سلامتی و غذا

نحوه تهیه روغن پسته در خانه

نحوه تهیه روغن پسته در خانه

طرز تهیه روغن پسته

یکی از فرآورده‌های مفید تهیه شده از پسته، روغن پر خاصیت پسته است. روغن پسته خواص فوق‌العاده‌ای دارد و از مغز آن گرفته می‌شود. رنگ این روغن سبز روشن است و طعم و خواصی نظیر پسته دارد. این روغن سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن بوده و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 استخراج روغن از پسته، سبب دریافت مقادیر بالایی از ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین K، ویتامین C، تیامین، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، منگنز، سلنیم و… می‌شود که هریک خواص بی‌نظیری برای سلامتی بدن دارند. روغن پسته طبع گرم و خشکی دارد و در صنعت تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی مصرف می‌شود. چرا که این روغن دارای فیبر فراوانی است و همین مسئله، جوان‌سازی و شادابی پوست را سبب شده و از پیری آن جلوگیری می‌کند.

 از دیگر فواید روغن پسته می‌توانیم به وجود ویتامین B6  اشاره کنیم. این ماده نقش اساسی در توزیع اکسیژن و گردش خون دارد و سبب حفظ تعادل میان گلبول‌های سفید و قرمز خون می‌شود. تهیه روغن پسته در خانه، به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. اگر می‌خواهید با طرز تهیه روغن پسته در خانه آشنا شوید، مطالعه این مطلب از هایپرپسته را از دست ندهید.

استخراج روغن از پسته معمولاً به شکل‌های مختلفی انجام می‌گیرد که در ادامه به آموزش آن‌ها می‌پردازیم.

طرز تهیه روغن پسته (روش اول)

اولین روش در طرز تهیه روغن پسته، روشی قدیمی و سالم است. چرا که در استخراج روغن به این روش، از هیچ‌گونه افزودنی استفاده نشده و تنها با فشار مکانیکی روغن استخراج خواهد شد.

  • مرحله اول

پوست نازک پسته را به راحتی و تنها با فشار دست جدا کنید. این کار موجب افزایش کیفیت روغن شده و از تلخی ناشی از پوست آن جلوگیری می‌کند.

  • مرحله‌ دوم

تابه‌ای را روی حرارت قرار دهید سپس بدون افزودن روغن، پسته‌ها را به داخل تابه ریخته و تفت دهید. تفت دادن پسته‌ها باید مداوم و سریع و با حوصله فراوان انجام گیرد تا علاوه بر تفت خوردن یکنواخت تمامی قسمت‌ها، خامی آن به خوبی گرفته شود.

  • مرحله سوم

مغز پسته بو داده شده را داخل آسیاب بریزید تا به خوبی پودر و یکدست شود. توجه داشته باشید حین انجام‌ کار، دستگاه را هرازگاهی خاموش کنید و پسته‌ها را هم زده و زیر و رو کنید. این کار به ایجاد پودری یکنواخت کمک خواهد کرد. در صورتی که دستگاه خانگی شما توان پودر کردن پسته را ندارد و یا نگران وارد شدن فشار فراوان به موتور آن هستید، می‌توانید از آسیاب عطاری‌ها کمک بگیرید.

  • مرحله چهارم 

مقداری آب به داخل دستگاه میکسر خود بریزید تا با حرکت دستگاه، پودر و آب ترکیب شده و خمیری نرم و لطیف به دست آید. کیسه‌ی نخی و تنظیفی را آماده کرده و در انتهای آن سوراخ‌های ریزی را ایجاد کنید. این کار به استخراج بهتر روغن کمک خواهد کرد.

  • مرحله پنجم

کیسه حاوی خمیر پسته را داخل لگن یا کاسه‌ای قرار دهید. جسمی سنگین را روی کیسه بگذارید تا با فشار و سنگینی این جسم، روغن خوش رنگ و پر خاصیت پسته به آرامی خارج شود. اکنون روغن پسته شما آماده شده است.

روغن پسته

طرز تهیه روغن پسته (روش دوم)

در این روش روغن‌گیری، از حرارت استفاده می‌شود که همین مسئله سبب دریافت روغن بیش‌تری خواهد شد.

  • مرحله اول

تمامی مراحل استخراج روغن در روش اول را تا مرحله تهیه خمیر انجام دهید. 

  • مرحله دوم

خمیر حاصل را درون پارچه‌ای تمیز و نخی بریزید، پارچه را درون ظرفی آب بگذارید و روی حرارت قرار دهید.

  • مرحله سوم

پس از گذشت دقایقی متوجه تراوش روغن از کیسه و قرارگیری آن روی آب خواهید شد. شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از قاشق، روغن را از روی آب بگیرید و به ظرفی مناسب برای نگهداری آن منتقل کنید.

طرز تهیه روغن پسته (روش سوم)

استفاده از پرس سرد یکی از شفاف‌ترین و سالم‌ترین روغن‌ها را به ما خواهد داد. اما ازآنجایی‌که روغن‌گیری به این روش نیازمند دستگاه روغن‌گیری پرس سرد است، توسط همه افراد امکان‌پذیر نخواهد بود. 

در این روش با استفاده از دستگاه پرس به پسته‌های خرد شده فشار وارد می‌کنند تا با روش کاملاً مکانیکی روغن‌گیری انجام گیرد. روغن استخراج شده به این روش، به دلیل عدم استفاده از حرارت، بسیار خوش‌رنگ و خوشبو است و از اسیدیته شدن آن به دلیل استفاده از حرارت، جلوگیری می‌شود.

نکات مهم تهیه روغن پسته در منزل

● درصورتی‌که می‌خواهید روغن بیش‌تری از پسته‌ها استخراج کنید، از محصولات آخر فصل استفاده کنید. چرا که پسته‌های اول فصل از چربی و روغن کمتری برخوردارند و ضمن زحمت فراوان، روغن زیادی نخواهند داشت.

● پس از تهیه روغن پسته نسبت به تصفیه آن اقدام کنید. چرا که روغن پسته حاوی ذرات ریز، صمغ، موم، اسیدهای چرب و… است که به‌مرورزمان و در مجاورت هوا باعث مسموم و فاسدشدن روغن می‌شود.

● از ظروفی با جنس مس و آهن در نگهداری روغن پسته استفاده نکنید. 

● پس از استخراج روغن، می‌توانید از تفاله‌های به دست آمده در تهیه مربای پسته استفاده کنید.

● نوع پسته انتخابی در تهیه روغن پسته هیچی اهمیتی ندارد.

● در صورتی که روغن کهنه در خانه دارید، آن را با روغن تازه ترکیب نکنید. ترکیب نوع کهنه و تازه روغن باعث ایجاد لجنی ابری شکل بر روی روغن شده که بسیار زیان‌آور خواهد بود.

● دستگاه روغن‌گیری را پس از انجام کار به وسیله مواد مخصوص شستشو دهید و از مصرف مجدد آن بدون انجام شستشو خودداری کنید.

سخن پایانی

پسته میوه یا آجیل خوشمزه و پرخاصیتی است که برای دریافت خواص فوق‌العاده آن، به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. یکی از روش‌های دریافت خواص بی‌نظیر پسته، روغن‌گیری از مغز خوش‌رنگ آن است. این روغن تمامی خواص پسته را در خود جای داده و حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، سلنیم، منگنز و ویتامین‌های فراوانی است. روغن پسته در موارد مختلفی همچون تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده‌ قرار گرفته تا با خواص بی‌نظیر خود مانع پیری و چین و چروک پوست شود. شما عزیزان می‌توانید به راحتی به استخراج روغن پسته در خانه بپردازید. برای این کار مطالعه مطلب طرز تهیه روغن پسته در خانه برای شما مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *