سلامتی و غذا

 ارزشمندترین خواص پسته برای جنین در بارداری

خواص پسته برای جنین

اهمیت تغذیه در دوران بارداری بر هیچکس پوشیده نیست. همان طور که می‌دانید مصرف مواد مغذی و آجیل‌ها از قدیم توسط همگان به مادران باردار توصیه می‌شد. میوه‌ها، دانه‌های مغذی‌، سبزیجات‌، لبنیات کم چرب و موارد زیادی به سلامتی بهتر مادر و جنین کمک می‌کند. پسته یک آجیل غنی از مواد مغذی برای مادر و جنین در دوران بارداری است. تحقیقات روی خواص پسته برای جنین در بارداری نشان دهنده این حقیقت است که مصرف پسته در این دوران بخش بزرگی از سلامت جنین را تضمین می‌کند.

این آجیل خوشمزه شامل پروتئین، چربی‌های اشباع‌نشده، آنتی‌اکسیدان‌ها، مس، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین‌های گروه B است که هریک فواید بسیاری برای سلامت جنین و مادر دارند. با ما همراه باشید تا از خواص بی شمار این دانه خوشمزه برای جنین و مادر باردار مطلع شوید.

جدول خواص پسته خام برای جنین 

جدول زیر ارزش غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ۱۰۰ گرم پسته‌ی خام را به شما نمایش می‌دهد. با مطالعه‌ی این جدول متوجه خواهید شد که مصرف روزانه‌ی پسته چقدر می‌تواند برای جنین و بانوان باردار مفید باشد. در واقع این جدول ثابت می کند که پسته  یک میان وعده عالی برای دوران بارداری به حساب بیاید.

نام مادهمقدار
کالری (انرژی)۵۶۲ کیلوکالری
کربوهیدرات۲۷.۵۱ گرم
پروتئین۲۰.۲۷ گرم
چربی‌های غیر اشباع۴۵.۳۹ گرم
آب۳.۹۰ گرم
فیبر۱۰.۳۰ گرم
قند۷.۶۶ گرم
کلسترول۰ گرم
ویتامین A۲۱ میکروگرم
ویتامین E۲.۳۰ میلی گرم
ویتامین C۵.۶۰ میلی گرم
تیامین (B1)۰.۸۷ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2)۰.۱۶ میلی گرم
نیاسین (B3)۱.۳ میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5)۰.۵۲ میلی گرم
ویتامین B6۱.۷ میلی گرم
فولات (B9)۵۰ میلی گرم
کلسیم۱۰۵ میلی گرم
آهن۳.۹۲ میلی گرم
منیزیم۱۲۱ میلی گرم
فسفر۴۹۰ میلی گرم
پتاسیم۱۰۲۵ میلی گرم
سدیم۱ میلی گرم
روی۲.۲ میلی گرم
مس۱.۳ میلی گرم
منگنز۱.۲ میلی گرم
سلنیم۷ میکروگرم

مهم‌ترین فواید پسته برای جنین در بارداری

همان طور که در جدول خواص پسته مشاهده کردید این آجیل پر طرف‌دار سرشار از و ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز جنین برای رشد و نمو است. برخی از فواید پسته برای جنین:

  •  کمک به رشد و نمو جنین
  •   تقویت سیستم ایمنی بدن جنین
  •  پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی
  •  حفظ سلامت مغز جنین
  •  کمک به تراکم استخوانی جنین

در ادامه این خواص را مفصلاً شرح می‌دهیم:

کمک به رشد و نمو جنین

پسته منبع خوبی از پروتئین، چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است که برای رشد و نمو جنین ضروری هستند. پروتئین برای رشد ماهیچه‌ها و بافت‌های جنین، چربی‌های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و آنتی‌اکسیدان‌ها برای محافظت از سلول‌های جنین در برابر آسیب ضروری هستند. به همین دلیل مصرف پسته برای رشد بهتر جنین به خصوص در سه ماهه‌ی اول توصیه می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن جنین

پسته از ویتامین‌ها و مواد معدنی تشکیل شده است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن جنین ضروری هستند. ویتامین‌ها و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند.

پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی

پسته حاوی اسیدفولیک است که به پیشگیری از نقص‌های مادرزادی در جنین کمک می‌کند، از جمله نقص‌هایی که پسته از ایجادشان جلوگیری می‌کند می‌توان به نقایص لوله‌ی عصبی مثل اسپینا بیفیدا و آنسفالوسل اشاره کرد.

حفظ سلامت مغز جنین

تشکیل شدن مغز جنین از اوایل دوران بارداری شروع می‌شود و تا پایان ادامه دارد. دو عامل اصلی تشکیل مغز نوزاد، ژنتیک و تغذیه هستند. ما در ژنتیک تأثیر چندانی نخواهیم داشت اما تغذیه‌ی مادر در دوران بارداری به سلامت مغز جنین کمک بسیاری می‌کند. پسته منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای رشد و نمو مغز جنین ضروری هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ به تقویت حافظه، یادگیری و عملکرد شناختی جنین کمک می‌کنند.

کمک به تراکم استخوانی جنین

یکی از فواید پسته کمک به افزایش تراکم استخوانی جنین است. کلسیم موجود در پسته عامل مهمی در سلامت استخوان بندی کودک از دوران جنینی است.

فواید پسته برای مادر در دوران بارداری

فواید پسته خام برای جنین

اما علاوه بر این ها پسته دارای فوایدی برای مادر باردار هم هست. بدیهی است که پرورش یک موجود دیگر در بدن مادر تغییرات زیادی ایجاد می‌کند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی جنین اثرگذار است. بدن در این دوران نیاز به انرژی بیشتر و تعدیل کننده‌هایی برای رفع برخی مشکلات دارد.

  • کاهش خطر دیابت بارداری
  • تنظیم فشار خون
  • پیشگیری از یبوست
  • خاصیت ضد التهابی
  • کمک به حفظ تعادل چربی بدن مادر
  • پیشگیری از کم خونی
بیشتر بخوانید: خواص پسته در بارداری

موارد بالا برخی از خواص پسته برای مادر باردار است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم:

کاهش خطر دیابت بارداری

دیابت بارداری معمولاً از مشکلات بانوان باردار در ۳ ماهه‌ی آخر است. این بیماری هم سلامتی جنین و هم مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای هر دو خطرناک است. دلیل اصلی دیابت بارداری کنترل نشدن سطح گلوکز خون است و پسته با قابلیت کنترل سطح گلوکز به پیشگیری و درمان این مشکل کمک شایانی می‌کند.

بر اساس نتایج یک آزمایش در شانگهای که بین خانم‌های باردار انجام شد مصرف پسته واقعاً مؤثر است. در این آزمایش زنان باردار را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول طی دوره‌ی بارداری نان سبوس دار گندم و گروه دوم پسته مصرف می‌کردند. در پایان این آزمایش زنان بارداری که پسته مصرف کرده بودند سطح گلوکز خونشان بسیار کمتر از دسته‌ی دیگر بود.

تنظیم فشار خون

پسته‌ی خام بهترین تنظیم کننده‌ی فشار خون است. همان‌طور که در جدول خواص پسته قابل مشاهده است پسته دارای مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین E، پروتئین، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. این ترکیبات قادرند به بهبود قابلیت ارتجاعی رگ‌های خونی کمک کنند و در بهبود فشارخون مؤثر باشند. همچنین پسته حاوی لوتئین، زاکسانتین، پلی فنول­ها و آرژنین است که عناصر بسیار مؤثری در کاهش فشار خون هستند.

پیشگیری از یبوست

یبوست و نفخ از مشکلات رایج گوارشی در دوران بارداری هستند. این مشکلات به دلیل تغییرات هورمونی بدن در این دوره به وجود می‌آید و برای بانوان باردار به شدت آزار دهنده‌اند. پسته حاوی مقدار زیادی فیبر است که به بهبود حرکات روده، بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم غذا کمک می‎‌کند. به همین علت مصرف پسته به عنوان یک منبع فیبر برای پیشگیری و درمان یبوست توصیه می‌شود.

خاصیت ضدالتهابی

پسته حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. از آنجایی که بدن درد یکی از مشکلات رایج دوران بارداری به حساب می‌آید مصرف پسته یک پیشنهاد خوب برای کمتر کردن درد است. البته استفاده از مسکن‌ها نیز می‌تواند مؤثر باشد اما با توجه به اینکه پسته یک دانه‌ی طبیعی بوده و عوارض دارویی مسکن‌ها را ندارد، مصرف آن برای تسکین درد بهتر است.

کمک به حفظ تعادل چربی بدن مادر

در جدول ارزش غذایی پسته مشاهده کردید که این آجیل سرشار از چربی است. اما نکته جالب اینجاست که این چربی از نوع کلسترول خوب و مفید است. بنابراین پسته به کاهش کلسترول بد خون و حفظ تعادل لیپیدی در بدن مادر باردار کمک می‌کند. 

پیشگیری از کم‌خونی

کم‌خونی یکی دیگر از مشکلات شایع دوران بارداری است که می‌تواند باعث خستگی، ضعف و سرگیجه شود. پسته سرشار از آهن است که به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و برای رفع این مشکل مفید است. خانم‌های بارداری که در رژیم غذایی‌شان پسته وجود دارد کمتر از دیگر خانم‌های باردار مبتلا به کم‌خونی یا فقر آهن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف پسته برای کم‌خونی

نکات مهم درباره خواص پسته برای جنین

پسته یک آجیل مفید و خوشمزه است و فواید بسیاری برای جنین دارد، اما پیشنهاد می‌شود بانوان باردار برای مصرف پسته به نکات زیر توجه کنند.

  1.  پسته را به صورت خام مصرف کنید. پسته‌ی بوداده و شور حاوی مقادیر زیادی سدیم و چربی است که می‌تواند برای سلامتی مادر و جنین مضر باشد.
  2. تعداد ۲۰ تا ۲۴ عدد پسته در روز مقدار کافی مصرف پسته برای بانوان باردار است که می‌توانید به صورت مستقیم مصرف کنید یا آن را به سالاد، اسموتی و غذاهای دیگر اضافه کنید؛ اما بهتر است مصرف پسته از این میزان بالاتر نرود.
  3. اگر به آجیل یا پسته حساسیت دارید یا پس از خوردن آن در دوران بارداری هر گونه علائم حساسیت مشاهده کردید؛ از مصرف آن اکیداً خودداری کنید.
  4. خوردن پسته در سه ماه اول بارداری برای جنین بسیار مفید است و در این دوره مصرف پسته به شدت پیشنهاد می‌شود.

تأثیر مصرف پسته در کاهش ریسک زایمان زودرس در بانوان باردار

زایمان زودرس پیش از انجام ۳۷ هفته‌ی کامل بارداری رخ می‌دهد و ممکن است با عوارض جدی برای نوزاد و مادر همراه باشد. از آنجایی که مسائل مربوط به سلامت بانوان باردار و نوزادان اهمیت بسیاری دارند، مطالعاتی در جهت کاهش خطرات زایمان زودرس انجام شده است. یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفته، اثرات مصرف مواد غذایی مختلف بر ریسک زایمان زودرس است.

حضور مواد معدنی و ترکیبات مفید در پسته می‌تواند به پیشگیری از این مشکل کمک کند. از جمله این ترکیبات می‌توان به انواع ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر، چربی‌های مفید مانند امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد. این مواد نه‌تنها برای سلامتی مادر بلکه برای رشد جسمی و مغزی جنین نیز اهمیت دارند. همچنین، مصرف پسته می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم وزن، درمان یبوست و پیشگیری از فقر آهن ناشی از بارداری کمک کند. البته مهم است که میزان مصرف پسته به صورت مجاز و با توصیه پزشک رعایت شود.

    سخن پایانی

با توجه به خواص پسته برای جنین در بارداری استفاده از آن در این دوران به ویژه در سه‌ماهه اول بسیار توصیه می‌شود. پسته علاوه بر اثرگذاری روی رشد مغز و ماهیچه‌های جنین به پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی هم مؤثر است. بنابراین بهتر است تمامی مادران باردار مصرف این ماده مغزی و خوش طعم را در این دوران جدی بگیرند.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *