سلامتی و غذا

طرز تهیه خورش پسته + 5 ترفند برای خوشمزه شدن خورش پسته

طرز تهیه خورش پسته + 5 ترفند برای خوشمزه شدن خورش پسته

خورش پسته از خورش‌های بسیار لذیذ بوده که در میان ایرانیان کمتر شناخته شده است. پخت این خورش در میان دامغانی‌ها و کرمانی‌ها بسیار رایج بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد. این خورش یک غذای مجلسی بوده و اغلب در مهمانی‌ها و مجالس عروسی سرو می‌شود‌. طرز تهیه خورش پسته بسیار آسان است و با در دسترس داشتن مواد اولیه آن می‌توان این غذاری لذیذ را به راحتی در خانه تهیه کرد. این خورش علاوه بر طعم لذیذ و خوشمزه بسیار مقوی بوده و با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود می‌توانید بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را تامین کنید.‌

بیشتر بخوانید: 18 خواص منحصر به فرد پسته

مواد لازم برای تهیه خورش پسته

برای پخت خورش پسته به مواد اولیه‌ای نیاز دارید که کاملا در دسترس هستند و در تمام خانه‌ها یافت می شوند. این مواد عبارتند از:

·         مغز پسته: 250 گرم

·         گوشت گوسفندی: 250 گرم ( می‌توان به جای آن از ران مرغ استفاده کرد)

·         پیاز: 1 عدد بزرگ

·         آبغوره: نصف پیمانه

·         زردچوبه: به مقدار کافی

·         زعفران: به میزان لازم

·         شکر: 2 قاشق غذاخوری

·         نمک و فلفل: به مقدار کافی

·         روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

طرز تهیه خورش پسته به روش رستورانی

طرز تهیه خورش پسته بسیار آسان است و اگر تمامی مراحل آن را به دقت انجام دهید، یک خورش لذیذ به سبک رستوران‌ها طبخ خواهید کرد. مدت زمان جا افتادن این خورش هم بسیار کوتاه است و در حدود دو ساعت و نیم آماده می‌شود‌. البته برای تهیه یک خورش لذیذ و رستورانی باید به آن ۳ تا ۴ ساعت فرصت دهید و آن را روی حرارت ملایم بپزد تا کاملا جا بیفتد. این خورش با مغز پسته آسیاب شده درست می‌شود؛ البته می‌توان آن را با خلال پسته هم درست کرد. اما غلظت مطلوب را ندارد؛ پس بهتر است از پسته آسیاب شده استفاده کنید.‌ برای طرز تهیه خورش پسته مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: مهیا کردن پسته و پیاز

نخستین مرحله تهیه این خورش این است که پیاز و پسته را آماده کنید. اولین کار آسیاب کردن مغز پسته به میزان لازم است. برای تهیه این خورش ترجیحا از پسته خام تازه استفاده کنید و در صورت در دسترس نبودن پسته تازه، پسته خام خشک را آسیاب کنید. نکته‌ای که در زمان آسیاب کردن پسته باید به کار ببرید، جدا کردن پوست نازک روی مغز آن است. برای جداسازی راحت چند دقیقه آن را در آب گرم قرار دهید تا پوست‌ها به راحتی جدا شود‌. پس از جدا شدن پوست، مغز پسته را درون آسیاب قرار دهید؛ سپس آنها را آسیاب و پودر کنید. پس از پودر کردن پسته، پیاز را رنده کنید.

مرحله دوم: آماده کردن خورش پسته

در این مرحله از طرز تهیه خورش پسته به سبک رستورانی نوبت به آماده سازی خورش می‌رسد. در این مرحله پیاز رنده شده را درون قابلمه ریخته و مقداری روغن روی آن بریزید تا پیازها سرخ و طلایی شود‌. پس از سرخ شدن پیاز‌ها گوشت قرمز را به آن اضافه کنید. حالا گوشت را با پیاز تفت دهید، تا تغییر رنگ دهد، سپس پسته آسیاب شده را به مواد قبلی بیافزایید و مقداری فلفل سیاه یا ترجیحا سفید روی آن بپاشید و خوب هم بزنید تا پودر پسته به خوبی گرم شود و مواد با هم مخلوط شوند‌‌.‌

حال نوبت به افزودن آب جوش است. در این مرحله خورش پسته را روی حرارت کم بگذارید تا جا بیفتد. نکته‌ای که در این مرحله باید آن را خاطر نشان کرد این است که اگر از مرغ استفاده می‌کنید، پیش از افزودن به خورش، گوشت مرغ را با آب روی حرارت بگذارید تا چند جوش بخورد و بوی زهمش گرفته شود. زمانی که کف مرغ بالا آمد، کف را جدا کنید و مرغ را از آب جدا کرده و با پیاز طلایی شده تفت دهید و مابقی مراحل مانند تهیه خورش با گوشت قرمز است.

مرحله سوم: افزودن نمک، آبغوره، زعفران و شکر

زمانی که خورش شما کاملا جا افتاد، نوبت به افزودن چاشنی‌های آن است. نخست نمک و آبغوره و زعفران را اضافه کنید، سپس اجازه دهید چند دقیقه این مواد به خوبی با خورش پسته مخلوط شود، طعم آن را بچشید و ترش و شیرینی آن را تست کنید، مطابق با ذائقه خود به آن شکر بیافزایید. پس از آن اجازه دهید خورش چند قل بخورد و آن را خاموش کنید. حال خورش پسته آماده سرو است و آن را با برنج زعفرانی میل کنید.

نکات تهیه خورش پسته

اگر قصد دارید خورش پسته را به سبک رستورانی طبخ کنید باید چند نکته زیر را به کار ببرید تا خورش شما لذیذ و خوشمزه شود.‌ این نکات عبارتند از:

·         در صورت تمایل می‌توانید به جای آبغوره از رب انار استفاده کنید. اگر دوست دارید که رنگ خورش سبز باشد، رب انار کمتری به آن بیفزایید و تنها در حد طعم گرفتن به آن رب انار اضافه کنید. میزان افزودن رب انار به ذائقه فرد بستگی دارد.

·         اگر می‌خواهید خورش پسته چرب‌تر شود و روغن بیشتری بیندازد، می‌توان به آن دو تا سه قاشق غذاخوری کنجد اضافه کرد. افزودن کنجد نه تنها آن را لذیذ‌تر، بلکه مقوی‌تر هم می‌کند.‌

·         برای خوش‌عطر کردن این خورش می‌توانید از گلاب هم استفاده کنید. البته طعم گلاب نباید در خورش غالب باشد و طعم آن را تغییر دهد.

·         در صورتی که به طعم شوید علاقه دارید، می‌توان شوید تازه به آن افزود. دقایق پایانی طبخ خورش، شوید را به آن اضافه کنید. پس از افزودن شوید اجازه دهید خورش چند قل بخورد، سپس شعله آن را خاموش کنید.

·         برای روغن انداختن بیشتر خورش همانند خورش فسنجان می‌توانید از چند تکه یخ استفاده کنید تا در اثر شوک روغن بیشتری پس دهد و طعم آن خوشمزه‌تر شود‌.

جمع‌بندی

خورش پسته از خورش‌های بسیار لذیذ و اصیل ایرانی است که اغلب در رفسنجان و دامغان در مهمانی‌ها و مجالس پخته می‌شود‌. طرز تهیه خورش پسته بسیار آسان است و راز خوشمزگی آن هم استفاده از پسته‌های تازه و با‌کیفیت است. اگر می‌خواهید یک خورش پسته لذیذ رستورانی طبخ کنید مواد اولیه آن همانند پسته را از نوع درجه یک انتخاب کنید. برای خرید پسته درجه یک به سایت هایپر پسته مراجعه کرده و مرغوب‌ترین پسته خشک و تازه را با قیمت ارزان خریداری کنید.

درباره امین اسماعیلی

امین اسماعیلی هستم ساکن رفسنجان در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شدم. از سال 1340 به صورت خانوادگی در زمینه تولید و کشت پسته در روستای نوق مشغول به فعالیت می باشیم. از سال 1380 در زمینه خرید و فروش پسته فعالیت دارم. از سال 1400 برای ارائه خدمات غیر حضوری به هموطنان عزیز یک سایت طراحی کردیم به اسم هایپر پسته تا پسته را بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست شما برسانیم. یکی از مزیت پسته های هایپر پسته، تولید مستقیم پسته و ارسال بدون واسطه به دست مصرف کننده می باشد. همین مسئله باعث شده است تا با قیمتی عالی نسبت به سایت های دیگه پسته را به فروش برسانیم. همچنین در خرید عمده هم بهترین قیمت را به خریداران و صادرکنندگان ارائه می دهیم. پسته های دستچین شده مجموعه هایپر پسته نیز با اجرای فرآیندهای مختلف تولید می شوند که باعث می شود با بهترین کیفیت به دست مشتریان عزیز قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *