سلامتی و غذا

18 خواص منحصر به فرد پسته

خواص پسته

پسته یکی از محبوب‌ترین و در عین‌حال خوشمزه‌ترین انواع مغز به شمار رفته و از آنجایی که به عنوان منبعی غنی از انواع مواد مغذی همچون پروتئین، فیبر، پتاسیم، منیزیم، آهن، ویتامین B و E و… شناخته می‌شود، به واسطه ترکیبات‌ تشکیل‌دهنده خود، به مرور زمان فواید بسیاری را برای بدن به ارمغان می‌آورد. به عنوان‌مثال اگر تحت‌تاثیر دلایل مختلف، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی سلامتِ عمومی‌تان را تهدید می‌کند، با مصرف پسته تواناییِ مبارزه با این نوع از بیماری‌ها و همچنین خود مراقبتی مناسب را به دست خواهید آورد. همچنین خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی پسته، در محافظت از سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز بسیار موثر هستند.

خواص پسته برای زنان

مصرف پسته؛ خواص بسیاری را برای زنان به دنبال دارد. به عنوان‌مثال منجر به پایین آمدن سطح کلسترول بد ( LDL ) و افزایش سطح کلسترول خوب ( HDL ) در بدن شده و همین ‌مسئله، یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ سلامت قلب و عروق محسوب می‌شود. پسته حاوی فیتوشیمیکال‌های مختلفی‌ست که در پیشگیری از انواع سرطان و به ویژه سرطان سینه زنان نقش موثری دارد. جالب است بدانید، مصرف پسته می‌تواند عوارض ناشی از سندرم پیش از قاعدگی همچون درد شدید شکمی را نیز کاهش دهد.

خواص پسته در بارداری

از آنجایی که پسته؛ محصولی نشاسته‌دار و با ارزش غذایی بالاست، بنابراین خواص پسته برای بارداری زیاد است. این مغز حاوی ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین B6 و اسید فولیک است. اسید فولیک نقش موثری در سلامت جنین داشته و مصرف حدود 400 گرم آن در طول روز به افرادی که قصد بارداری دارند، توصیه می‌شود. امگا ۳ موجود در پسته که به عنوان نوعی اسید چرب اساسی محسوب می‌شود، به سلامت قلب و عروق کمک بسیاری می‌کند. بنابراین مصرف پسته به عنوان یک منبع پتاسیم قوی، منجر به کاهش تورم ( دست و پا ) ناشی از بارداری خواهد گشت.

خواص پسته برای کودکان

مصرف پسته به عنوان ماده‌ای مغذی، فواید بسیاری را برای کودکان به دنبال دارد. به عنوان‌مثال پسته ماده‌ای به نام آمینه ل-آرژینین را دارد، بنابراین منجر به بهبود عملکرد مغزی آنان در طول زمان می‌شود. کلسیم موجود در پسته به استحکام استخوان‌های بدن کودکان کمک بسیاری می‌کند. مصرف منظم این ماده مغذی در سلامت قلب و عملکرد صحیح آن نیز نقش موثری داشته و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد. برای اطلاع بیشتر از خواص پسته برای کودکان، مطلب لینک شده را بخوانید.

خواص پسته شور

پسته شور یکی از انواع محبوب تنقلات در ایران است که به طور معمول با استفاده از پسته، نمک، آبلیمو و سایر ادویه‌ها تهیه می‌شود. پسته شور علاوه بر مزه خوب خود، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی‌ست. بنابراین مصرف آن به دلیل وجود قند طبیعی و پروتئین، به افزایش سطح انرژی بدن کمک بسیاری می‌کند. همچنین، پسته شور با توجه به وجود آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان را نیز کاهش می‌دهد. میزان فیبر زیاد موجود در پسته شور، حس سیری زیادی را به فرد می‌دهد.

خواص پسته برای رحم

با توجه به آن که پسته ماده موثری به نام فیتواستروژن را در خود دارد، بنابراین به حفظ تعادل هورمونی در دوران پریودی کمک بسیاری می‌کند. همچنین، پسته حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که در کاهش و کنترل التهابات و درد موجود در رحم تاثیر بسزایی دارد. پسته به واسطه وجود ترکیبات مفیدی همچون ویتامین های E، B و مواد معدنی مانند مس و منیزیم و… در تقویت سیستم ایمنی و کاهش درد‌های پریودی به طور موثری عمل می‌کند.

خواص پسته برای باردار شدن

پسته یک منبع خوب از مواد مغذی‌ست و حاوی مقادیر زیادی از پروتئین، روغن، فیبر، آهن، مس، فسفر، روی، منیزیم و پتاسیم است. بنابراین به واسطه وجود ویتامین E که نوعی آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود، تاثیر بسیاری بر باروری دارد. مطالعات انجام گرفته در این زمینه، اثبات می‌کنند که وجود مقدار مناسب ویتامین E در خون، منجر به بهبود عملکرد تخمدان نیز می‌شود. همچنین، پسته حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که به عنوان یکی از ویتامین‌های مهم برای باروری و سلامت جنین محسوب می‌شود.

خواص پسته خام

پسته خام دارای خواص بسیاری است که در ادامه به طور مختصری، برخی از آنان را توضیح می‌دهیم:

  •   منبعی عالی از پروتئین، فیبر، و ویتامین‌های B و E محسوب می‌شود.
  •   میزان قابل‌توجهی از آهن، پتاسیم، مس، فسفر و منیزیم را در خود دارد.
  •   مصرف پسته به افزایش میزان انرژی، کنترل قند خون و کاهش خطر بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت، سرطان و چاقی کمک می‌کند.
  •   بر اساس مطالعاتی که در این ‌اره انجام شده است، مصرف پسته را می‌توان با بهبود سلامتی قلب، کاهش التهابات، بهبود سلامت پوست و حفظ سلامت مغز و… مرتبط دانست.

یک ظرف حاوی مقداری پسته

خواص پسته برای تخمدان

پسته یکی از مواد غذایی سالم و پرخاصیت است که به تقویت و سلامت تخمدان‌ها کمک بسیاری می‌کند. به عنوان‌مثال پسته حاوی مواد مغذی مهمی مانند پروتئین، فیبر، ویتامین‌های E و B6 و مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم است که همین‌ مسئله، میزان سلامت تخمدان‌ها را به چندین برابر افزایش می‌دهد. مصرف پسته به دلیل دارا بودن ویتامین E و فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین در کاهش التهاب سلولی و رفع علائم التهابی در تخمدان‌ها نیز بسیار موثر است.

خواص پسته برای جنین

پسته دارای مقدار زیادی کالری، مواد مغذی و انرژی است که به مادر باردار کمک می‌کند تا سطح انرژی خود را بالا برده و از خستگی و کمبود انرژی جلوگیری کند. پسته دارای ویتامین‌های B، اسید فولیک، روی و فسفر است که برای جنین و سلامت مادر بسیار مفید هستند. بنابراین مصرف پسته به صورت منظم، می‌تواند خطر بروز برخی از بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را در مادر و جنین‌ کاهش دهد. مادرانی که هفته‌ای حداقل ۴ بار پسته می‌خورند، قادر به افزایش میزان وزن کودک خود در دوران بارداری‌شان نیز خواهند بود.

خواص خوردن پسته ناشتا

مصرف پسته به صورت ناشتا باعث کاهش سطح کلسترول بد ( LDL ) و افزایش کلسترول سطح خوب ( HDL ) می‌شود که همین مسئله، در پیشگیری از بیماری‌های قلبی_عروقی بسیار موثر است. پسته حاوی فیبر بالایی‌ست که به کنترل قند خون کمک نموده و در پیشگیری از دیابت نیز نقش موثری دارد. وجود ویتامینE در میان ترکیبات پسته که نوعی آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود، منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. علاوه بر آن، مصرف پسته به صورت ناشتا می‌‌تواند در کاهش خطر بیماری‌های سرطانی مانند سرطان پروستات و سینه نیز موثر باشد.

خواص پسته برای مردان

پسته به دلیل وجود آرژینین در خود که یک اسید آمینه است و همچنین ویتامین E که به عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود، به افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن مردان کمک  بسیاری می‌کند. علاوه بر آن، پسته حاوی مواد مغذی مفیدی مانند فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی‌ست که در بهبود سلامت قلب بسیار موثر هستنذ. مصرف پسته به دلیل کاهش سطح استرس اکسیداتیویی، ریسک بروز بیماری‌های قلبی مانند آترواسکلروزیس را کاهش می‌دهد. از آنجایی که پسته آنتی‌اکسیدان‌های متعددی مانند ویتامین E، پلی‌فنول و کاروتنوئیدها را نیز در خود دارد، می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های مربوط به پیری مانند بیماری‌های التهابی یا دیابت و… نقش موثری را ایفا سازد.

خواص پسته خام برای کم خونی

پسته حاوی آهن، مس، فسفر، پتاسیم و منیزیم است که همگی از عناصر مورد نیاز برای تولید سلول‌های قرمز خون و حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن هستند. همچنین، پسته ویتامین C و ویتامین B6 را در خود دارد که باعث افزایش جذب آهن در بدن شده و به کاهش کم خونی و البته ویژه‌ترین نوع آن ( راندمان پایین گیرنده‌های آهن ) کمک می‌کنند.

خواص پسته برای اسپرم

با توجه به مطالعات علمی انجام گرفته در این زمینه، پسته می‌تواند برای بهبود کیفیت اسپرم مفید باشد. بنابراین پسته به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌‌ها به سلول‌های بدن کمک می‌کنند تا با تبدیلات شیمیایی غیر‌ضروری که در آن رخ می‌دهند، مقابله کند. پسته حاوی عناصر غذایی مفیدی مانند منیزیم، روی و اسید فولیک است که در بهبود کیفیت اسپرم مفید هستند. مصرف پسته، عملکرد جنسی مردان را تحت‌تاثیر خود قرار داده و البته در درمان بیماری‌های مرتبط با ناتوانی جنسی آنان هم اثرگذار است.

خواص پسته خام برای فشار خون

از آنجایی که پسته خام حاوی پتاسیم است و این ماده نیز یک ماده مغذی مهم برای کنترل فشار خون به شمار می‌رود، بنابراین می‌توان از آن به عنوان دارویی موثر برای کاهش فشار خون نام برد. علاوه بر آن، پسته خام حاوی مقدار زیادی فیبر است، پس به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش مشکلات گوارشیِ همراه با افزایش فشار خون نیز کمک می‌کند. همچنین، پسته خام می‌تواند موجب کاهش سطح کلسترول خون شده و روان شدن رگ‌ها را افزایش دهد که هر دو در کنترل فشار خون موثر هستند.

خواص پوست پسته برای اسهال

مطالعات انجام شده در زمینه خواص پوست پسته، توانایی آن در عمل کردن به عنوان یک محافظ معده و روده را اثبات نموده‌اند. از آنجایی که این پوست شامل الیاف مواد غذایی بسیاری مانند فیبر، ویتامینها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست، بنابراین به کنترل اسهال نیز کمک بسیاری می‌کند. فیبر در جذب آب در روده بزرگ تاثیر بسیاری داشته و از این‌طریق در کاهش شدت اسهال و همچنین پیشگیری از بیماری‌های گوارشی مختلف که با اسهال همراه هستند، موثر است.

خواص پوست پسته برای مو

پوست پسته؛ خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها برای بدن شناخته می‌شود. ویتامین E موجود در پوست پسته، یک آنتی‌اکسیدان است و با جلوگیری از آسیب سلولی از ریزش موها جلوگیری می‌کند. همچنین، منیزیم که یکی از مواد معدنی مهم است، به رشد سالم مو کمک می‌کند. در این‌صورت، میزان سلامت و درخشانیِ موهایتان نیز به چندین برابر افزایش می‌‌یابد. راه‌های مختلفی برای مصرف پوست پسته در مسائل مرتبط با پوست و مو وجود دارند. به عنوان‌مثال مصرف آن به صورت روغن یا محصولاتی مانند شامپو و کرم‌های موی حاوی پوست پسته. با انتخاب هرکدام از این موارد، موفق به بهره‌گیری از خواص فوق‌‌العاده پوست پسته برای موهایتان خواهید شد.

خواص پسته برای بدنسازی

پسته یکی از خوراکی‌های بسیار مفید برای بدنسازان است که به دلیل دارا بودن ترکیبی از مواد مغذی و قابلیت هضم بالا، برای افزایش عضلات و همچنین حفظ سلامتِ آنان بعد از انجام تمرینات ورزشی بسیار مناسب است. پسته دارای مقدار قابل‌توجهی پروتئین، کربوهیدرات و چربی سالم است و مصرف آن، باعث می‌شود تا بدنسازان، مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را به خوبی دریافت کنند. علاوه بر مواد مغذی، پسته غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که باعث افزایش سطح انرژی و جلوگیری از خستگیِ پس از تمرینات ورزشی می‌شوند.

همچنین، پسته دارای مقدار زیادی آرژنین است که باعث افزایش شدید جریان خون و تحریک رشد بافت عضلانی شده و در نتیجه نیز عضلات را تقویت می‌کنند. مواد مغذیِ موجود در این مغز، منجر به بهبود وضعیت قلبی می‌شوند. همین دلیل، بدنسازانی که ورزش‌های قوی و تمرینات سنگین را انجام می‌دهند، بهتر است مصرف پسته را در رژیم غذایی خود جای داده و در این‌صورت، از فواید بی‌شمار آن نیز بهره‌مند شوند.

خواص پسته تر

پسته تر شده معمولاً بیشترین مقدار روغن و کالری را در میان انواع دیگر پسته‌ها داشته و می‌تواند یک منبع خوب از انواع مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، مس، فسفر، پتاسیم، آهن و روی باشد. همچنین، پسته تر شده معمولا دارای خواص ضد التهابی، ضد افسردگی، ضد اضطراب، افزایشدهنده سطح قند خون بوده و به حفظ سلامت قلب . کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیستم گوارشی و سرطان نیز کمک بسیاری می‌کند. البته برای بهره‌مندی از این خواص، توصیه می‌شود مصرف متعادل پسته تر شده به‌همراه یک رژیم غذایی سالم و سبزیجات و میوه‌های دیگر را در اولویت خود قرار دهید.

خواص پسته و عسل

ترکیب پسته و عسل دارای خواص زیادی است. پسته حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم و آهن است عسل هم دارای ارزش غذایی بالایی‌ست و ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌یی مانند فنول و فلاوونوئیدها را در خود دارد. بنابراین ترکیب پسته و عسل، اثرات مفیدی را برای فرد به دنبال می‌آورد. در ادامه به چند نمونه از این موارد اشاره می‌کنیم:

  •   افزایش انرژی و کاهش خستگی
  •   تقویت سیستم ایمنی بدن
  •   کاهش التهابات داخلی بدن
  •   بهبود عملکرد قلب و عروق
  •   تقویت سلامت پوست و مو
  •   کاهش استرس و افسردگی
  •   بهبود گردش خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

​​پسته؛ مغزی خوشمزه و مفید!

به طور کلی؛ پسته از آن دسته محصولاتی‌ست که به دلیل خواص بی‌شمار خود، مورد توجه و محبوبیت عموم مردم قرار گرفته است. این میوه خشک، به دلیل آن که آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی بسیار مفیدی را در خود دارد، در پیشگیری از بیماری‌های مختلف نیز نقش موثری را ایفا می‌کند. همچنین، چربی‌های سالم موجود در پسته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. با توجه به وجود پروتئین‌های بسیار در پسته، مصرف این میوه خشک برای تقویت و سفت شدن عضلات بدن نیز بسیار مفید است. تمامی موارد بیان شده، این نکته را اثبات می‌کنند که اگر مصرف منظم و متعادل پسته را در برنامه غذایی خود قرار دهید، آنگاه در طول زمان از خواص فوق‌العاده آن نیز بهره‌مند خواهید شد.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *