سلامتی و غذا

خواص ضد پیری پسته

خواص ضد پیری پسته

خواص پسته برای جلوگیری از پیری پوست

پیروی از رژیم غذایی مناسب، می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت بدن و حفظ سلامتی جسم ‌و روان در سنین مختلف باشد. آجیل‌ها یکی از مهم‌ترین منابع تأمین انرژی و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند که قراردادن آن‌ها در میان‌وعده‌ها، می‌تواند کمک فراوانی به حفظ سلامتی در سنین پیری داشته باشد. پسته یکی از اقلام مهم و ثابت در آجیل‌ها است که علاوه بر طعم بی‌نظیر، خواص فوق‌العاده‌ای نیز دارد.

 خواص ضد پیری پسته، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده غذایی است که همین مسئله علاقه به مصرف پسته را دوچندان می‌کند. پسته مقادیر فراوانی از پروتئین‌، ویتامین، مواد معدنی و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که تمامی این موارد ارزش تغذیه‌ای پسته را افزایش می‌دهند‌. پتاسیم موجود در جثه کوچک این ماده، برابر با پتاسیم یک پرتغال است که می‌تواند در تنظیم فشارخون و ضربان قلب در پیری مفید باشد. اگر می‌خواهید از دیگر خواص ضد پیری پسته آگاه شوید و آن را به عنوان ماده‌ای مهم در تغذیه خود قرار دهید خواندن این مقاله از هایپرپسته برای شما مفید خواهد بود.

پسته سرشار از ویتامین و مواد معدنی مفیدی است که مصرف آن موجب‌ پیشگیری از بروز بیماری‌های پوستی و درمان آن‌ها می‌شود. خواص ضد پیری پسته برای پوست عبارت است از:

  • خواص آنتی‌اکسیدانی 
  • جلوگیری از بیماری‌های پوستی
  • رطوبت‌رسانی پوست
  • جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک
  • جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

● خواص آنتی‌اکسیدانی

پسته حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی است. این محصول منبعی از زیگزانتین و لوتئین است که با رادیکال‌های آزاد که مسئول تخریب سلولی و پیری زودرس هستند مبارزه می‌کنند. خنثی‌سازی این رادیکال‌ها، آثار پیری پوست همچون چین‌وچروک، لکه‌های پیری و الاستیسیته شدن پوست را کاهش می‌دهد.

● جلوگیری از بیماری‌های پوستی

ویتامین E موجود در پسته، غشای مخاطی پوست را افزایش داده و از پوست در برابر اشعه‌های ماورای‌بنفش جلوگیری می‌کند. همین مسئله خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف پوستی همچون سرطان پوست را کاهش می‌دهد. همچنین وجود این ویتامین تأثیر فراوانی در سلامت پوست داشته و در حفظ زیبایی پوست کمک‌کننده خواهد بود.

● رطوبت‌رسانی پوست

خشکی و پوسته‌پوسته شدن، از عواملی است که باعث ایجاد پیری در پوست می‌شود. برای داشتن پوستی سالم و جوان، باید آن را به درستی رطوبت‌رسانی کنیم. یکی از موادی که به رطوبت‌رسانی پوست کمک فراوانی می‌کند، استفاده از روغن پسته است. این ماده با حفظ رطوبت به ایجاد آرامش در پوست کمک کرده و از خارش، التهاب، ایجاد خراش و پیری جلوگيری می‌کند.

● جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک

یکی از خواص ضد پیری پسته برای پوست، رفع چین‌وچروک در سطح آن است. چین‌وچروک‌ها نشانه‌های ناراحت‌کننده‌ای هستند که موجب کاهش اعتمادبه‌نفس خواهند شد. پسته حاوی ماده‌ی مهمی به نام اسید لینولئیک است که از ایجاد چین‌وچروک در پوست و در نهایت پیری آن جلوگیری می‌کند‌.

● جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

پسته به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی عمل می‌کند و با وجود مقادیر فراوانی از کاروتنوئید، از پوست صورت در برابر اشعه UV محافظت کرده و خطر ابتلا به آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد.

خواص ضد پیری پسته برای بدن

خواص ضد پیری پسته برای بدن

وجود منابع معدنی موجود در پسته، باعث بهبود شرایط بدنی و سلامت اندام‌های مختلف در سنین پیری خواهد شد. خواص ضد پیری پسته برای بدن به شرح زیر است:

  • بهبود سلامت قلب
  • جلوگيری از بیماری ماکولا
  • کمک در بهبود هضم
  • بهبود شرایط حافظه
  • کاهش دردهای مفصلی

● بهبود سلامت قلب

استفاده مداوم از پسته، کلسترول بد یا ال‌دی‌ال را در بدن کاهش می‌دهد. همچنین اسید‌آمینه‌های فراوان موجود در پسته، تشکیل لخته‌های خونی در رگ‌ها را کاهش می‌دهد و از بروز سکته و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

● جلوگيری از بیماری ماکولا

آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در پسته همچون کاروتنوئید، لوتئین و زاکستین خطر ابتلا به بیماری ماکولا در سالمندی را کاهش می‌کند.

● کمک در بهبود هضم

امکان ابتلا به بیماری‌های گوارشی در سنین مختلف وجود دارد؛ اما احتمال بروز آن در میان سالمندان بیشتر است. چرا که وجود مشکلات دهان و دندان در این سن، گوارش را سخت کرده و مصرف قرص و داروهای مختلف احتمال بروز مشکلاتی در بلع، گوارش و هضم غذا را افزایش خواهد داد. مصرف پسته به هضم غذا کمک فراوانی کرده و در عملکرد سیستم گوارش تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

● بهبود شرایط حافظه

آلزایمر یک اختلال مغزی است که اغلب در میان سالمندان بروز پیدا می‌کند. پسته با خاصیت ضدالتهابی خود، به کاهش التهابات مغز در سنین پیری کمک می‌کند‌. از آن جا که التهابات مزمن مغز باعث کاهش عملکرد شناختی و حافظه می‌شود، مصرف پسته در تقویت حافظه و حفظ سلامت مغز کمک‌کننده خواهد بود. 

● کاهش دردهای مفصلی

وجود درد در مفاصل و بیماری‌های استخوانی همچون آرتروز، از رایج‌ترین مشکلات در سنین بالا است. مصرف پسته به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، در کاهش دردهای مفصلی و کمر کمک‌کننده بوده و قرار دادن آن در رژیم غذایی، موجب سلامت استخوان‌ها و مفاصل خواهد شد.

چگونگی مصرف پسته برای بهره‌مندی از خواص آن

● ده عدد پسته را به همراه یک قاشق شربت زرشک به صورت روزانه میل کنید. وجود آهن و مس فراوان در پسته از بروز کم‌خونی جلوگیری خواهد کرد. این ترکیب غذایی، انرژی مورد نیاز برای بدن سالمندان را تأمین کرده و عملکرد فیزیکی بدن در افراد مبتلا به کم‌خونی را بهبود می‌دهد.

● مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم پسته، دردهای مفاصل و استخوان‌ها را کاهش می‌دهد و از ایجاد التهابات ناشی از آرتروز جلوگیری می‌کند.

● یکی دیگر از روش‌های مصرف برای بهره‌مندی از خواص ضد پیری پسته، ترکیب پسته با ماست یخ‌زده، بلغور جو و غلات است که صبحانه‌ای سالم و مقوی محسوب می‌شود.

● مقداری پسته را در ظرفی مناسب بریزید و یک شبانه‌روز زمان دهید تا خیس بخورد. سپس چند قطره شیر را به پسته اضافه کرده تا ترکیب خمیری شکل شود. خمیر به‌دست‌آمده را به صورت ماسک روی پوست خود قرار داده و پس از ۲۰ تا ۲۵ دقیقه شستشو دهید. این ماسک سلول‌های مرده پوست را از بین برده و سلامت و جوانی آن را موجب می‌شود‌.

سخن پایانی

استفاده از پسته به شکل روزانه، نه تنها موجب سلامت پوست و جلوگیری از نشانه‌های پیری در آن می‌شود، بلکه نشانه‌های کم‌خونی و بروز دردهای مفصلی را در سالمندان کاهش می‌دهد. شما عزیزان با قرار دادن پسته در رژیم غذایی خود، نه تنها از خواص ضد پیری پسته بهره‌مند می‌شوید، بلکه به سلامت جسمانی خود نیز کمک خواهید کرد.

انتخاب مواد غذایی سالم در وعده‌های روزانه، تأثیر فراوانی بر سلامت بدن گذاشته و احساس سالم بودن و جوانی را در سنین بالا موجب خواهد شد. آجیل‌ها مواد غذایی مفیدی هستند که مصرف روزانه آن‌ها، موجب بهره‌مندی از خواص فوق‌العاده‌ای می‌شود. یکی از این مغزهای خوشمزه و پرخاصیت پسته است که وجود مواد معدنی فراوان و خواص آنتی‌اکسیدانی بی‌نظیر، آن را به ماده‌ای ارزشمند در رژیم غذایی تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *