سلامتی و غذا

تحلیل مواد مغذی موجود در پسته: از پروتئین تا آنتی‌اکسیدان‌ها

تحلیل مواد مغذی موجود در پسته از پروتئین تا آنتی‌اکسیدان‌ها

مواد مغذی موجود در پسته

در تحلیل مواد مغذی موجود در پسته، به نکات مهم و ارزشمندی می‌رسیم که آگاهی از هریک از آن‌ها موجب شگفتی می‌شود. این محصول ارزشمند، سرشار از انواع مواد مغذی و مفید برای بدن است و به کاهش وزن، کنترل قند خون، سلامت روده و سلامت قلب کمک می‌کند.

 پسته خوراکی سرشار از پروتئین، فیبر، انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم است و به دلیل چربی کم و ارزش غذایی بسیار زیاد، یکی از سالم‌ترین نوع خوراکی‌ها به شمار می‌رود. جالب است بدانید که پسته به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آجیل ایرانی، پتاسیم بسیار زیادی دارد و مقدار پتاسیم موجود در آن مساوی با یک پرتقال است. 

با این توضیحات از هایپرپسته اگر تصمیم دارید در رژیم غذایی خود تناسب‌اندام ایجاد کنید و سلامتی را به خود و اعضای خانواده هدیه دهید، پسته را در برنامه غذایی خود بیفزایید.

مواد مغذی موجود در پسته چیست؟

پسته از ریز مغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های بسیار زیادی تشکیل شده است و منبع خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین، انواع ویتامین‌ها و فیبر غذایی است. در این دانه کوچک، تمامی مواد معدنی ضروری و مورد نیاز برای بدن وجود دارد. به همین دلیل به عنوان تأمین‌کننده انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن شناخته می‌شود. 

این دانه مجموعه‌ای از انواع ویتامین‌هایی را که به سلامتی و تندرستی بدن کمک می‌کنند در خود جای داده است. همچنین مقدار زیادی از مواد مغذی و معدنی ضروری برای بدن را در ترکیبات این محصول منحصربه‌فرد می‌توان یافت. به همین دلیل اگر پسته را به طور مرتب در رژیم غذایی خود جای دهید، به حفظ سلامت و شادابی بدن خود کمک شایانی خواهید کرد. در تحلیل مواد غذایی موجود در پسته می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • پروتئین
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • آنتی‌اکسیدان
  • روی
  • آهن
  • چربی‌های سالم

پروتئین

پسته منبع خوبی از انواع پروتئین‌های گیاهی است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد وگان و افرادی که گیاهخوار هستند به شدت توصیه می‌شود. پروتئین‌هایی که در پسته وجود دارد، به لحاظ ارزش غذایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و یکی از مهم‌ترین منابع غذایی محسوب می‌شوند. این پروتئین‌ها حاوی اسیدآمینه‌های اساسی برای بدن انسان هستند که وجود آن‌ها در بدن، برای تقویت سیستم ایمنی، تولید هورمون‌ها و ساخت بافت‌های بدن بسیار اهمیت دارد.

پتاسیم

از دیگر مواد معدنی که در پسته یافت می‌شود، پتاسیم است. پسته منبع بسیار غنی از پتاسیم شناخته می‌شود و استفاده از آن برای بهبود عملکرد ماهیچه‌ها، تنظیم فشار خون و سیگنال‌دهی عصبی بسیار مفید است. اگر پسته را در رژیم غذایی خود جای دهید قطعاً می‌توانید میزان نیاز روزانه بدن به پتاسیم را به بهترین شکل ممکن تأمین کنید.

منیزیم

از دیگر موادی که در تحلیل مواد مغذی موجود در پسته به آن می‌رسیم، منیزیم است. منیزیم از مهم‌ترین عناصر ضروری برای بدن به شمار می‌رود که به بهبود عملکرد صحیح اندام‌های مختلف بدن کمک زیادی می‌کند. بهبود سلامت استخوان‌ها، درمان افسردگی، افزایش کیفیت خواب و سلامت قلب و عروق، تنها بخشی از فواید مصرف منیزیم محسوب می‌شود. با این تفاسیر، پسته به عنوان منبع غنی از منیزیم، جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی پیدا می‌کند.

مواد مغذی موجود در پسته

فسفر

از دیگر مواد مورد نیاز و ضروری برای بدن که در پسته وجود دارد می‌توانیم به فسفر اشاره کنیم. فسفر در فعال‌سازی آنزیم‌ها، ذخیره انرژی درون سلولی، حفظ سلامت استخوان‌ها، کمک به انقباض عضلات و… نقشی حیاتی دارد.

همچنین حفظ سلامت و ترمیم سلول‌ها و بافت‌های بدن، بهبود انتقال عصبی در بدن و تصفیه و دفع مواد زائد از کلیه‌ها از دیگر مزایای وجود این ماده معدنی در رژیم غذایی محسوب می‌شوند. پسته حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای فسفر است و افزودن آن به وعده‌های غذایی، به دریافت روزانه فسفر کمک زیادی می‌کند.

آنتی اکسیدان

در تحلیل مواد مغذی موجود در پسته می‌توانیم به طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها اشاره کنیم که آنتی‌اکسیدان در رأس آن‌ها جای دارند. این ویتامین‌ها نقشی حیاتی و اساسی در سلامت بدن بر عهده دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها مقاومت بدن و سلول‌ها را در برابر عوامل مخرب محیطی و حمله رادیکال‌های آزاد افزایش می‌دهند. به‌این‌ترتیب در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های سخت و صعب‌العلاجی مانند سرطان، نقشی مهم ایفا می‌کنند. مطالعات و تحقیقات موجود از خواص پسته نشان می‌دهد این دانه منبعی کافی و خوب از آنتی‌اکسیدان است و نسبت به سایر دانه‌ها و مغزها، مقادیر بیشتری از آنتی‌اکسیدان را در ترکیبات خود جای داده است.

روی

روی عنصری است که برای تأمین انرژی لازم بدن و فعالیت سلول‌های بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ماده از دیگر عناصر موجود در پسته است که مصرف آن در حفظ سلامت پوست، جلوگیری از آسیب‌ها و التهابات پوستی کمک‌کننده خواهد بود. همچنین روی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و برای مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌ها به شدت مؤثر است. اگر از موخوره، ریزش مو و… رنج می‌برید فراموش نکنید که مصرف به اندازه روی، برای جلوگیری از مشکلات مربوط به موها و همچنین حفظ سلامت آنها بسیار مفید خواهد بود.

آهن

عنصر آهن، یک عنصر مهم و ضروری برای بدن است. این عنصر در اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها نقش مهمی دارد. همچنین با افزایش سطح آهن در بدن، از ابتلا به کم‌خونی جلوگیری می‌کند و مانع ضعیف‌شدن سیستم ایمنی می‌شود. خوشبختانه پسته مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای از این عنصر را در ترکیبات خود جای‌داده و مصرف آن می‌تواند برای درمان کم‌خونی و تقویت سیستم ایمنی بسیار مؤثر باشد.

چربی‌های سالم

چربی‌های موجود در پسته اغلب از نوع تک غیراشباع یا چند غیراشباع هستند؛ بنابراین جزو چربی‌های سالم محسوب می‌شوند و نقش مؤثری در سلامت قلب ایفا می‌کنند. افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، برای افزایش سطح کلسترول خوب در بدن و کمک به تقویت ماهیچه‌های قلب، بهتر است از گنجاندن این دانه در رژیم غذایی خود غافل نشوند.

سخن پایانی

تحلیل مواد مغذی موجود در پسته یا هر محصول دیگری کمک می‌کند تا از خواص مختلف آن آگاه شوید. همین مسئله باعث می‌شود تا مواد غذایی مفید را بشناسید و تغییر در برنامه غذایی خود داشته باشید. پسته یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل است که با طعم خوش و ظاهری جذاب محبوبیت ویژه‌ای دارد. این محصول پرطرف‌دار، از فواید بسیاری برخوردار است و مواد معدنی و مغذی متنوعی نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین‌ها و… را در ترکیبات خود جای داده است. در این مطلب با تحلیل با مواد مغذی موجود در پسته، شما عزیزان را با ترکیبات این ماده آشنا کردیم.

برای خرید انواع پسته های موجود در بازار ایران همچون پسته اکبری و … از فروشگاه هایپرپسته دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *