سلامتی و غذا

تفاوت پسته و بادام در چیست؟ 8 تفاوت مهم پسته و بادام

تفاوت پسته و بادام در چیست؟ 8 تفاوت مهم پسته و بادام

پسته و بادام به‌عنوان دو جز جدایی‌ناپذیر و همیشگی سبدهای آجیل که اغلب نیز شامل ترکیبات خشک مغذی  هستند و فواید غیرقابل‌انکاری در حفظ و تأمین سلامتی بدن دارند. درصد مواد ضروری و مغذی این مغزیجات مفید و خوشمزه بسیار بالاست و هر یک به‌تنهایی ازاین‌حیث کامل محسوب می‌شوند. البته این دو میوه خشک از جنبه‌های مختلفی با هم تفاوت‌هایی نیز دارند؛ به‌عنوان نمونه به لحاظ ظاهری، خواص فیزیکی، تأثیرات شیمیایی بر بدن و درصد مواد تشکیل‌دهنده خود با هم متفاوت هستند. این تفاوت پسته و بادام به تکمیل خواص آن‌ها برای بدن انسان در کنار هم کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که برای کسب بهترین نتیجه ممکن پیش از مصرف مواد مغذی به کلیه ویژگی‌های آن‌ها اعم از خواص مفید یا مضر، تناسب آن‌ها با بعضی از اختلالات بدن انسان یا بیماری‌ها، میزان و شرایط مصرف هر کدام توجه ویژه مبذول داشت. در ادامه مقاله پیشرو همراه با هایپر پسته به دنبال معرفی پاره‌ای از موارد مهم تفاوت پسته و بادام هستیم. 

چند تفاوت مهم پسته و بادام  

ازآنجایی‌که میزان مواد مغذی موجود در این دو پای ثابت آجیل‌ها یعنی پسته و بادام با هم متفاوت است؛ لذا مصرف آن‌ها با هم می‌تواند خواص ترکیبی آن‌ها را افزایش داده و نقش مهم‌تری در بهبود وضعیت سلامتی بدن ایفا نماید. از مهم‌ترین فاکتورهای قابل‌ذکر در مقایسه پسته و بادام می‌توان به نوع و میزان ترکیبات مغذی آن‌ها اشاره کرد. اصلی‌ترین تفاوت‌ها در ترکیبات این دو به شرح ذیر است:

  • میزان کالری

یک اونس پسته حاوی 159 کالری و در مقابل یک اونس بادام 163 کالری دارد. 

  • میزان چربی

میزان چربی اشباع در یک انس پسته 1.6 گرم و در همان میزان بادام 1 گرم است؛ لذا از این حیث پسته میوه خشک چرب‌تری محسوب می‌شود. 

  • میزان پروتئین

میزان پروتئین موجود در یک انس از هر دوی این مغزیجات خوش‌طعم تقریباً با هم برابر است. 

  • میزان قند

مقدار قند موجود در یک اونس پسته معادل 2.2 گرم و در همین وزن از بادام معادل 1.1 گرم است؛ لذا میزان قند بادام پایین‌تر است و از این حیث برای بیماران دیابتی گزینه مطلوب‌تری در نظر گرفته می‌شود.  

چند تفاوت مهم پسته و بادام  
  • میزان کلسیم

میزان کلسیم موجود در یک انس پسته از یک اونس بادام کمتر است؛ این میزان در پسته معادل 30 میلی‌گرم و در بادام به میزان 75 میلی‌گرم است. لذا برای افرادی که نیازمند کلسیم هستند و مبتلا به پوکی استخوان و دردهای استخوانی هستند؛ بادام گزینه مطلوب‌تری به لحاظ تامین کلسیم مورد نیاز بدن محسوب می‌گردد. 

  • ویتامین‌ها

میزان ویتامین A در یک اونس پسته برابر 18 واحد و در همین میزان بادام معادل 0 است. همچنین به لحاظ مقادیر ویتامین C نیز یک انس پسته دارای 1.6 میلی‌گرم و بادام در کل فاقد این ویتامین است. لذا پسته به لحاظ یه منبع خوب تامین کننده ویتامین‌های A و C نسبت به بادام ارجحیت قابل قبولی دارد. 

  • آهن

از نظر منابع آهن یک اونس پسته معادل 1.1 میلی‌گرم آهن و یک انس بادام نیز حاوی 1 میلی‌گرم آهن است. از همین‌رو پسته به ویژه نوع خام آن به عنوان یک میوه خون‌ساز معروف شده است.  

  • منیزیوم

میزان منیزیوم موجود در یک انس پسته 34 میلی‌گرم و در همین میزان بادام معادل 76 میلی‌گرم است. 

تفاوت پسته و بادام در طب سنتی

به دلیل تفاوت پسته و بادام در برخی از ترکیبات مغذی و ضروری آن‌ها در طب سنتی توصیه می‌شود برای کسب نتایج بهتر در رژیم غذایی خود حتی‌المقدور از ترکیب هر دو با هم استفاده شود. بادام و پسته هر دو طبیعتی گرم دارند؛ ولی طبیعت پسته گرم و خشک و طبیعت بادام بیشتر گرم و تر است.

هر دوی این مغزیجات می‌توانند با هم و یا حتی بدون هم منابع غذایی بسیار با ارزشی در تأمین مواد ضروری و انرژی مورد نیاز بدن در سبد غذایی افراد سالم، بیماران، مادران باردار و کودکان در سنین رشد باشند؛ لذا برای داشتن یک زندگی سالم و به‌دوراز بیماری‌ها و تنش‌های بدنی و زیستی به‌جای استفاده از تنقلات بی‌کیفیت و فاقد ارزش‌های مفید غذایی و حتی مضر نباید از مصرف مغزهای طبیعی و ارگانیک مانند پسته و بادام در رژیم‌های روزانه غافل ماند. 

در کنار اشاراتی به تفاوت پسته و بادام، از فواید بی‌شمار پسته می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش میزان کارایی سلول‌های عصبی و تقویت مغز و خون هم اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته در جلوگیری از ابتلای به سرطان نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنین پسته به دلیل منابع غنی از ویتامین‌های E می‌تواند نقش قابل‌توجهی در سلامتی پوست و مو ایفا کرده و سبب جوانی پوست و مانع از ریزش غیرمتعارف موها گردد.

 در همین راستا بادام نیز به دلیل ترکیبات متفاوت و منحصربه‌فرد خود سبب سلامتی و تقویت سیستم قلب و عروق شده و به دلیل ترکیبات غنی فیبر خود در لاغری و جلوگیری از ابتلای به بعضی از انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان‌های روده بزرگ مؤثر است. از دیگر خواص بادام باید به نقش مؤثر آن در بهبود وضعیت کلیه‌ها و بازکننده مجاری ادراری اشاره کرد.  

کلام پایانی 

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که به‌صورت روزانه و منظم از آجیل‌های مفید مانند پسته و بادام در رژیم‌های غذایی خود بهره می‌برند؛ نسبت به افراد دیگری که به خوردن مواد ناسالم تمایل بیشتری نشان می‌دهند از سلامتی و طول عمر بالاتری برخوردار هستند. از طرف دیگر لازم است به این نکته هم توجه داشت که علی‌رغم تفاوت پسته و بادام با وجود فواید بی‌شمار این دو دانه مغذی برای بدن انسان، حتماً جانب تعادل را در مصرف آن‌ها نگاه داشته و از مصارف بی رویه آن‌ها خودداری کرد.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *