود.

مرحله دوم

از آن جایی که پوست نرم پسته تلخ است، باید این تلخی را قبل از شروع کار، از بین ببرید. برای این کار، پوست پسته تازه را در آب سرد خیس کنید و به‌خوبی شستشو دهید. سپس آن را در آب جوش بریزید، ۲۰ دقیقه بجوشانید و آبکش کنید. این کار را ۳ یا ۴ بار تا شفاف‌شدن آب ادامه دهید. بعد از آخرین بار، پوسته پسته را در آب سرد به مدت یک ساعت استراحت دهید.

مرحله سوم

شکر را در ۳ لیوان آب بریزید، روی حرارت قرار دهید و تا زمان حل‌شدن کامل شکر آن را هم بزنید. بعد از به جوش‌آمدن محلول، گلاب را اضافه کنید و منتظر بمانید تا محلول کاملاً به غلظت برسد. سپس از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

مرحله‌ چهارم

پوست پسته را پس از گذشت ۱ ساعت، از آب سرد خارج و آبکش کنید. سپس آن‌ها را داخل ظرف شهد بریزید. ترکیب پوست پسته و شهد را، ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید جا بیفتد.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله، خلال پسته به همراه آبلیمو را به ترکیب اضافه کنید و پس از اتمام زمان گفته شده، گاز را خاموش و اجازه دهید ترکیب سرد شود.

مربای پسته تازه شما آماده شده است، می‌توانید آن را داخل شیشه درب‌دار بریزید و آماده مصرف روزانه خود کنید. نوش جان

طرز تهیه مربای پسته

نکات مهم تهیه مربای پسته تازه

● ترجیحاً از پوست پسته صورتی، برای تهیه مربا استفاده کنید. چرا که باعث زیبایی و طعم بهتر مربا می‌شود. پوست پسته سیاه و له شده، برای این مربا مناسب نیست.

● یکی از نکات مهم که به‌عنوان فوت کوزه‌گری تهیه مربا، می‌توانید از آن استفاده کنید، رعایت نکات لازم در استفاده از قابلمه است. قبل از شروع تهیه مربا، مقداری آب را داخل قابلمه جوشانده و خالی کنید. قابلمه خالی را روی حرارت بگذارید تا آب آن کشیده شود. سپس کنار بگذارید تا کاملاً سرد و آماده شروع کار شود. این کار احتمال کپک‌زدن مربا را کم می‌کند.

● بهترین جنس ظرف مورداستفاده در تهیه مربا، ظروف تفلون و لعابی است.

● تلخی پوست پسته را حتماً بگیرید. این کار را یا به روش گفته شده در آموزش مربای پسته تازه در بالا انجام دهید و یا آن را به مدت ۴ روز خیس کنید. همچنین در انجام این کار مهم است که پوست پسته را در جای سرد نگهداری و آب آن را چندین بار عوض کنید.

● می‌توانید برای خوش‌رنگ شدن مربای خود، مقداری زعفران دم‌کرده را به همراه آبلیمو، به ترکیب خود اضافه کنید.

● در طول زمان پخت مربا، درب ظرف را نگذارید، این نکته برای حفظ رنگ مربا مهم است.

● نگهداری مربا در ظر‌وف استریلیزه از نکات مهم است. در صورت استفاده از ظروف شیشه‌ای، آن‌ را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید.

● حتماً تا سردشدن کامل مربا صبر کنید، سپس آن را داخل ظرف در دار بریزید. همچنین از قاشق تمیز و خشک برای خالی‌کردن مربا در ظرف استفاده کنید. این کار برای جلوگیری از شکرک‌زدن مربا الزامی است.

● اگر پس از مدتی متوجه کپک مربا شدید، باید بدانید این اتفاق به دلیل کمبود شکر، یا نداشتن غلظت کافی است. برای رفع این مشکل، دوباره به مربا شکر اضافه کنید‌ و آن را بجوشانید، تا به غلظت لازم برسد.

سخن پایانی

مربای خانگی را می‌توان به‌عنوان یک میان‌وعده و صبحانه بی‌نظیر استفاده کرد که طعم و سلامت آن به‌هیچ‌عنوان با نمونه‌های صنعتی قابل‌مقایسه نیست. در این مطلب تلاش کردیم که با بهترین روش، به آموزش مربای پسته تازه بپردازیم و به سوال پر تکرار مربای پسته چگونه درست می‌شود پاسخ دهیم.

همچنین با بیان برخی نکات و فوت و فن‌های لازم، در آموزش مربای پسته تازه، مربایی خوش‌رنگ و خوش‌طعم و بدون ایجاد شکرک و کپک را به شما آموزش دادیم.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *