سلامتی و غذا

بررسی انواع بادام درختی در بازار

بررسی انواع بادام درختی در بازار

بادام درختی یکی از انواع خشکبار مفید و البته محبوب است که به دلیل طعم لذیذ و خواص منحصربه‌فرد خود، در میان مردم طرف‌داران بسیاری دارد. این محصول انواع و اقسام مختلفی دارد و با گوناگونی گسترده‌ای در تمام دنیا شناخته می‌شود. نکته جالب این است که هر یک از گونه‌های آن، دارای خواص و ویژگی‌های خاص خود هستند. در این مقاله از هایپرپسته قصد داریم به معرفی و بررسی انواع بادام درختی بپردازیم و راجع به ویژگی‌ها و فواید این محصول پرفایده، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار بدهیم.

انواع بادام درختی 

بادام درختی یکی از تنقلات بسیار پرطرف‌دار در میان ایرانیان است که از گذشته جایگاه ویژه‌ای در میان آجیل‌ها داشته است. شاید انواع مختلف این محصول برای عموم مردم ناشناخته باشد. در این قسمت انواع بادام را به تفکیک به همراه ویژگی‌ها در جدول گردآوری کرده‌ایم. این محصول در انواع بادام سنگی، بادام مامایی، بادام ربیع، بادام سفید، بادام تلخ، بادام پوست کاغذی و… تولید و کشت می‌شود و هر یک از گونه‌های آن، دارای ویژگی‌های متفاوت و خواص و فواید منحصر به فردی هستند.

اسم بادامویژگی‌هامحل کشت
بادام سنگیپوسته سخت، مغز شیرین، طول عمر بالامناطق سردسیر
بادام منقا پوست‌کاغذیطعم شیرین، پوست‌نازک و شکننده، سردسیر، معتدل، گرمسیر
بادام محب پوست‌کاغذیسختی پوست کم، مصارف خوراکی و دارویی، طعم شیرینمناطق معتدل
بادام ماماییمغز شیرین، پوسته نسبتاً نازک، جفت مغز بودنسرد و کوهستانی
بادام آذرشهررنگ سفید شفاف و قهوه‌ای روشن، مغز ترد، پوسته نازک، طعم شیرینسرد و کوهستانی
بادام رامسکاطعم شیرین و مطلوب، مغز استخوانی رنگ، پوسته سختمناطق معتدل، مناطق سرد و کوهستانی
بادام آمریکاییظاهر یکدست و یک اندازه، بافت شکننده، طعم شیرینمناطق سرد و کوهستانی
بادام ربیعمغز شیرین، پوسته بسیار سخت، طعم شیرین و مطلوب، شکل بیضیمناطق معتدل، مناطق سردسیر
بادام سفیدپوسته نازک، مغز شیرین و ترد، مناطق سرد و کوهستانی
بادام تلخطعم تلخ، شکل پهن و کوتاه، پوسته سختمناطق گرمسیر، مناطق معتدل

بادام سنگی

بادام سنگی همان‌طور که از اسمش پیداست پوسته‌ای سفت‌وسخت دارد که بسیار مقاوم است و برای دستیابی به مغز آن باید با وسیله‌ای مانند سنگ، پوسته آن را شکست. چرا که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان با دست این پوسته سفت‌وسخت را باز کرد. همین موضوع باعث شده تا بادام سنگی طول عمر بسیار زیادی داشته باشد. مغز این نوع بادام شیرین است و به‌صورت خام، نمکی یا برشته مورد مصرف قرار می‌گیرد. بادام سنگی علاوه بر جنبه خوراکی، در صنایع دارویی نیز بسیار کاربرد دارد و خواص و فواید آن برای سلامتی بسیار است. مصرف این نوع بادام به دلیل داشتن مقادیر زیادی از پروبیوتیک، باعث کاهش اسید معده و هضم بهتر غذا می‌شود. علاوه‌برآن تأثیر چشمگیری در درمان درد معده و سلامت دستگاه گوارش دارد. 

بادام منقا پوست‌کاغذی

بادام پوست‌کاغذی یا بادام منقا یکی دیگر از انواع بادام‌های درختی است که به دلیل داشتن پوست ظریف و شکننده، طرف‌داران بسیاری در میان مصرف‌کنندگان دارد. پوست‌نازک این بادام به‌راحتی با دست‌شکسته می‌شود و همین مصرف آسان، باعث محبوبیت بیشتر این محصول شده است. طعم بادام پوست‌کاغذی شیرین است و به‌صورت خام، نمکی یا برشته متناسب با ذائقه مصرف‌کنندگان در بازار عرضه می‌شود. مواد مغذی و اسیدهای چرب غیراشباع و همچنین ویتامین‌های A، B، D، B1، B2 و B3 که در این بادام به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای وجود دارند باعث تقویت و نرمی موها می‌شوند.

بادام محب پوست‌کاغذی

بادام پوست‌کاغذی از نوع محب، پوستی نازک دارد و پوسته آن تنها با فشار انگشت به‌راحتی جدا می‌شود. این نوع بادام دارای مواد مغذی فراوانی است و ارزش غذایی بالایی دارد. بادام محب با نام بادام محب علی یا بادام سفید هم شناخته می‌شود. از این محصول علاوه بر مصارف خوراکی، در مصارف صنعتی، پزشکی، شیمیایی و بهداشتی هم استفاده می‌شود. روغن موجود در بادام محب پوست‌کاغذی، برای رشد و بهبود استخوان‌ها بسیار مفید است و عملکرد مؤثری در کاهش پوکی‌استخوان دارد. همچنین این محصول منبع غنی از فسفر است که می‌توان برای تقویت استخوان‌های کودکان و نوزادان از فواید آن بهره برد.

بادام تلخ

نوعی دیگر از بادام‌های درختی بادام تلخ است که به دلیل داشتن سمی به نام اسید هیدروسیانیک، طعم و مزه نامطلوبی دارد و جزو بادام‌های خوردنی نیست. خواص و فواید شگفت‌انگیز این بادام بسیار است و اغلب به‌صورت روغن مورد مصرف قرار می‌گیرد. بادام تلخ به نام بادام‌کوهی هم شناخته می‌شود و در مناطق مختلفی از ایران رشد و پرورش پیدا می‌کند.

بادام مامایی

از دیگر انواع بادام‌های شیرین می‌توان به بادام مامایی اشاره کرد. پوست این نوع بادام در مقایسه با سایر بادام‌ها اندکی نازک‌تر است و مغز درون پوسته این محصول اغلب به‌صورت دوقلو است. این بادام به‌صورت خام یا نمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنایع غذایی به‌صورت خلال یا پودر شده کاربرد دارد. بادام مامایی به دلیل داشتن چربی بالا، در تولید انواع صابون و لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به کار می‌رود.

بادام آذرشهر

بادام آذرشهر جز بادام‌های درجه یک و ممتاز است که اگر پوسته آن بادقت جداسازی شود مغزی منسجم، سالم و بافتی استخوانی دارد. از ویژگی‌های این بادام می‌توان به رنگ قهوه‌ای روشن و شفاف آن اشاره کرد. همچنین پوسته این بادام نازک است و به‌راحتی از مغز جدا می‌شود. بادام آذرشهر طعم و بویی ارگانیک و طبیعی دارد و زمانی که آن را میل می‌کنید هیچ مزه نامطبوع، تلخ یا مواد شیمیایی در آن حس نمی‌شود. این محصول به دلیل داشتن مس، منگنز و ریبوفلاوین باعث افزایش انرژی در بدن نوزاد و کودک می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

بادام رامسکا

یکی دیگر از انواع بادام‌های درختی، بادام باکیفیت اصیل رامسکا بوده که محصول کشور اصفهان است. این محصول به دلیل ویژگی‌هایی مانند رنگ شفاف، مغز استخوانی و طعم فوق‌العاده، در دسته بادام‌های ۱۰۰ درصد شیرین قرار می‌گیرد و محبوبیت ویژه‌ای در میان مصرف‌کنندگان دارد. بادام رامسکا به دلیل کیفیت و ارزش غذایی بالا، یکی از گران‌ترین بادام‌های درختی شناخته می‌شود.

بادام آمریکایی

یکی دیگر از بادام‌های فوق‌العاده باکیفیت و خوش‌طعم، بادام آمریکایی بوده که به دلیل یک اندازه بودن و مشابه بودن مغزهایش، بسیار شهرت پیدا کرده است. این بادام بافتی ترد و شکننده و طعمی فوق‌العاده جذاب دارد و به همین علت یکی از مناسب‌ترین بادام‌ها برای استفاده در آجیل محسوب می‌شود. مغز بادام درختی به‌صورت خام، برشته و شور مورد مصرف قرار می‌گیرد.

بادام ربیع

بادام ربیع به شکل گسترده برای تولید انواع کیک و کلوچه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع از بادام درختی به دلیل طعم مطبوع و مزه عالی بسیار موردپسند مصرف‌کنندگان بوده و برای مصارف روزانه انتخاب مناسبی است. بادام ربیع به‌صورت پودر شده برای تهیه انواع دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد.

بادام سفید

بادام سفید همان مغز بادام درختی است که آن را از پوسته خارجی جدا و خشک می‌کنند و به‌صورت خام و بدون نمک به فروش می‌رسانند. بادام سفید خواص تغذیه‌ای مفیدی دارد و منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ بنابراین برای تهیه انواع میان‌وعده‌ها، دسرها، تزیین کیک، تهیه شیرینی و… مورد مصرف است.

خواص انواع بادام درختی

برخی از خواص انواع بادام درختی

بادام درختی یکی از انواع خشکبار و از خوراکی‌های بسیار پرفایده است که نقش مهمی را در تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن ایفا می‌کند. مصرف این محصول به دلیل داشتن مواد معدنی مغذی، برای سلامتی به‌شدت توصیه می‌شود. برخی از خواص انواع بادام درختی عبارت‌اند از:

• کنترل وزن

• کمک به‌سلامت قلب 

• جلوگیری از اضطراب و استرس

• کاهش التهاب

• کنترل قند خون

• کمک به‌سلامت مغز و تقویت حافظه

• تقویت استخوان‌ها

• کمک به حفظ سلامت پوست

• تنظیم سیستم ایمنی بدن

• تقویت عملکرد سیستم گوارش

نکات مهم در هنگام خرید بادام درختی

زمانی که برای خرید بادام درختی به مراکز فروش مراجعه می‌کنید، بی‌شک با تنوع بادام‌ها مواجه می‌شوید. انواع بادام درختی به‌صورت پوست‌دار یا بدون پوست، شور یا خام به‌صورت فله یا بسته‌بندی شده به فروش می‌رسند و هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارند. در هنگام خرید این محصول باید به یک سری نکات توجه کنید و به‌این‌ترتیب بادام‌های تازه و باکیفیت را برای خرید انتخاب کنید. این موارد عبارت‌اند از:

• سایز و اندازه

 بادام‌های تازه معمولاً سایز و اندازه درشتی دارند. این موضوع به آب میان‌بافتی و بافت ترد این محصول مربوط می‌شود. اما بادام‌های کهنه معمولاً کوچک هستند و سایز و اندازه آنها از حالت عادی کوتاه‌تر است.

• صدای بادام

برای تشخیص بادام‌های تازه که درون‌پوست قرار دارند، می‌توانید بادام را کنار گوشتان قرار داده و تکان دهید. اگر صدایی به گوشتان رسید به این معناست که مغز بادام کوچک شده و بادام کهنه و قدیمی شده است.

• رنگ بادام

 برای تشخیص تازگی یا کهنگی مغز بادام، حتماً به رنگ آن دقت کنید. اگر بادام کاملاً سفید و یکپارچه باشد نشان از تازه بودن آن است. اما درصورتی‌که مغز بادام خطوطی زرد یا کدر داشته باشد به معنای کهنه بودن بادام است.

• طعم و مزه

 بادام تازه طعم و مزه‌ای مطلوب و ملایم دارد و هیچ‌گونه طعم ترشی، تندی، کپک‌زدگی یا کهنگی در آن حس نمی‌شود.

اگرچه مصرف بادام‌های کهنه و قدیمی ضرری ندارد؛ اما فایده‌ای هم ندارد؛ بنابراین اگر قصد خرید بادام دارید در کنار بررسی این موارد، حتماً به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید تا خریدی خوب و رضایت‌بخش انجام دهید.

سخن پایانی

بادام درختی یکی از انواع خشکبار است که به دلیل داشتن مواد معدنی مغذی و ویتامین‌های بسیار، خواص و فواید بی‌نظیری برای سلامتی دارد. این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به بادام سنگی، مامایی، پوست‌کاغذی و تلخ اشاره کرد. اگر قصد خرید بادام دارید با مراجعه به مراکز معتبر، بهترین و باکیفیت‌ترین نوع این محصول را خریداری کنید تا از فواید ارزشمند آن برای سلامتی بهره ببرید.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *