سلامتی و غذا

طرز تهیه کنافه پسته‌ای: دسر محبوب خاورمیانه‌ای

طرز تهیه کنافه پسته‌ای دسر محبوب خاورمیانه‌ای

کنافه پسته‌ای

اگر می‌خواهید شیرینی خوشمزه و محبوب خاورمیانه را بیاموزید، با هایپرپسته در طرز تهیه کنافه پسته‌ای همراه باشید. کنافه شیرینی پرطرفداری است که در زبان عربی کنافه و به ترکی کنوفه نامیده می‌شود. این شیرینی تاریخی که قدمت پخت آن مرتبط با دوره شاهان عثمانی است، بیش‌تر در مراسم‌های مذهبی و در کنار قهوه، شیر، چای، بستنی و سرشیر سرو می‌شود. 

کنافه از خانواده باقلواهای عربی و ترکی است و برای علاقه‌مندان به طعم این دو شیرینی انتخاب مناسبی خواهد بود.  در تبریز این شیرینی به نام رشته‌ختایی شناخته می شود و درماه رمضان پخت آن بسیار متداول است. ماده اولیه اصلی در این دسر، رشته‌های خمیری و نازکی هستند که لایه‌ای از پنیر، خامه و مغزهایی همچون پسته در میان آن جای می‌گیرد. دستورهای مختلفی برای تهیه این دسر خوشمزه وجود دارد که وجه تمایز آن‌ها در انتخاب مواد میانی و نوع پخت است.

 در این مطلب طرز تهیه کنافه پسته‌ای را به وسیله ماهیتابه آموزش می‌دهیم. در صورتی که کنافه‌ای با بافت ترد و طعمی دلچسب و مطبوع می‌خواهید، این آموزش را از دست ندهید.

طرز تهیه کنافه پسته‌ای

کنافه پسته‌ای یا رشتهٔ ختایی پسته ای یکی از انواع کنافه خوش‌طعم و با ظاهری جذاب است که برای پذیرایی در میهمانی و عصرانه‌های خانوادگی، بهترین انتخاب خواهد بود. در ادامه آموزش پخت این شیرینی پسته ای را به وسیله ماهیتابه بیان می‌کنیم تا در خانه و به راحتی این شیرینی را آماده و نوش جان کنید. توجه داشته باشید مقدار مواد اولیه برای پخت این دسر مناسب ۶ نفر است‌.

مواد اولیه

رشته ترکی کادایف یا تل کادایف       ۲۵۰ گرم

کره                            ۱۵۰ گرم

پنیر موزارلا بدون نمک     ۱۵۰ گرم

شکر                            ۱ پیمانه

شیر                           ۱.۴ پیمانه

گلاب                      ۲ ق غذاخوری 

لیمو ترش                     ۱ عدد

مغز پسته                به میزان لازم

آب                          نصف پیمانه

زعفران                نوک ق چای‌خوری

هل                            ۳ عدد

مرحله اول

به عنوان اولین قدم برای طرز تهیه کنافه پسته‌ای، آب را داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و پوست لیموترش، شکر و هل را به آن اضافه کنید. حرارت شعله را روی درجه متوسط قرار دهید و صبر کنید شکر به خوبی در آب حل شود و شهد به مرحله جوشیدن برسد.

مرحله دوم

زمانی که از حل شدن کامل شکر در آب اطمینان پیدا کردید گلاب، آب‌لیمو ترش و نصف زعفران دم‌کرده را به آن اضافه کنید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه به ترکیبات زمان دهید تا با حرارت متوسط بجوشند و به غلظت برسند. پس از غلیظ شدن شهد حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.

مرحله سوم

اگر رشته کادایف خشک را برای پخت کنافه خریداری کرده‌اید، با فشار دست آن را خرد کنید. اما درصورتی‌که رشته شما از نوع تر است، به وسیله چاقو رشته‌ها را خرد کرده و به اندازه‌های کوچک‌تری تبدیل کنید. رشته‌های خرد شده را در ظرفی بریزید. ۱۲۵ گرم از کره موجود در مواد اولیه را در ظرفی بریزید و به وسیله بخار کتری آن را گرم کنید و به رشته‌ها بیفزایید. 

رشته‌ها را به وسیله دست هم بزنید تا کره به خوبی با تمامی رشته‌ها مخلوط شود. باقی‌مانده زعفران را داخل ظرف شیر بریزید و مخلوط زعفران و شیر را به آرامی به رشته‌ها اضافه کنید. در همین حین، به هم زدن رشته‌ها با دست ادامه دهید تا مواد به خوبی به خرد رشته‌ها برود. نکته مهم که در این زمان باید مورد توجه قرار گیرد، عدم استفاده از شیر در صورت انتخاب رشته کادایف تر است.

طرز تهیه کنافه پسته‌ای

مرحله چهارم

تابه‌ای به قطر ۲۰ تا ۲۴ سانتی‌متر را آماده کنید. تابه انتخابی را با مابقی کره چرب کنید و نصف ترکیباتی که آماده کرده‌اید را داخل آن بریزید. در این زمان به وسیله ظرفی مسطح، به مواد فشار آورید تا فشرده و کاملاً صاف شوند. 

مرحله پنجم

در ادامه روند طرز تهیه کنافه پسته‌ای، پنیر موزارلا را به شکل ورقه‌ای برش دهید و با فاصله از لبه ظرف روی مواد کف تابه بچینید. سپس مغز پسته‌ای را که آماده کرده‌اید روی پنیر بریزید. رشته‌های باقی‌مانده را به عنوان لایه دوم به محتوای تابه اضافه کنید و مجدداً به وسیله ظرفی مسطح فشرده کنید تا بافتی منسجم حاصل شود. تابه را روی حرارت با شعله ملایم قرار دهید و صبر کنید تا یک سمت آن طلایی شود. دقت داشته باشید سر شعله انتخابی مناسب باشد تا حرارت را به همه جای تابه به شکل یکسان پخش کند.

مرحله ششم

زمانی که یک سمت کنافه خوشمزه شما طلایی شد، آن را در تابه‌ای دیگر که کف آن را به وسیله کره چرب کرده‌اید برگردانید تا سمت دیگر کنافه نیز حرارت ببیند و به شکل یکدست طلایی شود‌.

مرحله هفتم

زمانی که سمت دیگر کنافه سرخ و طلایی شد، شربتی که با محیط هم دما شده را به روی آن بریزید.

مرحله هشتم

در حالی که هنوز کنافه از حرارت نیافتاده است، مقدار دلخواه پسته را به روی آن بریزید. شیرینی شما آماده است. شما عزیزان می‌توانید این دسر را به صورت گرم و در کنار یک اسکوپ بستنی، چای، قهوه و… نوش جان کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کنافه پسته‌ای

● در صورت علاقه‌مندی، می‌توانید مغز گردو را به همراه پسته به عنوان لایه میانی کنافه استفاده کنید.

● شما می‌توانید شیر عسل داغ را جایگزین شهد کنید و در انتهای مراحل آماده‌سازی به روی کنافه بریزید.

● طعم کنافه در کنار بستنی فوق‌العاده است؛ چنانچه قصد تجربه‌‌ی این طعم بی‌نظیر را دارید یک اسکوپ بستنی را بر روی کنافه گرم قرار داده و نوش جان کنید.

● درصورتی‌که علاقه‌مند به مصرف کنافه گرم هستید، شیرینی سرد شده را به راحتی در تابه یا فر گرم کنید.

● اگر قصد دارید کنافه را با همین روش اما به وسیله فر بپزید، دمای فر را بر روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و ۳۰ تا ۳۵ دقیقه برای پخت آن زمان دهید. سپس در ۵ دقیقه انتهایی پخت، شعله بالایی فر را روشن کنید تا سطح آن نیز طلایی شود.

● درصورتی که پنیر موزارلا در دسترس ندارید، می‌توانید از پنیرهای کم نمک همچون ماسکارپونه، لبنه و ریکوتا استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر برای مهمانی‌‌های خانوادگی و دوستانه خود به دنبال یک شیرینی با طعم و عطری بی‌نظیر هستید، طرز تهیه کنافه پسته‌ای در این مطلب برای شما مناسب خواهد بود. کنافه یک شیرینی خوشمزه با ریشه عربی است که پخت آن از دوره عثمانی رواج دارد. این دسر پرطرف‌دار به وسیله رشته‌های خمیری نازک به نام کادایف تهیه می‌شود که در میان آن لایه‌ای از پنیر، خامه و مغزهایی همچون پسته قرار می‌گیرد. آموزشی که در این مطلب به بیان آن پرداختیم کنافه پسته‌ای است که به وسیله ماهیتابه به راحتی در خانه آماده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *