سلامتی و غذا

انواع مغز پسته چیست؟

تعداد زیادی مغز پسته

 انواع مغز پسته ایرانی

پسته، یکی از محبوب‌ترین مغزیجات در جهان محسوب می‌شود و علاوه بر خواص فراوان و بی‌شمار، طعم بسیار عالی و بی‌نظیری دارد. همان‌طور که می‌دانید کشور ما بخش بزرگی از صادرات پسته به دنیا را به خود اختصاص داده است. البته امروزه پسته از دسته خوراکی‌های گران‌قیمت در بازار محسوب می‌شود. به همین دلیل، باید قبل از خرید این خوراکی مقوی و لذیذ، انواع مغز پسته را به‌خوبی بشناسید. در این بخش، قصد داریم به شرح مشخصات و خصوصیات انواع مغز پسته ایرانی بپردازیم پس با هایپرپسته همراه باشید.

تنوع پسته ایرانی یکی از دلایل محبوبیت جهانی این محصول است. هر کدام از این پسته‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و همین تفاوت عاملی برای مصارف گوناگون هر نوع مغز پسته به شمار می‌رود. در ادامه انواع معروف مغز پسته را معرفی می‌کنیم:

  • مغز پسته معمولی 
  • مغز پسته نرسیده (کال)
  • مغز پسته سبز
  • مغز پسته کوهی
  • مغز پسته ارگانیک
  • مغز پسته لپه
  • مغز پسته گندمی 
  • مغز پسته درشت

با ما همراه باشید تا هر کدام از این موارد را بررسی کنیم:

مغز پسته معمولی

شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد؛ اما خوب است بدانید که مغز پسته‌های معمولی باتوجه‌به محل کشت، نوع اقلیم، شیوه برداشت و شیوه نگهداری با یکدیگر از لحاظ خصوصیات ظاهری و قیمت متفاوت هستند. مغز پسته‌های معمولی معمولاً  کاملاً رسیده هستند و رنگ آن‌ها متمایل به زرد است. این مغزها برای شور کردن، بودادن، تهیه انواع کیک و شیرینی، تولید خلال و…. مورداستفاده قرار می‌گیرند و خواص بسیار زیادی دارند. ازاین‌رو، متخصصان در صنایع غذایی برای تولید انواع خوراکی‌ها، از مغز پسته معمولی استفاده می‌کنند.

 مغز پسته نرسیده (کال)

مغز پسته‌های نرسیده (کال)، زودتر از موعد برداشت می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل پرفروش بودن این نوع مغز پسته ایرانی، می‌توان به‌ظاهر منحصربه‌فرد و طعم بی‌نظیر آن اشاره کرد. مغز پسته کال دارای پوسته‌ای سفید و گوشت سبز رنگ بوده و در قنادی، رستوران‌ها و… برای تزیین خوراکی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته بهتر است بدانید که مغز پسته‌های نرسیده حجم کمتری از صادرات آجیل را پوشش می‌دهند.  به‌خاطر داشته باشید که این نوع مغز پسته نسبت به انواع مغز پسته‌های دیگر، از قیمت بالاتری برخوردار است.

 مغز پسته سبز

مغز پسته سبز نیز از انواع مغز پسته صادراتی ایران محسوب می‌شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این محصول که با نام پسته دو پوست نیز شناخته می‌شود، از رنگ سبز نسبتاً تیره‌ای برخوردار بوده و حجم بالایی از صادرات آجیل را پوشش می‌دهد. البته کشاورزان باید پس از برداشت این پسته، پوست روی آن را با دقت جدا کنند. این امر موجب افزایش چندین برابری مغز پسته سبز نسبت به سایر محصولات مشابه شده است. فراموش نکنید که مغز پسته‌های سبز در درجه‌های کیفی A تا D تولید و روانه بازار می‌شوند. این مغز پسته‌ها برای تولید پودر و خلال پسته استفاده می‌شوند. دلیل رنگ سبز این مغز پسته، علاوه بر رقم آن، شرایط آب‌وهوایی منطقه مورد کشت هم هست. به طور مثال پسته ممتاز زرند کرمان مغز سبزرنگ دارد. 

 انواع مغز پسته ایرانی

 مغز پسته کوهی

مغز پسته کوهی، نسبت به انواع مغز پسته‌های صادراتی ایران شهرت ندارد و فقط به کشورهای اردن، هند، امارات متحده عربی، لبنان و کویت صادر می‌شود. این محصول در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای به دست می‌آید و از جثه نسبتاً کوچکی برخوردار است. البته مغز پسته کوهی بر اساس خصوصیات ظاهری دسته‌بندی می‌شود.

مغز پسته ارگانیک

امروزه محصولات ارگانیک در سراسر دنیا طرف‌داران بسیار زیادی دارند و از قیمت بالاتری برخوردار هستند. مغز پسته‌های ارگانیک به روش کاملاً طبیعی بدون هیچ‌گونه مواد و کود شیمیایی تهیه و تولید می‌شوند. جالب است بدانید که مغز پسته ارگانیک از طریق درخت‌های خودرو بدون دخالت انسان به دست می‌آید. البته متأسفانه پسته‌های ارگانیک بسیار کمیاب هستند و جایگاه خاصی در بازار جهانی ندارند.

مغز پسته لپه

از دیگر انواع مغز پسته ارزان‌قیمت و باکیفیت، می‌توان به مغز پسته لپه شده اشاره نمود. زمانی که پوسته پسته‌های دربسته می‌شکنند، مغز آن‌ها به دونیم تقسیم می‌شود. مغز پسته‌های لپه شده بیشتر برای تهیه خوراکی و شیرینی مورداستفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌برآن، این نوع مغز پسته برای تهیه آجیل‌های مخلوط اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه نیز استفاده می‌شود.

مغز پسته گندمی

مغز پسته گندمی، جزء دسته ارزان‌ترین آجیل‌ها قرار گرفته است و از شکستن پسته‌هایی با مغز نارس یا نیم مغز حاصل می‌شود. بر روی مغز پسته گندمی، پوسته‌ای نازک و تیره قرار دارد و این امر موجب زیبایی و جذابیت بیشتر ظاهر آن شده است.

 مغز پسته درشت

مغز پسته درشت، جزء دسته انواع مغز پسته صادراتی ایران قرار می‌گیرد و به همین دلیل قیمت بالایی را به خود اختصاص داده است. این نوع مغز پسته از شکسته‌شدن پسته‌هایی با درصد خندان بالا حاصل می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. مغز پسته‌های درشت برای تزیین خوراکی و غذاها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 نکات ضروری خرید انواع مغز پسته ایرانی 

امروزه متأسفانه کلاهبرداری و تقلب‌های بسیار زیادی در زمینه خریدوفروش انواع مغز پسته ایرانی صورت می‌گیرد. به همین دلیل، باید حین خرید مغز پسته نکات خاصی را مدنظر قرار دهید. 

  • مغز پسته‌های تیره‌رنگ را انتخاب کنید چرا که از طعم بهتر و خواص بیشتری برخوردار هستند. 
  • مغز پسته مرغوب نباید بوی کهنگی بدهد. 
  • وجود هر گونه حشره و کرم در مغز پسته را بررسی کنید. 
  • رعایت بهداشت مغز پسته را مورد توجه قرار دهید. 
  • فراموش نکنید که جثه بزرگ مغز پسته، نمی‌تواند نشان‌دهنده کیفیت بالای آن باشد. 

از پرفروش‌ترین انواع مغز پسته می‌توان به ارقام اکبری، کله‌قوچی، ممتاز، اوحدی و شاه‌پسند اشاره نمود. بهتر است بدانید که قیمت انواع مغز پسته ایرانی از عواملی همچون میزان خریدوفروش در بازار، سرانه تولید، صادرات و رده کیفی تأثیر می‌پذیرد.

 کلام پایانی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، باید برای خرید انواع مغز پسته ایرانی نکات خاصی را مدنظر قرار دهید. اگر بودجه محدودی دارید، بهتر است به سراغ مغز پسته‌های لپه، گندمی و معمولی بروید. جهت خرید انواع مغز پسته صادراتی ایران، باید فقط و فقط به فروشگاه‌های معتبر مراجعه فرمایید.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *