سلامتی و غذا

خواص ضد سرطانی پسته، فواید ناشناخته پسته

خواص ضد سرطانی پسته، فواید ناشناخته پسته

خواص پسته

در این مطلب قصد داریم درباره خواص ضد سرطانی پسته و فواید ناشناخته پسته صحبت کنیم تا ضمن ایجاد آگاهی، در داشتن جامعه‌ای سالم کمک‌کننده باشیم. پسته یکی از آجیل‌های خوشمزه و پرخاصیت است که به‌واسطه همین موضوع، طرفداران زیادی پیدا کرده است. گرچه تمامی آجیل‌ها به دلیل وجود ترکیبات مفید در دسته مواد غذایی سالم قرار می‌گیرند؛ اما پسته و خواص اعجاب‌انگیز آن به طور ویژه‌ای در سلامتی تأثیرگذار هستند. 

خواص موجود در پسته به ترکیبات مفیدی همچون آنتی‌اکسیدان، فیبر، انواع پروتئین و ویتامین‌ها مربوط می‌شود که هر یک نقش مؤثری در پیشگیری و درمان برخی اختلالات و بیماری‌ها دارند. فواید فوق‌العاده این مغز ارزشمند، تمامی عملکردهای بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در کاهش آسیب‌های سلولی و احتمال بروز انواع سرطان‌ها کمک‌کننده است. اگر قصد تنظیم برنامه غذایی سالم و مفید را برای خانواده خود دارید مطالعه این مطلب از هایپرپسته را به شما توصیه می‌کنیم‌.

آشنایی با ترکیبات ضد سرطانی پسته

پسته آجیلی محبوب است که طعم و خواص فوق‌العاده آن سبب شهرت بالای این محصول شده است. این مغز حاوی مقادیر بالایی فیبر، ویتامین، چربی، پروتئین، آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب و مواد معدنی است که علاوه بر داشتن ارزش غذایی بالا نقش مهمی در سلامتی بدن دارد.

 وجود همین مواد در ساختار پسته به سلامتی سلول‌ها کمک می‌کند و سبب محافظت از آن‌ها در برابر آسیب‌های مختلف می‌شود. وجود خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی در این مغز، از مهم‌ترین فواید ناشناخته پسته به شمار می‌رود که در پیشگیری از بروز انواع سرطان و درمان این بیماری تأثیر فراوانی دارد. برخی ترکیبات ضد سرطانی پسته عبارت‌اند از:

  • ویتامین E
  • فیبر
  • کلسیم
  • آنتی‌اکسیدان
  • فنولیک

● ویتامین E 

تحقیق‌های فراوان بر روی پسته و مواد سازنده آن موجب تشخیص ماده‌ی گاما توکوفرول در این مغز شده است که این ماده یکی از انواع ویتامین E محسوب می‌شود. ویتامین E به عنوان یک ویتامین محلول در چربی و آنتی‌اکسیدان، بسیار مفید است و از آسیب‌های اکسیداتیو در بدن جلوگیری می‌کند.

 آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده، موجب محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های مخرب رادیکال‌های آزاد می‌شود و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد. طبق نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات خواص ضد سرطانی پسته و فواید ناشناخته پسته، مصرف روزانه این ماده باعث کاهش ۲۳ درصدی احتمال بروز سرطان خواهد شد. 

● فیبر

مصرف مواد غذایی که دارای مقادیر فراوانی از فیبر هستند، خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش خواهند داد. این مقدار فیبر به شکل قابل‌توجهی در حبوبات، دانه‌ها و آجیل‌هایی همچون پسته قابل مشاهده است که به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان، از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

● کلسیم 

مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم احتمال بروز برخی سرطان‌ها را کاهش خواهد داد. این میزان کلسیم به شکل فراوانی در پسته یافت می‌شود. به شکل تقریبی در ۱۰۰ گرم پسته، ۱۳۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که این میزان برای محافظت از بدن در برابر برخی بیماری‌ها بسیار مناسب است.

● آنتی‌اکسیدان

پسته غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که نقش مهم و حیاتی را در بدن دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها، مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند و با ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد و مخرب از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند. 

● فنولیک

ترکیبات فنولی موجود در پوست پسته، یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند در بهبود سرطان و مبارزه با آن کمک کننده باشد.

مصرف پسته از بروز چه سرطان‌هایی جلوگیری می‌کند؟

مصرف پسته از بروز چه سرطان‌هایی جلوگیری می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم پسته حاوی مواد معدنی ارزنده‌ای است که هریک می‌توانند در پیشگیری از سرطان و بهبود روند درمان آن تأثیرگذار باشند. انواع سرطان‌هایی که مصرف پسته در بهبود آن‌ها تأثیر دارد به شرح زیر است:

  • سرطان پوست
  • سرطان پروستات
  • سرطان ریه
  • سرطان روده

سرطان پوست

 آنتی‌اکسیدان و ویتامین E فراوان موجود در پسته علاوه بر شادابی و درخشان‌کنندگی پوست، مانع پیری زودرس و ابتلا به سرطان پوست خواهد شد.

سرطان پروستات

 مغزیجاتی همچون پسته دارای ترکیبات ضد سرطانی همچون ویتامین A و E هستند که باعث کوچک‌شدن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از رشد آن‌ها می‌شوند. همچنین مصرف این مغز انرژی بدن را افزایش می‌دهد، سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کند و در پیشگیری و درمان سرطان پروستات تأثیرگذار است.

 سرطان ریه

 وجود نوعی ویتامین E به نام گاما توکوفرول در این مغز، از خواص ضد سرطانی پسته و فواید ناشناخته پسته محسوب می‌شود که خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد.

سرطان روده

 مصرف روزانه ۵۰ تا ۶۰ گرم از آجیل‌های درختی همچون پسته، از عود سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند و خطر مرگ پس از درمان این بیماری را تا ۵۳ درصد کاهش خواهد داد.

با دیگر خواص ناشناخته پسته آشنا شویم

تحقیقات فراوان انجام شده بر روی این مغز، خواص فراوانی از آن را کشف کرده است. اما با این حال بسیاری از خواص اعجاب‌انگیز این آجیل خوشمزه ناشناخته مانده و کمتر کسی از آن آگاهی دارد. خواص ناشناخته پسته عبارتند از:

● پسته با داشتن خواص پروبیوتیک، باعث تعادل میکروبی روده بزرگ می‌شود و تاثیرات مثبتی برای سلامت بدن می‌گذارد.

● ۵۰ عدد پسته ۱۶۰ کالری و ۳ گرم فیبر دارد که این مقدار، از فیبر یک واحد نان گندم بیش‌تر است.

● اسیدهای چرب اشباع نشده در پسته و امگا ۳ موجود در آن سطح چربی بدن را متعادل می‌کند، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و کلسترول خوب آن را می‌افزاید‌.

● ویتامین‌ها، مواد معدنی و امگا ۳ موجود در پسته سلامت سیستم عصبی در جنین را تقویت می‌کند و مانع از بروز اختلالات نورولوژیک می‌شود.

● مصرف پسته سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد و با افزایش سطح پیتید۱، گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت تنظیم می‌کند.

سخن پایانی

آگاهی از خواص ضد سرطانی پسته و فواید ناشناخته پسته، موجب انتخاب هوشمندانه مواد غذایی می‌شود. یک رژیم غذایی مناسب نیازهای بدن را تامین می‌کند و از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. پسته یکی از ارزشمندترین مغزها است که با وجود مواد معدنی، ویتامین، پروتئین، فیبر و سایر ترکیبات مفید علائم مربوط به سرطان را کاهش می‌دهد و از بروز این بیماری جلوگيری می‌کند. در این مطلب اطلاعات مفیدی درباره خواص ضد سرطانی پسته و فواید ناشناخته پسته بیان کردیم تا شما عزیزان با مطالعه آن، پسته را در تغذیه خود قرار دهید و از فواید آن بهره‌مند شوید. برای خرید انواع پسته همچون پسته اکبری و… از سایت ما بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *