سلامتی و غذا

پسته و رشد کودکان: اهمیت این آجیل در تغذیه کودکان

پسته و رشد کودکان اهمیت این آجیل در تغذیه کودکان

اهمیت پسته در تغذیه کودکان

پسته به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مغزهای آجیل، شناخته می‌شود. این مغز دوست‌داشتنی علاوه بر طعم خوشمزه‌ای که دارد، گنجینه‌ای از خواص به‌خصوص برای سلامت کودکان است. اما شاید از خود بپرسید که نقش پسته در رشد کودکان چیست؟ در جواب باید گفت که تأثیر بسزایی در رشد مغز، سلامت چشم و غیره دارد. در ادامه همراه با هایپرپسته به بررسی بیشتر اهمیت این آجیل در تغذیه فرزندان، می‌پردازیم.

نقش پسته در رشد کودکان

از بزرگ گرفته تا کوچک، همه علاقه‌مند به خوردن پسته هستند. این مغز در میان آجیل‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. همچنین خواص بی‌نظیری در قلب آن نهفته شده که نظر هر دوستدار سلامتی را به سمت خود جلب می‌کند. نقش پسته در رشد کودکان بسیار مهم و ضروری است. از جمله این نقش‌ها:

  • رشد مغز
  • سلامت چشم
  • سلامت استخوان‌ها
  • تقویت سیستم ایمنی
  • سلامت گوارش
  • پیشگیری از آلرژی
  • حفظ باکتری مفید روده
  • کاهش وزن کودک
  • افزایش انرژی

رشد مغز

پسته سرشار از ویتامین B6 است که نقش مهمی در رشد مغز و سیستم عصبی دارد. ویتامین B6 برای سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین که خلق‌وخو، اشتها و خواب را تنظیم می‌کنند، ضروری است. رژیم غذایی سرشار از پسته می‌تواند به رشد مغز و عملکرد شناختی کودکان کمک کند.

 سلامت چشم

 پسته منبع غنی لوتئین، زآگزانتین و دو کاروتنوئید که برای سلامت چشم ضروری‌اند، است. همچنین مصرف آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این مغز وجود دارد، خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن و آب‌مروارید را کاهش می‌دهد. پسته باعث رشد بینایی و تقویت آن در کودکان می‌شود.

سلامت استخوان‌ها

پسته دارای کلسیم، منیزیم و فسفر است که برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید هستند. این مواد معدنی به استحکام و حفظ استخوان‌ها کمک می‌کنند و خطر ابتلا به پوکی‌استخوان و شکستگی را در آینده کاهش می‌دهند. مصرف پسته رشد و سلامت استخوان‌های کودک را به همراه دارد.

 تقویت سیستم ایمنی

 پسته حاوی آنتی‌اکسیدان و فیتوکمیکال است که به تقویت سیستم ایمنی در کودکان کمک می‌کند. طبق تحقیقات این ترکیب‌ها، التهاب را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و خطر بیماری‌هایی مانند عفونت گوش و عفونت‌های دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.

 سلامت گوارش

نوعی فیبر به نام بتا گلوکان درون پسته است. این ماده به تنظیم حرکات روده و ارتقای میکروبیوم مفید روده کمک می‌کند. همچنین پسته باعث سلامت دستگاه گوارش در کودکان می‌شود و خطر یبوست، اسهال و سایر اختلالات گوارشی را کاهش دهد.

 پیشگیری از آلرژی

گاهی کودکان در معرض خطرات واکنش‌های آلرژیک قرار می‌گیرند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از پسته ممکن است منجر به پیشگیری از آلرژی در کودکان شود. پسته حاوی ترکیبی به نام آرژنین است که التهاب را کاهش می‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.

حفظ باکتری مفید روده

همان‌طور که می‌دانید باکتری‌های مفید روده نقش مهمی در هضم غذا دارند. پسته حاوی فیبر پری‌بیوتیک است که به تغذیه باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند و از میکروبیوم روده حفاظت می‌کند. این قابلیت، سیستم ایمنی کودک را تقویت و سلامتی بدن او را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن کودک

وزن بالا در کودکان، می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها و کاهش سرعت رشد باشد. پسته کالری کمی دارد؛ اما فیبر و پروتئین بالایی دارد که آن را به یک میان‌وعده مغذی برای کودکانی تبدیل می‌کند که ممکن است مستعد پرخوری یا مشکلات وزنی باشند.

افزایش انرژی

کودکان در طول روز فعالیت‌های فیزیکی زیادی انجام می‌دهند؛ بنابراین نیاز به مصرف مواد پرانرژی دارند. هر ۱۰۰ گرم پسته ۵۶۲ کیلوکالری انرژی دارد. به همین دلیل بهترین تغذیه برای کودکان بازیگوش و سرزنده است. برای بهره‌وری بیشتر از انرژی این آجیل و رشد بهتر کودک، توصیه می‌شود آن را به همراه صبحانه یا میان‌وعده میل کنند.

موارد منع مصرف پسته برای کودکان

درست است که پسته‌ها سرشار از خواص برای سلامت بدن کودکان هستند. اما مصرف بیش از حد و نادرست آن می‌تواند باعث ایجاد خطرات جدی برای کودک شود. از جمله موارد مصرفی که باید رعایت شود، عبارت‌اند از:

  • کودکان مبتلا به آلرژی
  • خطر خفگی برای نوزادان
  • مشکلات گوارشی
  • کودکانی که اضافه‌وزن دارند
  • خطر آلودگی

کودکان مبتلا به آلرژی

برخی از کودکان ممکن است به پسته حساسیت داشته باشند که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک از خفیف تا شدید شود. اگر کودک شما آلرژی شناخته شده‌ای به آجیل درختی دارد، بهتر است قبل از واردکردن پسته به رژیم غذایی خود با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

خطر خفگی برای نوزادان

 پسته به دلیل اندازه و شکل کوچکی که دارد خطر خفگی برای کودکان خردسال است. به کودکان زیر ۴ سال نباید پسته داد؛ زیرا ممکن است خطر خفگی جدی ایجاد کند.

مشکلات گوارشی

 برخی از کودکان ممکن است پس از مصرف پسته دچار مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، گاز یا اسهال شوند. اگر کودک شما عادت به خوردن آجیل نداشته باشد یا معده حساسی داشته باشد، این احتمال بیشتر است.

کودکانی که اضافه‌وزن دارند

 پسته کالری بالایی دارد و در هر اونس حدود ۱۷۰ کالری دارد. مصرف بیش از حد پسته می‌تواند منجر به افزایش بیشتر وزن و چاقی در کودکان شود، به‌خصوص اگر آنها با رژیم غذایی سالم متعادل نباشند.

خطر آلودگی

پسته تازه می‌تواند با آفلاتوکسین‌ها که مواد سمی تولید شده توسط انواع خاصی از کپک‌ها هستند، آلوده شود. آفلاتوکسین‌ها می‌توانند باعث آسیب کبدی و سایر مشکلات سلامتی در کودکان شوند. به دنبال پسته‌های ارگانیک یا بوداده شده باشید که به‌درستی تمیز و فرآوری شده‌اند تا این خطر را به حداقل برسانید.

نحوه استفاده از پسته در رژیم غذایی کودک

پسته بهترین مکمل غذایی برای رشد کودک است. این مغز پر خاصیت را می‌توانید به روش‌های مختلف، وارد برنامه غذایی فرزند دلبندتان کنید. البته هر سنی نحوه سرو و مصرف خاص خود را دارد. در لیست زیر نوع تهیه مکمل پسته مناسب هر سن آورده شده است: 

شیرخواران (۶ تا ۱۲ ماه)

 برای تغذیه نوزاد، پسته را به‌صورت پوره در آورید و یا آن را با شیر مادر/ شیرخشک، مخلوط کنید.

 کودکان نوپا (۱ تا ۳ سال)

 پسته را به‌صورت اسموتی و یا شیر پسته تهیه کنید. همچنین می‌توان از پودر آن بر روی غذای کودک استفاده کرد. 

کودکان پیش‌دبستانی (۴ تا ۵ سال)

 برای کودک پیش‌دبستانی خود، کیک، باقلوا و دسرهای مختلف درست کنید و مغز پسته را در آن‌ها به کار ببرید.

سخن پایانی

نقش پسته در رشد کودکان ، بسیار مهم و حیاتی است. باتوجه‌به فواید بی‌شمار این مغز، بسیاری از والدین آن را در رژیم غذایی فرزند خود به کار می‌برند. از جمله خواص آن برای سلامتی کودک شامل رشد مغز، سلامت گوارش، تقویت سیستم ایمنی و….می‌شود. البته خردسالانی که با مشکلات آلرژیک، چاقی و گوارشی مواجه هستند، به‌هیچ‌عنوان از این آجیل استفاده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *