سلامتی و غذا

خواص پسته برای بیماری‌های استخوانی

خواص پسته برای بیماری‌های استخوانی

فواید پسته برای سلامت استخوان 

پسته منبعی غنی از انواع و اقسام مواد مغذی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها محسوب می‌شود که نقش مهمی را در سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر بروز بیماری‌های مختلف استخوانی ایفا می‌کنند. اگر در پی یافتن بهترین و سالم‌ترین خوراکی‌ها برای استخوان هستید پسته را فراموش نکنید. خواص پسته برای بیماری‌های استخوانی آن را تبدیل به ماده‌ای ارزشمند در این زمینه کرده است. 

همان‌طور که می‌دانید بدن ما از سنین ۳۰ سالگی به بعد دچار کاهش تراکم استخوان می‌شود و در پی این اتفاق، استحکام و دوام استخوان‌ها کاهش می‌یابد؛ بنابراین برای ترمیم استخوان‌ها و تقویت آنها باید از خوراکی‌های مفید و مغذی استفاده کرد. مصرف خوراکی‌های مفید بهتر است از سنین پایین و از کودکی در رژیم غذایی افراد جای بگیرد تا بنیه استخوان‌ها قوی‌تر شود. به‌این‌ترتیب با افزایش سن فرد به مشکلات استخوانی از قبیل پوکی‌استخوان مبتلا نمی‌شود. 

این محصول سرشار از ویتامین‌های مفید برای استخوان از جمله ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B12، ویتامین D و… است و جزو بهترین تنقلات برای تأمین نیازهای استخوانی و حفظ سلامت استخوان‌ها شناخته می‌شود. خواص پسته برای استخوان چیست؟ در ادامه همراه با هاپیرپسته به آن می‌پردازیم.

همان‌طور که می‌دانید سلامت بدن ما در گرو استخوان‌های سالم است. از طرفی سلامت استخوان‌ها در گرو مصرف مواد غذایی مفید و مغذی خواهد بود؛ بنابراین برای اینکه بدنی سالم و استخوان‌هایی محکم داشته باشید باید به نوع تغذیه خود دقت کنید و از خوراکی‌ها و خوردنی‌هایی که از ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت استخوان غنی‌اند در رژیم غذایی خود کمک بگیرید.

پسته از آن دسته محصولاتی است به‌واسطه برخورداری از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها تمام نیازهای استخوان را به بهترین شکل ممکن برطرف می‌کند؛ بنابراین اگر در رژیم غذایی قرار بگیرد سلامت استخوان‌ها امری تضمین شده است. از ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت استخوان‌ها که در پسته موجود است می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مس
  • منگنز
  • فسفر
  • روی
  • پروتئین
  • منیزیم
  • آنتی اکسیدان
  • آهن

مس

با خرید پسته و افزودن این محصول به رژیم غذایی خود می‌توانید منبعی غنی از عناصر ارزشمندی مانند مس را وارد بدن خود کنید. همان‌طور که می‌دانید کلاژن نوعی پروتئین است که سبب تامین مقاومت و استحکام استخوان‌ها می‌شود. برای تولید کلاژن در بدن، مس یک عنصر حیاتی محسوب می‌شود که می‌توانید با مصرف پسته، این عنصر را به خوبی تأمین کنید.

منگنز

از دیگر عناصر ارزشمند موجود در ترکیبات پسته می‌توانیم به منگنز اشاره کنیم‌. وجود منگنز در بدن به جذب بیشتر کلسیم مواد غذایی کمک می‌کند؛ بنابراین به شکل کاملاً غیر مستقیم سبب ترمیم شکستگی استخوان‌ها یا حتی تشکیل استخوان‌های جدید می‌شود. علم پزشکی و تغذیه تأکید می‌کنند که مواد غذایی حاوی منگنز از جمله پسته را همواره در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از این طریق به جذب بیشتر کلسیم در بدن خود کمک کنید.

فسفر

دیگر خواص پسته برای استخوان به فسفر موجود در ترکیبات این مغز ارزشمند مربوط می‌شود. شما با مصرف پسته تازه می‌توانید حجم زیادی فسفر را وارد بدن خود کنید. همان‌طور که می‌دانید فسفر پس از کلسیم جزو عناصر بسیار مهم و کاربردی در حفظ سلامت، ترمیم و ساخت مجدد استخوان‌ها به شمار می‌رود.

روی

اگر به هر دلیلی استخوان‌های شما آسیب دیده‌اند برای ترمیم آنها به مواد غذایی حاوی روی نیاز دارید. این عنصر برای ترمیم بافت‌های استخوانی و پیوند مجدد آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با مصرف پسته به منبع عظیمی از روی متصل می‌شوید و می‌توانید نیاز بدن خود را به این عنصر، به بهترین شکل ممکن برطرف کنید.

پروتئین

یکی از مواد ضروری برای ترمیم استخوان‌هایی که دچار آسیب شده‌اند پروتئین است؛ بنابراین اگر به مشکلات استخوانی مبتلا هستید از مواد غذایی حاوی پروتئین از جمله پسته غافل نشوید. مصرف به اندازه از پسته تازه، به ساخت بافت‌های جدید استخوانی کمک زیادی می‌کند و بیماری‌های استخوانی را از پای در می‌آورد.

منیزیم

اگر در پی یافتن خواص پسته برای استخوان هستید بهتر است بدانید یکی از دلایلی که باعث شده پسته به محصولی مفید برای استخوان‌ها تبدیل شود، وجود منیزیم در این دانه کوچک و پرفایده است. منیزیم نقش مهمی را در سلامت اعصاب، تقویت عضلات و ترمیم استخوان‌ها بر عهده دارد و می‌تواند در کنار این موارد بر تنظیم قند خون و تنظیم فشار خون تأثیر بگذارد.

آنتی اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می‌کنند. این ویتامین‌ها در واقع با خنثی‌کردن و ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد به مبارزه با بیماری‌های مختلف می‌پردازند و از آسیب رسیدن به سلول‌های بدن در برابر عوامل مخرب جلوگیری می‌کنند. پسته سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی مانند ویتامین e است؛ بنابراین افزودن آن به رژیم غذایی، استخوان‌های شما را در برابر هرگونه عامل مخرب محافظت می‌کند.

آهن

 یکی از مهم‌ترین علل خواص پسته برای استخوان وجود آهن در ترکیبات آن است. عنصر آهن می‌تواند نقش مؤثری در درمان بیماری کم‌خونی ایفا کند. همچنین این عنصر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی به شدت مفید و ضروری است.

آهن، استخوان‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند و سبب بازیابی بافت‌های آسیب دیده بدن می‌شود؛ بنابراین اگر به هر یک از این مشکلات مواجه هستید از مصرف پسته و بهره‌مندی از آهن موجود در آن غافل نشوید.

مقدار مجاز مصرف پسته به صورت روزانه

اگرچه خواص پسته برای سلامت بدن و استخوان‌ها بسیار است. اما این موضوع به معنای استفاده بی‌حدومرز و بیش از اندازه از این محصول نیست. چرا که مصرف هر محصولی علی‌رغم فواید بسیاری که دارد می‌تواند مشکلات متعددی را برای افراد ایجاد کند که پسته نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

مقدار مجاز مصرف پسته باتوجه‌به شرایط جسمانی افراد، رژیم غذایی آنها، سن، میزان فعالیت‌هایی که در طول روز دارند و عواملی از این قبیل متفاوت است. اما به‌طورکلی هر فرد سالم با شرایط نرمال مجاز به مصرف روزانه ۳۰ تا ۴۵ عدد پسته چیزی بالغ بر ۳۰ گرم خواهد بود. مقدار مجاز مصرف پسته به صورت جزئی‌تر، به شرح زیر است:

• کودکان در بازه سنی ۲ تا ۵ سال می‌توانند روزانه ۱۰ تا ۱۵ عدد پسته استفاده کنند.

• کودکان در بازه سنی ۶ تا ۱۰ سال تنها مجاز به استفاده از ۱۵ تا ۲۰ عدد پسته در طول روز هستند.

• نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ سال تنها مجاز به مصرف ۲۰ تا ۳۰ عدد پسته به صورت روزانه هستند.

• بزرگسالان برای مصرف پسته و استفاده از خواص این محصول مجازند ۳۰ تا ۴۵ عدد پسته استفاده کنند.

• مقدار مجاز مصرف پسته برای سالمندان به صورت روزانه ۲۰ تا ۳۰ عدد بیان شده است.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به خواص پسته برای استخوان و سلامت بدن صحبت کردیم. همان‌طور که اشاره کردیم پسته به دلیل وجود مواد مغذی و معدنی فراوان یک انتخاب عالی برای تغذیه محسوب می‌شود؛ بنابراین استفاده از آن در رژیم غذایی به‌خصوص از سنین پایین، بنیه بدنی کودکان را تقویت می‌کند و از ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های استخوانی جلوگیری به عمل می‌آورد.

اگر به بیماری‌های استخوانی مبتلا هستید باتوجه‌به بازه سنی و مقدار مجاز که در طول مقاله اشاره کردیم به صورت روزانه از پسته استفاده کنید. به‌این‌ترتیب در کمترین زمان ممکن به بهبودی دست پیدا می‌کنید و از ابتلا به بیماری‌های سخت در امان می‌مانید. البته در انتخاب و خرید پسته باید به کیفیت و تازگی آن دقت کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به مراکز فروش معتبر، پسته‌های مرغوب و درجه یک را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید‌. برای خرید انواع پسته های موجود در بازار ایران مانند پسته های اکبری و … از فروشگاه هایپرپسته بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *