سلامتی و غذا

طرز تهیه خلال پسته در منزل

طرز تهیه خلال پسته در منزل

خلال پسته همان پسته است که شکل ظاهری آن تغییر پیدا کرده و تحت یک سری مراحل به صورت خلال درآمده است. این محصول از ارزش غذایی بالا و خواص بی‌نظیر برخوردار است و کاربرد گسترده‌ای در صنعت آشپزی و شیرینی پزی دارد. خلال پسته به عنوان یک خوراکی سالم و مغذی، برای تهیه انواع دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این محصول برای تزیین انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌کنند و از رنگ جذاب، طعم بی‌نظیر و خواص ارزشمند آن بهره می‌گیرند. 

در این مقاله قصد داریم طرز تهیه خلال پسته در منزل را به شما آموزش دهیم. اگر از آن دسته افرادی هستید که بهداشت مواد غذایی برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد و مایلید هر نوع ماده غذایی را به صورت خانگی تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله با هایپرپسته همراه شوید تا راز و رمزهای تهیه خلال پسته خانگی را بیاموزید.

طرز تهیه خلال پسته در منزل 

طرز تهیه خلال پسته بسیار آسان است و به مواد اولیه خاصی هم نیاز ندارد. شما می‌توانید پس از تهیه پسته تازه، آستین‌ها را بالا بزنید و خودتان در خانه خلال پسته خانگی و باکیفیت تهیه کنید‌. متأسفانه بسیاری از افراد سودجو به‌جای خلال پسته، باقلای تازه را که رنگ سبزی دارد خلال کرده و خشک می‌کنند و این محصول را به‌عنوان خلال پسته به مشتریان ارائه می‌دهند؛ بنابراین برای اینکه فریب این افراد را نخورید بهتر است خلال پسته را خودتان در خانه آماده کنید.

 مواد لازم برای تهیه خلال پسته

• مغز پسته:        ۳۰۰ گرم

• آب:              به مقدار لازم

روش تهیه خلال پسته

روش تهیه خلال پسته

از هر کیلو پسته تازه تقریباً ۳۰۰ گرم مغز پسته به دست می‌آید و از این مقدار مغز پسته، می‌شود حدود ۱۶۵ تا ۱۷۰ گرم خلال خشک تهیه کرد. برای شروع کار به روش زیر عمل کنید.

•  مرحله اول

ابتدا پوست ‌نازک و میوه‌ای پسته‌ها را جدا کنید. سپس پوست استخوانی پسته را بشکنید و مغزها را به شکل سالم از درون پوسته استخوانی بیرون بکشید. برای اینکه پسته‌ها راحت از پوسته جدا شوند بهتر است پس از کندن پوست میوه‌ای، آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا پوسته استخوانی کمی خشک‌تر شود و شکستن آن راحت‌تر صورت بگیرد.

• مرحله دوم

بعد از اینکه پوست استخوانی پسته‌ها را به طور کامل جدا کردید، مغز پسته‌ها را درون یک‌ کاسه با آب خنک بریزید. پسته مغز شده باید تقریباً نیم ساعت درون آب خنک غوطه‌ور باشد. این کار باعث می‌شود که آب، زیر پوسته سوم پسته نفوذ کند و به‌این‌ترتیب به‌راحتی بتوان پوسته سوم را جدا کرد.

• مرحله سوم

در این مرحله، دانه‌دانه پسته‌ها را از درون کاسه آب در بیاورید و با استفاده از یک چاقو، از قسمت وسط یا پایین پسته یک قاچ کوچک ایجاد کنید. به‌طوری‌که پوست رویی پسته اندکی باز شود.

• مرحله چهارم

یکی از مراحل سخت و زمان‌بر در طرز تهیه خلال پسته در منزل، همین مرحله است. در این مرحله باید با کمک یک چاقوی تیز، پوست پسته‌ها را جدا کنید و مغز خوش‌رنگ و خوش‌طعم پسته را از درون این پوسته نازک بیرون بکشید. برای انجام این مرحله سخت و زمان‌بر بهتر است از یک یا دو نفر کمک بگیرید تا کارها با سرعت بیشتری پیش برود.

• مرحله پنجم

پس از اینکه تمام پسته‌ها را از پوسته نازک جدا کردید، با استفاده از یک چاقوی کاملاً تیز باید مغزها را به شکل خلال برش بزنید. دقت کنید که خلال پسته نباید نازک و نه خیلی کلفت باشد. درصورتی‌که خلال‌ها را بیش از حد نازک برش بزنید، بعد از خشک‌شدن و ازبین‌رفتن آب میان‌بافتی پسته، خلال‌ها بسیار کوچک و ریز می‌شوند و خیلی زود می‌شکنند.

• مرحله ششم

در آخرین مرحله از این دستور، باید خلال‌ها را روی یک پارچه نخی پهن کنید و در محیطی خشک و خنک قرار دهید. بهتر است که جای نگهداری خلال‌ها، محلی در معرض باد پنکه یا کولر باشد. به این شکل خلال‌ها به مدت ۳ تا ۴ روز کاملاً خشک می‌شوند. البته باید برای خشک‌شدن کامل خلال‌ها هر چند ساعت یکبار آن‌ها را به‌آرامی زیرورو کنید تا تمام قسمت‌های خلال به طور کامل خشک شود. در نهایت خلال‌ها را با آرامی درون کیسه‌های نخی یا داخل شیشه بریزید و درون یخچال نگه‌داری کنید.

فوت‌ و فن‌های تهیه خلال پسته در خانه 

رعایت یک سری نکات و به‌اصطلاح فوت و فن‌ها، باعث می‌شود که خلال‌های پسته کیفیت مطلوبی پیدا کنند و طعم، رنگ و البته ظاهر جذابی داشته باشند. برخی از این فوت و فن‌ها به شرح زیر است.

• در برخی از دستورها و رسپی‌ها گفته می‌شود که پس از شکستن پوسته استخوانی، ابتدا مغزها را از وسط قاچ کنید. سپس آن‌ها را درون آب بریزید. اما این کار باعث می‌شود که آب به درون مغز پسته نفوذ کند و طعم آن را از بین ببرد؛ بنابراین طبق همین دستور، ابتدا پسته‌ها را درون آب بریزید، سپس از آب خارج کرده و بعد از پوست کندن پوسته سوم، آن‌ها را خلال کنید تا طعم پسته به طور کامل حفظ شود.

• نکته دوم اینکه در بسیاری از روش‌ها توصیه می‌کنند که بعد از شکستن پوست استخوانی پسته، آن را درون آب داغ و در حال جوش بریزید. این کار اگرچه باعث می‌شود که پوست نازک پسته راحت‌تر کنده شود؛ اما طعم و رنگ پسته را عوض می‌کند و خواص و ارزش غذایی آن را از بین می‌برد.

• به‌هیچ‌عنوان خلال‌های پسته را زیر نور آفتاب خشک نکنید. در این صورت نور خورشید باعث زردشدن رنگ خلال‌ها می‌شود و رنگ سبز و زیبای آن‌ها را از بین می‌برد. همچنین نور و گرمای خورشید می‌تواند باعث کاهش ارزش غذایی خلال پسته شود.

• برای اینکه خلال‌های پسته باکیفیت داشته باشید باید پسته‌های تازه و مرغوب تهیه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به طرز تهیه خلال پسته در منزل صحبت کردیم و تمام نکات طلایی و فوت و فن‌های لازم برای تهیه یک خلال پسته تازه و باکیفیت را به شما همراهان گرامی ارائه دادیم. شما می‌توانید به‌راحتی این محصول را در خانه تهیه کنید و برای مصارف خوراکی، تزیین غذاها، تزیین دسرها و… از آن استفاده کنید.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *