سلامتی و غذا

طبع بادام درختی چیست؟| طبع بادام درختی گرم است یا سرد؟

طبع بادام درختی چیست؟ طبع بادام درختی گرم است یا سرد؟

بادام درختی

پیش از بررسی این مسئله که طبع بادام درختی گرم است یا سرد، بهتر است کمی در مورد خواص این محصول بدانیم. همان‌طور که می‌دانید بادام درختی یکی از پرفایده‌ترین انواع مغزها است و منبعی غنی از املاح معدنی مغذی و ویتامین‌های مفید و موردنیاز برای بدن به شمار می‌رود. به همین واسطه به یکی از آجیل‌های محبوب و پرطرف‌دار تبدیل شده است.

مصرف این محصول، خواص و فواید بسیار زیادی را برای سلامت بدن، کاهش وزن، درمان بیماری‌های قلبی و… دارد؛ بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی، به‌خصوص از سنین کودکی می‌تواند اثرات مفید و مؤثری بر سلامتی داشته باشد. اگر این سوال در ذهن شما مطرح شده که طبع بادام گرم است یا سرد؟ بهتر است در ادامه مقاله با هایپرپسته همراه باشید. چرا که به طور ویژه قصد داریم به شما بگوییم طبع بادام درختی چیست و اطلاعات مفیدی را در این باره با شما همراهان گرامی در میان بگذاریم.

طبع بادام درختی در طب سنتی چیست؟

شناخت مزاج و طبع خوراکی‌ها برای مصرف درست و صحیح آن‌ها بسیار اهمیت دارد. اگر پای صحبت‌ بزرگ‌ترها و قدیمی‌ها نشسته باشید حتماً راجع به طبع خوراکی‌ها مطالبی را شنیده‌‌اید. در پاسخ به این سوال که طبع بادام درختی سرد است یا گرم؟ باید بگوییم که این بادام دارای طبعی گرم و تر است؛ بنابراین تقریباً با هر نوع مزاجی سازگاری دارد و افراد به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

قدیمی‌ها بر این باور بودند که در تابستان بادام نخورید، چرا که بادام خام، باعث تولید گرما در بدن می‌شود و در نهایت به آکنه، جوش و مشکلاتی ازاین‌قبیل منتهی می‌گردد. اما برای رفع این مشکل، راهکارهایی وجود دارد. بعضی از افراد معتقدند که باید بادام را خیس کرده و بعد مصرف کنید تا به‌راحتی مواد مغذی درون آن جذب بدن شود.

مقایسه طبع بادام شیرین، تلخ و چغاله‌بادام

برای پاسخ دقیق‌تر به این پرسش که طبع بادام گرم است یا سرد، ابتدا باید نوع بادامی که مدنظر شماست مشخص شود. اگر منظور شما از طبع بادام درختی، بادام شیرین باشد، باید بگوییم که طبع این محصول گرم و تر است و در برخی منابع با طبع معتدل نیز شناخته می‌شود. اما درصورتی‌که که مزاج بادام تلخ فوق‌العاده گرم و خشک است. چغاله‌بادام که محصول نرسیده بادام درختی است، طبعی سرد دارد و مصرف بیش از حد آن باعث دل‌پیچه، سردرد، تهوع، اسهال و… می‌شود.

انواع بادام درختی با طبع گرم و تر

به‌غیراز بادام تلخ که طبعی فوق‌العاده گرم دارد و چغاله‌بادام که دارای طبع سرد است، انواع دیگر بادام درختی دارای طبع گرم و تر هستند این بادام‌ها عبارت‌اند از:

• بادام پوست‌کاغذی

دارای پوست‌نازک و شکننده، رنگ قهوه‌ای روشن، مصرف به‌صورت بوداده و شور

• بادام مامایی

 دارای مغزی طلایی، مغز جفت و دوقلو

• بادام ربیع

 پوسته سخت، طعم شیرین و ملایم

• بادام سنگی

 طعم بسیار شیرین و مطلوب، پوسته به‌شدت سخت

• بادام منقا

 پوست ‌نازک و کاغذی، رنگ قهوه‌ای روشن، طعم ملایم

همان‌طور ذکر کردیم بادام‌ انواع مختلفی دارد و هر نوع آن ممکن است دارای مزاج و طبع متفاوتی باشد. اما آیا ممکن است که بادام با خواص فراوانی که دارد با مزاج و طبع کسی ناسازگار باشد؟ 

طبع بادام و ناسازگاری با برخی مزاج‌ها

معمولاً طبع بادام درختی سازگار با مزاج‌های مختلف است و مصرف آن غالباً مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اما برخی افراد باید با رعایت اعتدال، اقدام به مصرف این محصول کنند و از زیاده‌روی و استفاده بیش از حد بپرهیزند. این افراد دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • افرادی با مزاج گرم و تر
  • افراد با طبع سرد
  • افراد مبتلا به آلرژی

در ادامه تأثیر مصرف بادام درختی را روی این افراد بیان می‌کنیم:

• افرادی که مزاج آن‌ها گرم و تر است

 این افراد نباید بیش از اندازه از بادام استفاده کنند. در غیر این صورت به مشکلاتی مانند جوش، آکنه، عطش، شوره سر و… مبتلا می‌شوند.

• افراد دارای طبع سرد

 بادام از مغزهای سخت است که هضم آن معمولاً زمان زیادی می‌برد. این دیرهضمی برای افرادی که معده‌های سرد دارند، ممکن است مشکلات متعددی را به بار بیاورد و منجر به دل‌درد شود.

• افراد مبتلا به آلرژی

کسانی که آلرژی شناخته شده دارند نه‌تنها در مصرف بادام، بلکه در مصرف مواد غذایی مختلف باید جانب احتیاط را رعایت کنند. این افراد به دلیل حساسیت‌هایی که دارند ممکن است بعد از مصرف بادام به مشکلاتی مانند کهیرهای شدید، آبریزش بینی و… مبتلا شوند.

نحوه مصرف بادام برای افرادی با ناسازگاری مزاجی

افرادی که ناسازگاری مزاجی با بادام دارند، می‌توانند برای بهره‌مندی از خواص و فواید این محصول، به شیوه دیگری از آن استفاده کنند. به طور مثال به افرادی که طبع آن‌ها گرم است توصیه می‌شود بادام را در آب خیس کنند و بعد از گذشت یک شب یا چند ساعت، از آن استفاده کنند. همچنین استفاده از بادام به شکل پخته شده و حریره‌بادام، برای افراد دارای طبع گرم بسیار مفید است و مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این موارد، استفاده از بادام در کنار مصلح آن، بهترین راهکار برای بهره‌مندی از خواص این دانه ارزشمند است. 

مصلح بادام درختی چیست؟

در طب سنتی به مصرف مواد غذایی با مصلح مناسب توصیه شده است. این طب معتقد است که مصرف یک ماده غذایی باعث ازبین‌رفتن تعادل و هماهنگی بدن می‌شود، بنابراین باید مصلح آن ماده را میل کنید تا دوباره این هماهنگی برقرار شود. در واقع استفاده از مواد غذایی به همراه مصلح آن‌ها، باعث می‌شود هضم غذا سریع‌تر صورت بگیرد و ویتامین‌های آن ماده غذایی بهتر جذب بدن شود. مصلح بادام درختی موادی نظیر شکر، عسل و رب ترش هستند و می‌توان در کنار مصرف بادام، از این مصلح‌ها برای برقراری اعتدال در بدن استفاده کرد.

مصرف بادام برای چه کسانی مفید است؟

اکنون که با طبع بادام درختی در طب سنتی آشنا شدید، باید بگوییم که این محصول خوشمزه، برای برخی افراد فواید ویژه‌ای دارد و حتماً باید در رژیم غذایی آن‌ها جای بگیرد. به طور مثال، مادران باردار با مصرف متناوب بادام، کودکی آرام‌تر خواهند داشت. علاوه‌برآن، این افراد با مصرف بادام و سایر آجیل‌هایی که طبع آن‌ها گرم و تر است، به مشکلاتی مانند یبوست که در دوره بارداری بسیار شایع است، مواجه نمی‌شوند.

مصرف بادام به دلیل طبع گرمی که دارد می‌تواند نقش مؤثری در تقویت قوای جنسی و درمان بسیاری از ناباروری‌ها داشته باشد. علاوه‌برآن، قوه بینایی را تقویت می‌کند. اگر بادام را با عسل ترکیب کنید معجونی شگفت‌انگیز برای سلامت مغز و تقویت حافظه می‌شود و یک صبحانه یا میان‌وعده بسیار مقوی به‌خصوص برای کودکان است.

مصرف بادام به دلیل داشتن ویتامین‌ A و کلسیم فراوان می‌تواند نقش مؤثری در درمان پوکی‌استخوان ایفا کند. همچنین منگنز، مس و پروتئین‌های مختلفی که در این محصول وجود دارند باعث افزایش استقامت بدنی به‌خصوص در ورزشکاران می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های مغزی از جمله آلزایمر را پایین می‌آورد.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به اینکه طبع بادام درختی سرد است یا گرم صحبت کردیم و هر آنچه که در مورد مصرف این محصول لازم بود با شما در میان گذاشتیم. همان‌طور که گفته شد طبع بادام درختی شیرین، گر و تر است؛ بنابراین افراد با هر نوع مزاجی می‌توانند از این محصول استفاده کنند. به‌شرط اینکه در مصرف آن اعتدال داشته باشند. همچنین افرادی که دارای طبع گرم هستند باید این محصول را در کنار مصلح آن میل کنند و یا به‌صورت پخته شده یا خیس کرده از این محصول استفاده کرده و از خواص و فواید ارزشمند آن برای سلامتی بهره ببرند.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *