سلامتی و غذا

آجیل شب یلدا

بنر شب یلدا و یک ظرف حاوی مقداری پسته

شب یلدا یکی از مهمترین سنت ها در ایران باستان بوده است. این سنت از گذشته های دور تا به امروز مورد توجه قرار گرفته و در نزد ایرانیان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این شب جشن هایی به صورت شب نشینی در نقاط مختلف کشور توسط مردم برگزار می شود. قطعاً خوراکی های جذاب و متنوعی که در این شب صرف می شوند، مثل آجیل شب یلدا از مهم ترین دلایل جذابیت این شب می باشند. ایرانی های اصیل به این اعتقاد دارند که، بدون وجود آجیل شب یلدا که مهمترین نماد این شب است، اصلا جشن یلدا کامل نمی شود.

آجیل شب یلدا از چه چیزهایی تشکیل شده؟

آجیل شب یلدا در واقع آجیل ساده است البته با اندکی تفاوت. در آجیل شب یلدا علاوه بر آجیل شور، از مغزهای خشکباری مثل توت خشک، کشمش، انجیر خشک، برگ زرد آلو، گردو و … نیز استفاده می کنند.

خواص آجیل شب یلدا

مصرف آجیل برای سلامتی هرچه بیشتر تمامی افراد بسیار ضروری و مهم است. در بیشتر جشن ها و مراسم ها آجیل به عنوان عنصری جدا نشدنی محسوب می شود. فیبر بالای موجود در آجیل برای درمان کردن انواع بیماری ها مثل یبوست و چاقی مفید است. در نتیجه مصرف آن از سرطان هایی مثل سرطان روده و معده جلوگیری می کند. آجیل ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای ویتامین هایی مثل ویتامین های E و A و B، منیزیم، پتاسیم، روی، فسفر، کلسیم و پروتئین هستند. هر کدام از اینها برای بدن انسان بسیار ضروری و لازم می باشد. بنابراین مصرف روزانه آجیل در برنامه روزانه تمام افراد توصیه می شود.

آجیل به دلیل داشتن خواص بی شماری که دارد باعث جلوگیری از چروک شدن پوست، جلوگیری کردن از ریزش مو، درمان افسردگی، برطرف شدن خستگی، حفظ سلامتی استخوان ها، درمان نمودن گرفتگی عضلات و درنهایت افزایش قدرت بینایی می شود.

کالری آجیل شب یلدا

البته در مورد مصرف کردن آجیل باید حتما به این نکته هم توجه بنمایید که، آجیل ها دارای کالری بسیار بالایی هستند. به این ترتیب مصرفشان برای افرادی که به دنبال لاغر شدن هستند، باید به گونه ای باشد که در مصرف خود دقت بالاتری داشته باشند. به این شکل و با مصرف مناسب هم لاغر می شوند و هم از خواص بی نظیر آجیل بی بهره نمی مانند. اما در کل باید بدانید که مصرف بیش از حد آجیل باعث چاقی می شود.

دلیل وجود پسته در آجیل شب یلدا

در آجیل شب یلدا حتما از پسته استفاده می کنند. پسته به ظاهر کوچک، دارای ارزش غذایی و خواص فراوانی است. پسته مواد معدنی نظیر کربوهیدرات، قند، فیبر، چربی، پروتئین، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و روی را داراست. علاوه بر این مواد معدنی پسته سرشار از انواع ویتامین های گروه ب مثل ب1 و ب2 و ب3 و ب6، است. همچنین دارای ویتامین سی، ویتامین ای، اسید فولیک، ویتامین دی و ویتامین کا می باشد. وجود این مواد معدنی و انواع ویتامین ها باعث شده تا پسته برای پیشگیری از بیماری های بسیاری مؤثر باشد. این عوامل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، که به این ترتیب در برابر انواع عفونت بسیار کارآمد می باشد. پسته در ساخته شدن گلبول های قرمز خون تأثیر داشته و موجب تقویت میل جنسی می شود.

محل رویش پسته در مناطق غرب آسیا و آسیای میانه می باشد. خریدن پسته برای آجیل شب یلدا باید با توجه زیادی صورت بپذیرد. اگر شرایط نگهداری نامناسب باشد، پسته در معرض نفوذ انواع کپک ها مخصوصا سم آفلاتوکسین قرار می گیرد. باید تمام نکات نگهداری از پسته را رعایت کنید، که بعد از خریدتان از کرم گذاشتن و خرابی آن جلوگیری کنید.

میوه های شب یلدا

هندوانه به عنوان مهم‌ترین میوه و در واقع میوه اصلی شب یلدا بوده و نماد گرمای تابستان است. انار دومین میوه اصلی شب یلدا است که در میان خوراکی‌های یلدایی نماد شادی و زایش می باشد. رنگ سرخ انار نشانی از خورشید است و وجودش در شب یلدا با خواص فوق‌العاده آن برای ایجاد ایمنی بیشتر بدن در ارتباط است.

میوه هایی مثل پرتقال، خرمالو، سیب، نارنگی، ازگیل و کیوی، خوراکی هایی مثل باقالی پخته و لبو هم از خوراکی های محبوب این شب در کنار آجیل شب یلدا می باشند

قیمت آجیل شب یلدا

محتویات آجیل شب یلدا : در مورد آجیل شب یلدا بهتر است این نکته را اضافه کنیم که، شما عزیزان باید حتما به کیفیت و مرغوبیت انواع آجیل و خشکبار توجه لازم را داشته باشید. امروزه دیگر نمی توان به قیمت هایی که در فروشگاه ها برای این محصولات ارائه می شود اعتماد داشت. برای خرید بهتر آجیل، پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که حتما خریدتان چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین، از برند های معتبر و مطرح انجام شود. ما در فروشگاه خودمان تمام تلاشمان را کرده ایم که شما بدون وجود کوچکترین مشکلی، بتوانید برای چک کردن و مقایسه قیمت اقدام نموده و در نهایت آجیل شب یلدا را با بالاترین کیفیت و به راحتی تهیه نمایید.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *