سلامتی و غذا

لیست کامل فواید پسته برای مصارف روزانه

لیست کامل فواید پسته برای مصارف روزانه

پسته (pistachio) مغزی خوشمزه و پرطرف‌دار است که از درختان کوچک و کم ارتفاعی به دست می‌آید. این آجیل دارای خواص فراوانی است و تأثیرات مثبتی را، برای سلامت بدن به همراه دارد. طعم خوش این محصول، باعث مصرف بالای افراد می‌شود که علی‌رغم فواید فراوان، زیاده‌روی در مصرف این دانه مغذی، بدن را دچار آسیب‌هایی می‌کند‌. اگر می‌خواهید از فواید پسته برای مصارف روزانه آگاه شوید، و این آجیل پرخاصیت را در لیست نیاز‌های روزانه خود قرار دهید، با هایپرپسته در ادامه این مطلب همراه باشید.

فواید پسته برای مصارف روزانه

پسته آجیلی خوش طعم با شکل ظاهری جذاب است که از هزاران سال پیش، کاشت و برداشت می‌شود. این مغز مانند مغز‌های دیگر، سرشار از ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی برای بدن است که اثرات مثبتی را برای سلامتی بدن به وجود می‌آورد. در میان تمامی مغزهایی که مصرف می‌کنیم، مغز پسته جایگاه ویژه‌ای دارد. این جایگاه به دلیل خواص منحصربه‌فرد آن است. چرا که خاصیت فراوان آن، عامل پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها است.

در طب سنتی مصرف این دانه به دلیل طبع گرم و خشک، به شدت توصیه شده است. این آجیل خون‌ساز، بهترین تجویز برای افراد مبتلا به کم‌خونی و زنان باردار است. ویتامین B6، به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد موجود در پسته شناخته می‌شود، که کارکرد‌های مثبت فراوانی همچون تنظیم قند خون و ایجاد هموگلوبین‌های خون را به دنبال دارد. عنصر مهم و سازنده دیگری که در پسته به وفور مشاهده می‌شود، پتاسیم است. جالب است بدانید مقدار پتاسیم در این دانه کوچک، از پتاسیم موجود در نصف یک موز هم بیشتر است. مصرف روزانه ۳۰ گرم پسته، معادل ۳۰ تا ۴۵ عدد در طول روز، برای افراد سالم و بدون بیماری خاص، بهترین میزان مصرف جهت بهره‌مندی از فواید آن است. دقت داشته باشید استفاده بیش‌از اندازه این مغز نه تنها خواصی برای بدن ندارد، روده و معده را دچار مشکل کرده و باعث اضافه وزن می‌شود. برخی از فواید این آجیل دوست داشتنی به شرح زیر است:

  • کنترل فشارخون
  • درمان کبد چرب
  • جوان‌سازی و شادابی پوست
  • کاهش وزن
  • تقویت سیستم ایمنی در بارداری
  • تقویت و پیشگیری از ریزش مو

فواید پسته برای فشار خون

همان‌طور که می‌دانید، فواید پسته برای مصارف روزانه بسیار زیاد است. پس بهتر است به عنوان تنقلات سالم در گروه‌های سنی مختلف، مصرف شود. آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون  ویتامین E ، پلی‌فنول‌ها، ویتامین C و رنگ‌دانه‌هایی همچون کاروتنوئید و… سبب افزایش قابلیت ارتجاعی رگ‌ها می‌شوند. اسید آرژنین فراوان در پسته، فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین وجود عناصری مهم همچون پتاسیم، کلسیم و منیزیم، در تنظیم و کاهش فشار خون بسیار مؤثر است.

فواید پسته برای کبد چرب

یکی از بیماری‌های شایع کبد، کبد چرب است. این عارضه از تجمع مقدار زیادی چربی، در کبد به وجود می‌آید. شما می‌توانید با قراردادن مغزهایی همچون پسته در رژیم غذایی خود، به مبارزه با این بیماری بپردازید. ترکیبات مفید موجود در این ماده، چربی اضافی بدن را از بین می‌برد و از تجمع آن در کبد جلوگیری می‌کند. همچنين وجود فیبر فراوان در آن، می‌تواند بهترین درمان برای کبد چرب باشد.

فواید پسته برای پوست

مصرف مستمر و دائم پسته به دلیل ویتامین E  فراوان، موجب سلامت پوست می‌شود. این ویتامین به‌عنوان آنتی‌اکسیدانی قوی، غشای مخاطی پوست را افزایش می‌دهد و از آن در برابر اشعه ماورای‌بنفش، محافظت می‌کند. استفاده از روغن این ماده، پوست را رطوبت‌رسانی می‌کند و به مبارزه با خشکی می‌پردازد. همچنین با جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد آکنه، شادابی و زیبایی پوست را موجب می‌شود‌.

فواید پسته برای بارداری

از آن جا که در بارداری نیاز غذایی بدن افزایش می‌یابد، مصرف خوراکی‌هایی با ارزش غذایی بالا، بهترین گزینه برای سلامت مادر و جنین است. پسته خام، فشارخون که از مشکلات رایج در بارداری است را تنظیم و سبب کاهش کلسترول خون می‌شود. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های این ماده، به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازد و از ابتلا به انواع عفونت‌ها، سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

فواید پسته برای مصارف روزانه

فواید پسته برای سلامت مو

ویتامین‌های A ،B ،C ،K  در پسته، همچنین مواد مغذی همچون کلسیم، منیزیم، مس، زینک، سلنیم و منگنز، موجب سلامت مو می‌شوند. روغن این ماده از ریزش موها جلوگیری می‌کند و اسیدهای چرب این ماده مغذی، ریشه موها را تقویت و مستحکم می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از ماسک پسته، لطافت و درخشش را به موهای خود هدیه کنید.

فواید پسته برای کاهش وزن

درصورتی‌که به دنبال مصرف ماده خوراکی، برای رفع پرخوری و کاهش وزن هستید، می‌توانید پسته را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مصرف مقداری پسته در طول روز احساس سیری را برای شما به وجود می‌آورد و از پرخوری، جلوگیری می‌کند.

فواید پسته برای زنان

یکی از مشکلاتی که همواره زنان را به خود دچار می‌کند، کم‌خونی و فقر آهن است. پسته با مقدار زیاد آهن، مس و ویتامین B6، این کمبود را جبران و به درمان این مشکل می‌پردازد. ترکیبات مفید موجود در این دانه، با سرطان دهانه رحم و سرطان سینه، مبارزه می‌کند و به دلیل اسیدهای چرب موجود، موجب کاهش و تسکین درد و علائم ناشی از تخمدان پلی‌کیستیک می‌شود. از دیگر فواید پسته برای مصارف روزانه زنان، باید به رفع پوکی‌استخوان، سلامت پوست و مو، بهبود گوارش و رفع یبوست اشاره کرد.

فواید پسته برای مردان

تحقیقات انجام شده بر روی پسته نشان می‌دهد، این آجیل مشکلات جنسی در آقایان همچون اختلالات نعوظ را رفع می‌کند. مصرف یک مشت پسته در طول روز، و تکرار این کار به مدت سه هفته، سبب افزایش قوای جنسی در آقایان می‌شود. همان‌طور که می‌دانید درصد ابتلا به بیمار‌ی‌های قلبی و عروقی در آقایان، به نسبت خانم‌ها بیشتر است. این مغز خوش‌طعم باعث کاهش کلسترول خون و اضطراب می‌شود و به دلیل وجود مواد ضدالتهابی و افزایش آنتی‌اکسیدان خون، به پیشگیری از بروز این بیماری‌ها می‌پردازد.

سخن پایانی

پسته ماده خوراکی مفیدی است که ضمن داشتن طعمی خوش، خواص فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد. مصرف این مغز به‌اندازه مشخص در طول روز، می‌تواند بسیاری از مشکلات را بهبود ببخشد و در درمان بیماری‌ها مفید باشد. در این مطلب فواید پسته برای مصارف روزانه را بیان کردیم. همچنین با توضیح درباره چگونگی عملکرد این ماده ارزشمند در درمان بیماری‌ها، به اهمیت مصرف پسته به شکل روزانه پرداختیم.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *