سلامتی و غذا

ارتباط بین پسته و دیابت، میزان قند موجود در پسته

ارتباط بین پسته و دیابت، میزان قند موجود در پسته

ارتباط بین پسته و دیابت، میزان قند موجود در پسته

دیابت یا مرض قند یک بیماری مزمن، ناتوان‌کننده و اغلب کشنده است. پسته یکی از مؤثرترین سلاح‌های طبیعی برای کنترل قند خون و وزن، محسوب می‌شود. اما عملکرد پسته در کنترل و کاهش دیابت چگونه است؟ قند موجود در پسته کاملاً بی‌ضرر، طبیعی و یک منبع عالی برای تأمین انرژی است. به‌طورکلی، بعد از خوردن پسته مکانیسم جذب در مواد قندی کاهش پیدا می‌کند و بدن قند کمتری را جذب می‌کند. در نتیجه مقدار قند خون کاهش پیدا کرده و دیابت به‌خوبی کنترل می‌شود. 

اگر شما هم به دنبال یک راه‌حل طبیعی برای جلوگیری و کاهش دیابت هستید، پس در ادامه با هایپرپسته همراه باشید تا از ارتباط بین پسته و دیابت، میزان قند موجود در پسته مطلع شوید.

چند مورد از خواص پسته برای دیابت

وقتی صحبت از روش‌های طبیعی برای کنترل دیابت به میان می‌آید، پسته به عنوان یک معجزه‌گر در این امر یاد می‌شود. استفاده از این آجیل پر طرف‌دار به دلیل خواص شگفت‌انگیز در کنترل دیابت، توسط پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. چند مورد از خواص پسته برای این بیماری به شرح زیر است:

  • شاخص گلیسمی(GI) پایین
  • وجود فیبر زیاد
  • کاهش اشتها
  • منبع غنی از پروتئین
  • پیشگیری از بیماری های چشم ناشی از دیابت
  • کمک به سلامت قلب

شاخص گلیسمی (GI) پایین 

شاخص گلیسمی، معیاری است که نشان می‌دهد یک غذا چقدر سریع سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد. غذاهای با GI بالا به سرعت هضم می‌شوند و باعث افزایش سریع سطح قند خون می‌شوند، در حالی که پسته یک آجیل دیرهضم به شمار می‌رود که برای افراد دیابتی کاملاً بی‌خطر است.

وجود فیبر زیاد

فیبر نوعی کربوهیدرات است که توسط بدن انسان هضم نمی‌شود، در عوض حرکات روده را تنظیم و به سلامت گوارش کمک می‌کند. دو نوع فیبر وجود دارد: محلول و نامحلول. فیبر محلول، در آب حل و ماده ژل مانند را تشکیل می‌دهد. همین امر موجب کندشدن جذب قند در جریان خون می‌شود. پسته منبع خوبی از فیبر رژیمی و حاوی حدود ۳ گرم از آن در هر اونس (۲۸ گرم) است. فیبر موجب کاهش سرعت جذب قند در جریان خون می‌شود، همچنین به تنظیم سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند.

کاهش اشتها و کنترل قند خون

یکی از اصلی‌ترین زمینه‌سازهای بیماری دیابت، خوردن بیش از اندازه و غیراصولی است. اما پسته به دلیل ارزش غذایی بالا به ما کمک می‌کند تا مدت‌زمان بیشتری را بدون احساس گرسنگی سپری کنیم. این امر موجب کنترل قند خون و عدم افزایش وزن در افراد دیابتی می‌شود.

منبع غنی از پروتئین

پسته به‌عنوان یک منبع عالی پروتئین شناخته می‌شود. در هر انس از آن (حدود ۴۹ مغز) ۶ گرم پروتئین وجود دارد. این میزان پروتئین تقریباً معادل ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را فراهم و نقش بسیار مهمی در رشد و ترمیم بافت بدن ایفا می‌کند. علاوه بر این، در تولید آنزیم‌ها، هورمون‌ها و دیگر مواد مغذی ضروری نیز تأثیر بسزایی دارد. پروتئین موجود در پسته هضم و جذب کربوهیدرات‌ها را کند و به تنظیم سطح قند خون، جلوگیری از افزایش سن کمک می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های چشم ناشی از دیابت

جالب است بدانید که بیماران دیابتی بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به بیماری‌های چشمی قرار می‌گیرند. کمبود آنتی‌اکسیدان‌ها موجب ایجاد آب‌مروارید در چشم و شب‌کوری می‌شود. پسته سرشار از زاگزانتین و لوتئین است. این دو ماده به سلامت شبکیه چشم کمک می‌کنند؛ به‌این‌ترتیب با مصرف مداوم پسته در درازمدت از خطر بیماری‌های مرتبط با شبکیه در امان بمانید.

کمک به سلامت قلب

مغز پسته حاوی مقدار زیادی آرژنین است. آرژنین یکی از اسیدآمینه‌های مهم برای بدن محسوب می‌شود. به‌علاوه اسیدهای چرب تک غیراشباع آن، فشار خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه پسته به کاهش سطح کلسترول بد و پاک‌سازی عروق قلب کمک می‌کند.

ارتباط بین پسته و دیابت در بارداری

بارداری یکی از حساس‌ترین دوران برای زنان و نیازمند مراقبت‌های ویژه است. حال تصور کنید بارداری در افراد مبتلا به دیابت به چه اندازه می‌تواند چالش‌برانگیز و بحرانی باشد. پسته به بانوان مبتلا به این بیماری کمک می‌کند تا از طریق کاهش فشار و بهبود جریان خون، سطح قند خون خود را کنترل کنند. همچنین موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود که مشکل رایج مادران دیابتی در دوران بارداری است.

میزان قند موجود در پسته

میزان قند موجود در پسته، بسته به عواملی مانند رسیده بودن و نوع پسته می‌تواند کمی متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، پسته تازه قند بیشتری نسبت به پسته‌های مانده دارند. البته به دلیل وجود مواد نشاسته‌ای در پسته تازه، قند آن به میزان قابل‌توجهی کم می‌شود. به همین دلیل پسته برای دیابت خوب است و این دسته از افراد به مقدار معینی می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین در هر انس از پسته حدود ۱ تا ۲ گرم قند طبیعی وجود دارد.

استفاده از پسته در افراد دیابتی

بهترین روش‌های استفاده از پسته در افراد دیابتی

پسته را به روش‌های متعددی می‌توان در رژیم غذایی جای داد. در ادامه بهترین روش‌هایی که افراد دیابتی می‌توانند از آن‌ها برای قراردادن پسته در رژیم غذایی استفاده کنند:

  • پسته خام
  • پسته برشته
  • روغن پسته
  • کره پسته
  • شیر پسته
  • بستنی پسته

۱.پسته خام

 خوردن پسته خام راهی عالی برای دریافت بیشترین فواید تغذیه‌ای است. به‌سادگی پسته را مغز کنید و به‌عنوان میان‌وعده از آن لذت ببرید به سالاد، ماست یا بلغور جو دوسر اضافه کنید.

۲.پسته برشته

 برشته کردن پسته طعم و عطر طبیعی آن را نمایان می کند. برای کنترل مصرف سدیم به دنبال گزینه‌ های بدون نمک یا کم نمک باشید.

۳.روغن پسته

 روغن پسته یک ماده محبوب در بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی است. از آن می‌توانید در انواع سالاد، پاستا و سبزیجات استفاده کنید.

۴.کره پسته

  کره پسته مشابه کره بادام زمینی یک مایع خوش‌طعم است که از پسته آسیاب شده تهیه می‌شود. 

۵.شیر پسته

 پسته آسیاب شده را در شیر حل و به‌عنوان جایگزین لبنیات معمولی استفاده کنید.

۶.بستنی پسته

  به دنبال گزینه‌های بستنی بدون قند یا کم کربوهیدرات باشید که با پسته تهیه شده است تا دسر سالم‌تری داشته باشید.

سخن پایانی

پسته که به‌عنوان طلای سبز نیز از آن یاد می‌شود، دارای خواص منحصربه‌فردی برای کنترل و کاهش دیابت است. همچنین برای مادران مبتلا به این بیماری که می‌خواهند بارداری سالمی را پشت سر بگذارند، بهترین گزینه محسوب می‌شود. این آجیل معجزه‌گر را به شکل‌های متفاوتی می‌توان استفاده کرد. در این مقاله سعی کردیم شما را با ارتباط بین پسته و دیابت، میزان قند موجود در پسته آشنا کنیم.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *